Persoonlijkheid, looks en tone: de kerncomponenten van een sterke merkidentiteit

Je identiteit is cruciaal voor je welzijn. Om je goed in je vel te voelen, om st
Blog > Business Strategie > Persoonlijkheid, looks en tone: de kerncomponenten van een sterke merkidentiteit

Je identiteit is cruciaal voor je welzijn. Om je goed in je vel te voelen, om sterke beslissingen te nemen en relaties te onderhouden. Wanneer mensen voelen dat ze op een bepaalde manier vast zitten, heeft dat meestal alles te maken met identiteit. En eigenlijk klinkt dat heel logisch, want als jij niet eens weet wie je werkelijk bent, hoe kunnen anderen dat dan weten? Hoe kun je dan grote stappen nemen, ontwikkelen en slagen in de doelstelling die jij voor jezelf hebt opgelegd? Dat geldt voor iedereen, gewoon op persoonlijk vlak, maar net zo goed voor bedrijven. Bij het gebrek aan een sterke en duidelijke brand identiteit staat je onderneming niet sterk in de schoenen. Die positie maakt het erg makkelijk om te vallen. Door druk van je concurrentie, trends in de markt, en veranderende behoeften van je klanten.

Identiteit, welzijn en welvaart

En dat hebben grote multinationals goed begrepen. Ze beseffen dat hun waarden en bestaan afhankelijk zijn van hoe hun klanten over hen denken. Natuurlijk, want als je als bedrijf een slechte naam maakt, of gewoon niet meer past bij wat je klant verwacht, dan loop je achter. Je loopt het risico dat je de concurrentie je zomaar voorbij steekt. En je klanten? Tjah, die zien je niet meer staan. Dat geldt vooral vandaag. In een tijd van continue transformatie én saturatie.

“Het is jouw taak om de perceptie van je bedrijf te vormen.”

Het spreekt voor zich dat dit type organisaties dan ook veel geld en tijd investeert in het onderhouden van hun imago. Althans, dat lijkt zo op de oppervlakte. In werkelijkheid gaat dit veel dieper dan het imago. Het gaat over je merk, het ‘waarom’ van je bestaan, en de waarden die je daaraan koppelt. Je merk is de perceptie die anderen hebben van je bedrijf, maar het is altijd jouw taak om die perceptie vorm te geven.

Door hieraan te werken, en deze mee te vormen naar je belangrijkste doelgroep beïnvloed je die perceptie, en dat is een krachtig verhaal. Door te bepalen wat jouw merk echt betekent, stel je jezelf in een machtige positie. Eentje die je nooit mag misbruiken, maar wel op de best mogelijke manier moet inzetten om altijd waarde te creëren voor je klanten, en vooral: de eindgebruiker. Give value, get business. Je hoorde het ons vast eerder al zeggen.

merkidentiteitJammer genoeg bestaat er hiervoor geen magische marketing formule, maar gaat het vooral over wat vanbinnen komt. Aan de hand van bepaalde technieken en principes bepaal je jouw brand identiteit, en leer je deze te onderhouden. Waar je best begint? Bij deze vier vragen.

  • Merkpositionering: Waar past je bedrijf in de huidige markt? 
  • Merkdoelstelling: Waarom ben je hier? 
  • Visuele merkidentiteit: Hoe herkennen mensen je?
  • Stem van je merk: Hoe communiceer je?

Je merkpositionering

Waar past je bedrijf in de huidige markt?

Let’s get cosy. Het is gezellig druk op de markt, voor jou en je concurrenten. En in een tijd waarin producten en diensten vaak erg gelijkwaardig zijn aan elkaar, is er maar één ding dat jou onderscheidt van al de rest: een unieke en herkenbare positionering, die de doelgroep keer op keer overtuigt van relevantie.

Zo’n positionering helpt je om je klanten nog beter te leren kennen, en bijgevolg nog beter op hun noden in te spelen. Je bedrijf kan niet iedereen servicen, en zou dat ook niet moeten doen. Wanneer je begrijpt wie je écht bent, en voor wie dat voornamelijk belangrijk is, creëer je een aangename omgeving voor je bedrijf. Een sfeer waarin je helemaal kunt gaan voor wat je wilt bereiken. Mét een stevige dosis zelfzekerheid, dat ook.

Je bedrijf nog verder onder de loep nemen? Ga back to basics in 9 stappen, met het Business Model Canvas. Je kan het hier trouwens ook downloaden.

De doelstelling van je merk

Waarom ben je hier?

Natuurlijk gaat het niet alleen over hoe je sterker moet zijn dan je concurrentie. De echte kunst is om te ontdekken waarom je eigenlijk doet wat je doet. Dit gaat over je motivaties, de waarden die je uitdraagt én het doel dat je wilt bereiken. Op lange en korte termijn.

Je missie en visie spelen een cruciale rol, net als je kernwaarden. Deze zaken zijn de drijvende kracht achter je onderneming, waar ook elke medewerker zich naar draait. Het spreekt dus voor zich dat je deze zaken eerst moet aanpakken. De werknemers van je bedrijf zijn een van de belangrijkste assets. Zij bepalen mee de cultuur waarin iedere dag wordt gewerkt aan een gemeenschappelijk doel. Als dat niet goed zit ga je gegarandeerd de mist in.

merkidentiteit why how what
The Golden Circle – Start with why, Simon Sinek.

 

 

Je visuele merkidentiteit

Hoe herkennen mensen je?

Allemaal goed en wel, maar hoe communiceer je dat nu naar de buitenwereld, zonder enkel over jezelf te praten? Dat doe je met een visuele identiteit, die naadloos aansluit op de persoonlijkheid van je business. Een strategische oefening met een tastbaar resultaat. Ook voor je klanten.

Dat vraagt natuurlijk de nodige creativiteit. Je wilt namelijk niet zomaar als dertiende in een dozijn verschijnen. Het is makkelijk om je te laten leiden door mooie voorbeelden uit ‘t verleden, maar nog makkelijker om je te verliezen in de identiteit van anderen. Een unieke look is key om jouw merk, en jouw merk alleen af te beelden.

merkidentiteit visual brandHet eerste waar je aan denkt is vast en zeker het logo. En het klopt dat dit een van de belangrijkste zaken is. Toch heeft een sterk visueel merk net iets meer nodig. Een volledige stijlgids, met kleuren, variaties, combinaties en typografie. Maar ook patronen, iconen of symbolen die voor jouw merk belangrijk zijn.

Consistentie is het allerbelangrijkste. Voor medewerkers en partners, maar vooral voor je doelgroep. Zij herkennen je namelijk op basis van wat ze zien. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, weet je wel. Denk dus na over elk aspect van alles dat zichtbaar is. Het gaat dus ook over je visitekaartjes, je website, advertenties, social media posts, … Zélfs interne middelen zoals je ERP, de look van je gebouw en de inrichting.

De stem van je merk

Hoe communiceer je?

Looks zijn dus cruciaal, maar wat je écht stevig op de markt zet is de combinatie van beeld en woord. Is je merk autoritair? Vriendelijk? Magisch, of net heel realistisch? De persoonlijkheid van je merk heeft een sterke invloed op de toon waarmee je communiceert, de woorden die je best gebruikt, en de verhaallijnen die je volgt.

Als je impact wilt creëren, en een connectie wilt maken met je beoogde doelgroep, dan moet je die tone of voice ook aanhouden. Dat maakt je merk herkenbaar en toont een bepaalde vorm van authenticiteit. Veel bedrijven beweren een heleboel, maar de toon die ze aannemen stemt soms niet af op datgene dat ze claimen. Een belangrijke mismatch, die je niet makkelijk te boven komt.

Bepaal dus alle belangrijke aspecten van je communicatie naar de buitenwereld toe. Denk na over het gebruik van ‘je’ of ‘u’. Over de rol van humor in je teksten, de lengte van zinnen, het woordgebruik… Ben je eerder spontaan en vriendelijk, of net heel professioneel? Misschien wel erg energiek, of erg rustig? Stel jezelf die vragen, en communiceer ernaar.

 

Start met strategie

Het is duidelijk. Met een strategische visie op de identiteit van je merk ben je in staat om de focus te leggen op wat echt telt, zonder enige vorm van afleiding. Het zet je sterker in je schoenen, en helpt om betere beslissingen te maken op elk vlak: van customer service tot marketing, sales en employer branding. Het bepaalt mee welk pad je zal moeten bewandelen om je beoogde doelstelling te behalen.

Dat geldt voor nieuwe start-ups, maar ook voor gevestigde bedrijven die nood hebben aan een nieuwe richting. Tunity is er voor eender welk type bedrijf. Samen doorlopen we de strategische flows die jij nodig hebt om je identiteit te bepalen. Samen creëren we waarde, en profiteren we nadien van al het goeds dat dit met zich meebrengt. Deal?

Let’s do business

Ook interessant: