Van onbekende speler naar referentiepunt op de markt. We brachten de volledige marketingfunnel van Belgian Solar in kaart, optimaliseerden het salesproces en bouwden een sterk merk, op minder dan een jaar tijd. Een geoliede machine, waarin elke radar perfect op elkaar afgestemd is. Dat belooft voor de toekomst.

DE NODEN

Een gouden formule

De gouden formule die gegarandeerd waardevolle leads oplevert, die wilt iedereen wel ontdekken. Dat was voor Belgian Solar niet anders. Deze KMO brengt letterlijk de zon in huis, met onafhankelijk advies op maat in de wereld van zonne-energie. Belgian Solar plaatst hoogwaardige zonnepanelen van alle merken met intelligente omvormers, aangepast aan de noden van elke klant.

“We denken vandaag al aan de energie van morgen”, vertelt Belgian Solar-CEO Wim Dirickx. “Maar om die missie te doen slagen hebben we wel leads nodig.” Daarom creëerden wij een sterke leadgenerator die de markt op z’n fundamenten doet daveren. De voorwaarde? Het volledige marketingproces in kaart brengen en op punt zetten. Investeren doet de consument namelijk enkel in een merk waarin hij vertrouwt.

Belgian Solar Website
ONS TRAJECT

Solar lovers

Ongekende groei in brand awareness

Pure lead generation, dat kan. Echt goede leadgen? Dat doe je enkel in combinatie met een straf merk. Waar Belgian Solar voorheen een stille speler was, is het nu een knaller van formaat. Het bedrijf onderging een ware metamorfose: van bedrijf naar een gewaardeerd merk. Met een tevredenheidsscore van 4.8/5 staat Belgian Solar aan de top. Omringd door lovende woorden. Dat is mond-tot-mondreclame om over te stoefen.

We gingen aan de slag met een doelgerichte socialmediastrategie, gekoppeld aan de resultaten van een grondig onderzoek. Wat blijkt? Dagelijks posten is een must, met een optimale content mix van mooie realisaties, duidelijke en onafhankelijke informatie over producten, in combinatie met up-to-date kennis van snelle evoluties in de markt. 

Opvallende brand awareness campagnes zorgden voor een enorme boost in likes en interactiviteit. Met maar liefst 529% meer fans en 206% meer engagement werd een nieuwe community geboren. Een social community die intussen een eigen leven is gaan leiden. En dat is mooi, want met een enorme achterban van tevreden klanten worden ervaringen volop gedeeld met nieuwe potentiële klanten. Driedubbele win!

Ook elders werd de branding en tone of voice van het merk doorgetrokken. Met een heleboel copy en SEO-optimalisaties zetten we de basis van de website goed. En offline? We ondersteunen events, designen banners en ander promotiemateriaal en organiseren foto- en videoshoots. Samen creëerden we nieuwe concepten, op basis van een continu vertrouwen om maand na maand mee te groeien met elkaars succes.

mockup-belgian solar

Een geoptimaliseerde omnichannel marketingfunnel

Je leest het dus goed: we bouwden een omnichannel marketingfunnel die werkt. En hoe! De leadgenerationcampagnes worden gevormd door content om van te smullen: relevante informatie waar de doelgroep écht naar op zoek is. Met een analyse van het zoekgedrag en de hulp van artificial intelligence (AI) ontdekten we een paar cruciale vragen die de consument zich stelt: hoe lang duurt het voor ik mijn zonnepanelen terugverdien? Welk type zonnepanelen past het best bij mij en mijn woning? Wat met een plat dak? Of helemaal géén dak? 

Gealigneerde smarketingteams

Ook het salesdepartement werd onder handen genomen: we herschreven de bestaande sales pitches en herstructureerden de interne communicatie zodat het salesteam nog sneller leads kan converteren. Van telefoongesprek tot e-mailcorrespondentie. 

Meer nog. Door onze strategische voet in het bedrijf werken we mee aan een uniek smarketingverhaal. Tunity als marketingexpert in een gealigneerde samenwerking met het volledige salesteam. Jep, zelfs tot de dagelijkse WhatsApp-berichten. We werken mee als part of the team, en dat is de grootst mogelijke onderscheiding in deze enorm competitieve markt. 

Tunity is voor ons een externe partij die intern aanvoelt.

Wim Dirickx, CEO Belgian Solar
messenger case tunity

Full focus op stabiele groei

En of al die inspanningen effect hebben op de business van dit bedrijf. Belgian Solar kan rekenen op een gemiddelde van 1.200 volledige installaties per jaar, en dat cijfer blijft stapsgewijs groeien. Op minder dan tien maanden tijd groeide één ploeg uit naar vijf ploegen. We schrijven en vullen vacatures aan de lopende band en werken zo mee aan een team dat elke dag unieke klantervaringen biedt. Een geoliede machine, dat kan je wel zeggen. 

Het is dan ook niet vreemd dat we kozen voor een exclusiviteitscontract. Onze aandacht gaat in de sector van zonne-energie volledig naar de groei van Belgian Solar.

belgian solar landingpage
DE TOEKOMST

Belgian Solar in de vijfde versnelling

De toekomst ziet er dan ook rooskleurig uit. Onze resultaten gaan nog steeds in stijgende lijn en openen de deuren voor nieuwe ideeën. Zo werken we aan een nieuwe website, en schaven we continu aan de kwaliteit van onze campagnes. Met diepgaande kwaliteitsanalyses en strategische inzichten optimaliseren we gespendeerde budgetten en tactieken. Zo bereiken we de topleads en komen we steeds een stapje dichter bij die gouden formule waar iedereen naar op zoek is.

OMGAAN MET CORONA

Van vijfde naar zesde versnelling

Maart 2020. Het ondenkbare voor elke ondernemer gebeurt. De winkelstraten lopen leeg, bedrijven sluiten en België gaat in lockdown. Er heerst paniek. Gaat ons bedrijf dit overleven? De oplossing: een strategisch en doordacht marketingplan. Nieuwe leads zijn van cruciaal belang om te overleven.

In november 2019 was het doel om tegen eind 2020 over zes, zeven of misschien wel acht ploegen te beschikken. Die toekomstvisie hebben we toen moeten bijsturen. De lead generator die we creëerden deed zijn werk. In augustus 2020, vier maanden voor het einde van het jaar, werkte Belgian Solar al met acht ploegen! De mooie vooruitzichten die we voorop stelden werden ingelost. Wat een jaar beleefde Belgian Solar mede dankzij hun samenwerking met Tunity. Als dank werden we dan ook uitgenodigd op hun barbecue. De aftermovie daarvan kan je hier bekijken.

*Insert video*

Ook voor prachtige bedrijfsvideo’s komt Belgian Solar tegenwoordig bij Tunity aankloppen. Zo maakten we een mooie overviewvideo van hun magazijn waar de werknemers op vrijdagavond leuke teamactiviteiten doen, en brachten we hun grootste, recentste project op het dak van carwash Washpoint Geel in beeld.