Back to basics: het Business Model Canvas in 9 stappen

Blog > Business Strategie > Back to basics: het Business Model Canvas in 9 stappen

Hoe creëer jij waarde met jouw bedrijf? Een vraag die je jezelf blijvend moet stellen. Want hoewel je drie jaar geleden misschien een sterk model hebt opgesteld, blijft het belangrijk om met een kritische blik naar de realiteit te kijken. In een veranderende wereld blijft geen enkel model onaangeroerd. Daarom stel je jezelf best eens in vraag. Om te overleven moet je organisatie blijvende voordelen creëren voor haar klanten of gebruikers. Je moet mee met de stroom, want anders bestaat de kans dat je verdrinkt.

Met het Business Model Canvas stel je de juiste vragen, en neem je een paar cruciale bouwstenen van je bedrijf onder de loep. Zo leer je niet alleen wat écht goed loopt, maar ontdek je ook eventuele valkuilen die nieuwe ontwikkelingen in de weg staan. Met een goed te volgen stappenplan breng je visueel in kaart wat de essentiële elementen van je bedrijf zijn. Aan de slag!

Het Business Model Canvas

Het originele Business Model Canvas is ontworpen door Alex Osterwalder. Hij bracht er, samen met Yves Pigneur, een boek over uit in 2010. In principe is het een visueel canvas met 9 belangrijke bouwstenen, gebaseerd op alles wat jij als bedrijf doet. Het gaat over je stakeholders, je klanten een hoe je voor die doelgroep een bepaalde waarde creëert. Uiteindelijk gaat het allemaal daarover: het voordeel dat jij biedt voor je klanten, en wat jij daaruit wint.

Business Model Canvas

Meteen aan de slag? Download het Business Model Canvas.

 

Het aanbod: In het midden zie je de waardepropositie. Dat gaat over het voordeel dat je oplevert voor je klant, en welke waarde je daaraan kunt vasthangen.

Je klanten: Rechts vind je alles dat met je klanten te maken heeft. De personen waarvoor je de waarde creëert, via welke kanalen dat je met hen in contact komt, en hoe je de relatie met deze groep mensen onderhoudt.

De infrastructuur: Aan de linkerkant zie je vooral de samenstellen van je bedrijf. De partners met wie je samenwerkt, welke middelen je gebruikt om waarde te creëren, én welke kernactiviteiten je daarvoor precies uitvoert.

De financiën: En tot slot: wat je hier nu uiteindelijk voor moet investeren, en welke opbrengsten je daaruit haalt. Hoe is die verdeling?

Op naar waarde in 9 stappen

Klaar om te knallen? Nog héél even wachten. Voor je aan de slag gaat, bereid je jezelf maar beter goed voor. Deze oefening doe je in’t beste geval in een team, met een aantal key players. Boek een inspirerende ruimte, zorg voor een goede nachtrust en neem de nodige attributen mee: een groot bord, stiften, papier en héél veel post-its.

Doe je dat allemaal? Dan zit de praktische kant van ‘t verhaal al goed. De volgende stap? De inhoud. Om deze oefening écht succesvol te laten verlopen moet je nadenken over wat je er precies mee wilt bereiken. Misschien is er ergens een probleem, of krijgen jullie een belangrijk vraagstuk maar niet opgelost. Stel de juiste vragen om waardevolle inzichten te winnen.

LEES OOK: De obstakels van topbedrijven, en hoe Tunity onrechtstreeks een wegwijzer biedt.

Stap 1: Customer Segments | Klantsegmenten

De eerste vraag die je jezelf moet stellen gaat altijd over je klanten.

  • Wie zijn ze?
  • Wat typeert hen?
  • Waar zijn ze naar op zoek?

Deel je klanten op, in een aantal segmenten die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Dat kan gaan van het eenvoudige verschil tussen B2B en B2C, of over demografische kenmerken. Werk je al met buyer persona’s? Dan is dit het ideale startpunt. 

Buyer personas are semi-fictional representations of your ideal customer based on real data and some select educated speculation about customer demographics, behavior patterns, motivations, and goals.
-HubSpot

Tip: Welke kenmerken of verschillen zijn écht bepalend voor je strategie? Die duid je best aan met een andere kleur post-it.

Stap 2: Value Proposition | Waardepropositie

Eens je de klantsegmenten in kaart hebt gebracht is het tijd om je af te vragen welke toegevoegde waarde jouw producten of diensten nu bieden aan die groepen.

  • Welk product/dienst biedt je aan?
  • Wat is je USP?
  • Hoe differentieer jij je van je concurrent?
  • Wat betekent dat voor de klant?

Wil je écht goed voorbereid zijn? Dan is het een goed idee om je klanten te bevragen voor je van start gaat. Zo ontdek je niet alleen de visie van je team, maar ook die van de eindgebruiker. Dat is handig voor de bevestiging van wat je al dacht, of net voor het omgekeerde.

Resultaatgedreven agency

Stap 3: Customer Relationships | Klantrelaties 

Doordat je een bepaalde waarde biedt aan je klanten ontstaat er altijd een bepaalde relatie. Het is maar de vraag hoe die relatie er juist uitziet.

  • Zijn jullie hecht? Is vertrouwen belangrijk?
  • Is de relatie gebouwd op een visie voor lange termijn?
  • Is persoonlijkheid belangrijk?
  • Gaat het puur over een transactionele afspraak?
  • Zijn klanten geneigd om snel te switchen van jou naar een concurrent?

Zo merk je al snel het verschil tussen een puur transactionele relatie -denk aan een energieleverancier- en een vertrouwensrelatie.

Stap 4: Channels | Kanalen

Om die relaties te controleren en te versterken moet je weten via welke kanalen je hen bereikt, en op welke plekken je de waarde aan hen overbrengt.

  • Verkoop je enkel online?
  • Heb je een fysieke winkellocatie?
  • Werk je met lokale verdelers?
  • Ben je aanwezig op beurzen?

Denk na over de verdeling tussen online en offline, direct en indirecte contacten, en de kracht van elk kanaal. Ontdek welke contactmomenten jouw klant waardeert en waarom dat zo is. Niet enkel op ‘t vlak van distributie, maar ook voor je marketingactiviteiten.

Stap 5: Revenue Streams | Inkomstenstromen

Een vraag die voor veel bedrijven de enige belangrijke vraag lijkt te zijn: hoe verdien je geld? Elk bedrijf heeft een bepaald verdienmodel. Logisch, want uiteindelijk moet je natuurlijk wel een inkomen verdienen, en ervoor zorgen dat je werknemers iedere maand een loon gestort krijgen. Breng je verdienmodel dus gedetailleerd in kaart.

  • Verkoop je losse producten?
  • Lever je diensten, op basis van een abonnement?
  • Werk je met een lokaas-model?

Wees voorzichtig! Het verdienmodel dat jij 5 jaar geleden hebt opgezet is nu misschien niet meer zo relevant. Je bent sterk afhankelijk van trends en verschuivingen in de markt. Evalueer je model dus regelmatig, en blijf verschuivingen voor.

Nespresso: een revolutionair model

Voor sommige bedrijven maakt het verdienmodel het verschil. Denk maar aan het doordachte model van Nespresso. Dit merk bindt klanten door de verkoop van koffiemachines die redelijk laag zijn in prijs, gecombineerd met de verkoop van dure koffiecups. Door het juiste patent bleef Nespresso zo jarenlang in staat om dit model rendabel te houden.

Tijdens die periode had Nespresso meer dan tijd genoeg om een bepaald imago op te bouwen. Het koffiemerk leerde haar klanten écht goed kennen, en speelde dit dan ook optimaal uit. Het gevoel van exclusiviteit en de beleving rond het merk blijft klanten aantrekken, ook na dat het patent is verlopen. Bovendien profiteerde Nestlé, het moederbedrijf van het merk, ondertussen van nieuwe producten. Een mooie case!

LEES OOK: 3 Growth Hacking succesverhalen waar jij als bedrijf van kunt leren.

verdienmodel nespresso

Stap 6: Key Resources | Mensen & Middelen 

Om die inkomsten te verkrijgen en blijvend waarde te bieden heb je heel wat resources nodig. Natuurlijk, want niets komt door niks. Het gaat over drie soorten middelen:

  • Fysieke middelen: het gebouw waarin je werkt, de wagens die je gebruikt, je laptops, …
  • Intellectuele middelen: bepaalde patenten, databases en keurmerken.
  • Menselijke middelen: kennis en skills.

Breng ze in kaart, bepaal de zwaartepunten en eventuele mogelijkheden. Misschien mis je wel een aantal key players om de beoogde waarde te kunnen bieden, of voldoet je werkplek eigenlijk niet aan wat je wilt bereiken.

Stap 7: Key Activities | Kernactiviteiten 

Over naar de kern van je bedrijf. Naar de activiteiten die jij, en alle medewerkers van je onderneming uitvoeren om die waarde te creëren. We spreken hier over de kerntaken die je bedrijf laten rollen. De productie van bepaalde producten, de snelle levering tot bij de klant, de opleidingen die je aanbiedt … Bundel deze activiteiten, en ontdek wat je mist, waar je veel tijd aan spendeert, … Misschien merk je nu pas op dat je eigenlijk veel dingen doet die niet bijdragen tot die waarde.

People don’t buy what you do. They buy why you do it.
-Simon Sinek

Stap 8: Key Partners | Strategische Partners

Een succesvol bedrijf heeft altijd hulp van buitenaf nodig. Sterke partners, die de visie van je bedrijf helpen ontdekken én uitdragen. Dat gaat niet over de leveranciers, maar over strategische partners die je niet zomaar kunt wisselen voor iemand anders. Het gaat over kennis, skills, en capaciteiten die je zelf niet meteen voorhanden hebt. Zo’n partners helpen je om nog meer waarde te creëren.

LEES OOK: 10 Redenen waarom klanten kiezen voor Tunity als digitale partner. 

Stap 9: Cost Structure | Kostenstructuur

En om een goed beeld te krijgen op wat je er nu uiteindelijk allemaal aan verdient (of in het slechtste geval: verliest) moet je natuurlijk ook de kosten in rekening brengen. Die hangen meestal samen met de belangrijkste bedrijfsmiddelen. Hoeveel betaal je aan je personeel, de huur van je gebouwen, de grondstoffen, logistiek, …

Zit er ergens een gat? Of zie je een gemiste opportuniteit? Misschien kun je op bepaalde vlakken wel drastisch besparen, zodat je dit kunt investeren in iets nieuw.

Tijd voor actie

En nadien? Dan is het tijd om er ook iets mee te doen. Met kennis alleen ben je niets, als je het niet omzet in concrete activiteiten. Evalueer de resultaten in het canvas, en stel meteen een actieplan op met praktische tactieken. Prioriteer elke taak op je lijstje en maak een plan van aanpak. Op naar een sterke toekomst!

Ook interessant: