6 Time management technieken voor de CEO die nooit tijd heeft

Blog > Digitale Transformatie > 6 Time management technieken voor de CEO die nooit tijd heeft

Altijd bezig, nooit tijd. Een van de meest gehoorde problemen van drukke CEO’s en managers. Geen wonder dat je continu nieuwe manieren zoekt om elke laatste minuut uit je kostbare tijd te persen om er iets waardevol mee te doen.

1. Prioritiseer continu elke taak die je zou moeten afronden, en werk stuk voor stuk af.

Ligt er zoveel op je bord dat je het bos door de bomen niet meer ziet? Is het zo druk dat je alleen maar kan denken over hoe druk je het hebt, zodat de minuten blijven wegtikken zonder resultaat? Denken en praten helpt niet. Doen? Dat wel.

2. Blijf niet hangen bij problemen die er eigenlijk nog niet zijn.

Probeer geen toekomstige valkuilen op te lossen, als je belangrijkere dingen aan je hoofd hebt. Stop met té lang na te denken over dingen die je niet weet en pak aan waar je wel kennis van hebt.

3. Doe wat je graag doet en wat je goed doet.

Verlies geen tijd aan dingen die je niet wilt of kunt, omdat dat op de lange termijn niets oplevert. Mensen die van het proces houden, zijn het meest gemotiveerd en behalen de grootste waarde. Zorg dus voor een sterk team dat je ontzorgt op vlakken waar je ‘t meest nodig hebt, zodat jij je kan focussen op wat telt.

4. Denk na (maar niet te lang), werk hard, en geniet van successen.

Je zal het niet maken door af te wachten, maar door te proberen en te leren. Hoe meer je dat doet, hoe makkelijker het wordt. Dat is een investering, maar werpt z’n vruchten dubbel en dik af.

5. Werk sneller op de momenten waarop je aan het werk bent.

Maak een strakke planning en hou je eraan. Blik op het einde van de dag terug op alles dat je hebt gedaan, wat goed ging en wat beter kon. Verlies dus geen uren aan social media, lange koffiepauzes of aan gesprekken over ‘hoe druk je het hebt’, terwijl je eigenlijk kan groeien.

6. Stop met jezelf te beoordelen, maar neem wel verantwoordelijkheid.

Als leidinggevende van een team ben je verantwoordelijk voor bijna alles dat gebeurt binnen dat team. Een slechte prestatie van een medewerker, een traag proces, een ontevreden klant … Uiteindelijk komt het bij jou terecht. Betekent dit dat je jezelf continu moet veroordelen? Nee, want dan verlies je tijd en focus. Neem verantwoordelijkheid en doe er iets aan, maar oordeel niet. Anderen doen dat al voor jou.

 

Wil je meer leren over exponentiële groei in een tijdperk van digitale afleiding? Business 2020, geschreven door Luca Cardella, is een exclusief boek dat je begeleidt door de verschillende fases van ondernemen, processen, innovaties, transformaties en consolidaties. Bestel een fysiek exemplaar of download het E-book.

 

 

Similar Posts