Thermodynamische teams

Ontdek hoe jij jouw processen kan optimaliseren.

Thermodynamische teams zetten jouw bedrijf in vuur en vlam

We blikken even terug naar 1955. Dat jaar zagen Steve Jobs, Bill Gates, Rowan Atkinson en de allereerste Fortune 500-lijst het levenslicht. Die lijst bevatte de namen van 500 bedrijven met de hoogste omzetcijfers ter wereld. Gevestigde waarden die gegarandeerd jarenlang een prominente plaats op deze lijst zouden innemen.

Wat blijkt? Amper 12 procent van de bedrijven die dat jaar de Fortune 500-lijst kleurden, staat vandaag nog op de lijst. De rest werd van de lijst gehaald wegens te weinig omzet, faillissementen of overnames door nieuwe ondernemingen. De bedrijven die vandaag hun plaats op de lijst ingenomen hebben, heten Facebook, Uber, Amazon

Het zijn stuk voor stuk bedrijven met een managementstijl waarop andere managers jaloers zijn. Die bedrijven zorgen voor een hyperflexibele werkomgeving waar teamleden flexibel werken en doen wat ze graag doen. Een werkwijze die voor veel ondernemers én medewerkers als verre toekomstmuziek klinkt.

Gerelateerd: 4 Gouden tips voor je digitale transformatie

Ontdek hoe Tunity’s thermodynamische teams jouw onderneming recht naar de toekomst katapulteren!

Klassieke ondernemingen werken volgens het principe van de frozen teams. Lijnrecht daartegenover staan de thermodynamische teams.

Vijf veelgestelde vragen over thermodynamische teams

De term ‘thermodynamische teams’ is een relatief nieuw begrip. Het is dus logisch dat het niet meteen een belletje doet rinkelen. We leggen de volledige werkwijze graag uit aan de hand van vijf veelgestelde vragen.

1. Wat zijn thermodynamische teams?

Wanneer je ondernemingen met elkaar vergelijkt, merk je dat er twee uitersten zijn. Enerzijds zijn er de klassieke ondernemingen die werken volgens het principe van de frozen teams. Teamleden kregen vele jaren geleden een jobtitel, een vaste plaats in één afdeling en een afgelijnde jobomschrijving. De kans is zeer groot dat die titel, plaats en jobomschrijving vandaag nog steeds exact hetzelfde is. Dit soort hokjesdenken zorgt alsmaar vaker voor verlies. Het is dus logisch dat meer en meer ondernemingen afstappen van die structuur.

Recht tegenover die ‘frozen teams’ staan de zogenaamde ‘thermodynamische teams’. Hun teamleden werken in een activerende, high-performing setting volgens het Spotify-principe. Medewerkers die deel uitmaken van een thermodynamisch team kunnen op meerdere plaatsen binnen een bedrijf ingezet worden. Zo kunnen ze hun kennis maximaal inzetten en die met hun collega’s delen. 

 

Spotify Engineering Culture – part 1 from Spotify Training & Development on Vimeo.

2. Waarom heb ik een thermodynamisch team nodig?

Er zijn drie belangrijke parameters die het succes van een onderneming bepalen: processen, tools en mensen. De meeste bedrijven hebben de eerste twee ondertussen geoptimaliseerd en gedigitaliseerd. Toch hinkt de derde parameter (mensen) meestal achterop. Teamleden worden dus opgezadeld met tools & oplossingen die dynamischer zijn dan de job die ze uitoefenen.

Het hokjesdenken achterwege laten, zorgt ervoor dat medewerkers uit hun comfortzone kunnen komen. Of misschien worden ze wel net in hun comfortzone geduwd. Dankzij een thermodynamische teamstructuur worden de juiste mensen op het juiste moment voor de juiste taak ingezet.

3. Wat zijn de voordelen van een thermodynamisch team?

Er zijn drie grote voordelen aan thermodynamische teams verbonden.

  • Wanneer mensen kunnen doen wat ze graag doen of waar ze goed in zijn, zal de efficiëntie en de snelheid van jouw teamleden toenemen.
  • Medewerkers voelen zich meer betrokken bij het bedrijf. Silo’s maken plaats voor structurele samenwerkingen over verschillende afdelingen heen.
  • Een medewerker die zich goed voelt bij zijn/haar job, zal ook betere producten of diensten creëren. Een win-win voor medewerkers, jouw bedrijf en klanten!

4. We hebben al een aanpak die werkt. Waarom is dit nodig?

Die redenering hanteerde bijna 90 procent van de originele Fortune 500-lijst ook. Zij hadden een aanpak die op dat moment werkte. Jammer genoeg hadden hun concurrenten een aanpak die uiteindelijk beter bleek te werken. Stilstaan is immers achteruitgaan.

De thermodynamische teamstructuur en het Spotify-model hebben de afgelopen jaren bewezen dat ze bedrijven naar een hoger niveau kunnen brengen. Het zijn methodes waarbij je de komende jaren op beide oren kan slapen. Na je processen en tools zijn eindelijk ook jouw medewerkers klaar voor de toekomst!

5. Kunnen we Spotify niet gewoon kopiëren?

Nee. Hoewel het Spotify-model in heel wat hedendaagse ondernemingen gebruikt wordt, zal een kopie in jouw bedrijf niet werken. Cultuur, product, structuur, sector… het zijn allemaal factoren die het verschil maken tussen jouw onderneming en Spotify.

Een thermodynamische teamstructuur maakt meestal deel uit van een digitale transformatie en is afgestemd op jouw klanten en medewerkers. Je doet er dus goed aan om een doorwinterde partner met ervaring in digitale transformatie en thermodynamische teams onder de arm te nemen.

Gerelateerd: 10 redenen waarom klanten kiezen voor Tunity als digitale partner.

Een thermodynamisch team aan het werk? Spring eens binnen!

Practice what you preach

Het spreekt voor zich dat we geen oplossingen aanbieden waar we zelf niet in geloven. Daarom werkt Tunity ook volgens het principe van thermodynamische teams. We combineren mensen en skills per project, en zetten medewerkers of freelancers in waar nodig. De structuur van ons bedrijf is secundair, het resultaat primeert.

Tunity. Jouw partner in 
digitale marketing.
development.
bedrijfsstrategie.
design.
videomarketing.
smarketing.