20 september 2024
Google stuurt momenteel heel wat e-mails naar gebruikers van Google Ads met de oproep om verbeterde conversies zo snel mogelijk te activeren. Hoewel dit misschien urgent lijkt, is het toch nog niet zo dringend. In deze blog leggen we uit hoe verbeterde conversies werken en waarom het verstandig is om nog even te wachten met de implementatie.
Het concept van verbeterde conversies in Google Ads biedt een slimme manier om zowel online als offline klantinteracties te koppelen. Dit geeft marketeers een volledig overzicht van de gehele customer journey. Google gebruikt hiervoor first-party data om offline conversies, zoals aankopen in fysieke winkels, te verbinden met online advertenties, wat leidt tot betere inzichten in de effectiviteit van campagnes.
Een ander groot voordeel van verbeterde conversies is dat ze ervoor zorgen dat alle online conversies aan de juiste gebruiker worden gekoppeld. Zelfs wanneer de zoekfase op een ander apparaat of in een andere browser plaatsvindt dan de uiteindelijke aankoop. Waar voorheen dezelfde persoon als twee afzonderlijke gebruikers werd geregistreerd, worden de interacties nu aan elkaar gelinkt. Dit betekent dat je een vollediger beeld krijgt van de customer journey, zonder dat waardevolle data verloren gaat door technische beperkingen zoals sessie-overschrijdende acties. Hierdoor krijg je een veel nauwkeuriger inzicht in je campagneprestaties.
Verbeterde conversies komen tot stand door een extra stukje code toe te voegen aan een bestaande conversietag in Google Tag Manager (GTM). Deze code zorgt ervoor dat wanneer een conversie plaatsvindt, er extra klantinformatie wordt meegestuurd, zoals naam, e-mailadres, telefoonnummer, etc.
Deze extra klantinformatie wordt niet direct zichtbaar in Google Analytics of Google Ads, maar wordt gebruikt om de algoritmes van Google Ads te verbeteren. Door bijvoorbeeld naam, e-mail of telefoonnummer te verzamelen bij een conversie, kan Google beter begrijpen wat de klant allemaal doet. Dit helpt om de volledige customer journey duidelijker in kaart te brengen en zorgt voor nauwkeurigere targeting en optimalisatie van je advertenties. Uiteindelijk leidt dit tot meer inzicht in hoe klanten met je campagnes interageren en welke acties tot conversies leiden.
Hoewel verbeterde conversies nuttig kunnen zijn om een gehele customer journey in kaart te brengen, staat deze technologie in GA4 nog in de beginfase. Momenteel ondersteunt GA4 deze functie nog niet volledig, waardoor het implementeren ervan een hele opdracht kan zijn. Dit betekent concreet dat bedrijven die dit momenteel willen inzetten vaak tegen technische beperkingen aanlopen.
Omdat GA4 de implementatie van verbeterde conversies nog niet volledig ondersteunt, moet de data momenteel rechtstreeks naar Google Ads worden doorgestuurd. Dit betekent dat je aparte tags moet opzetten voor zowel GA4 als Google Ads-verkeer. Hierdoor kunnen er verschillen in de resultaten ontstaan tussen beide datastromen, wat de nauwkeurigheid en consistentie van je rapportage en de conclusies die je hier uit trekt, beïnvloedt. Tot GA4 deze functie volledig ondersteunt, is het verstandig om nog even te wachten met de inzet van verbeterde conversies en je huidige trackingmethoden te blijven gebruiken.
Google heeft al aangegeven dat privacyvriendelijke technologieën de toekomst zijn voor tracking en rapportage. Het gebruik van verbeterde conversies kan dit probleem oplossen doordat het gebruikmaakt van first-party data.
Ons marketingteam volgt de ontwikkelingen daarom op de voet en brengt je meteen op de hoogte zodra we nieuwe kansen zien.
Wees gerust, het is helemaal geen probleem om nog even te wachten met de implementatie van verbeterde conversies. Ons team zorgt ervoor dat jouw advertenties blijven presteren zoals verwacht en volgen de resultaten nauw op in GA4, en we blijven continu de nieuwste ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Zodra er veranderingen komen die jouw campagnes verder kunnen optimaliseren, schakelen we direct een tandje bij en passen we de strategie aan waar nodig. Zo ben je altijd verzekerd van de beste resultaten, zonder overhaaste stappen te nemen!
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.