Binnen en buiten(gewoon) genieten, op eender welk moment in het jaar. Dat is waar Harol voor staat. Met zijn oplossingen verkoopt Harol niet alleen producten, maar ook koelte en rust. Mooie momenten, vol genot van huis en tuin.
Als internationale speler vertrouwt Harol op zijn talloze verdelers en specialisten voor de verkoop van garagepoorten, rolluiken en zonwering. Een cruciale relatie, die wij het afgelopen jaar in kaart brachten en digitaliseerden.
Meten is weten
Op de Harol Dagen in het voor- en najaar is het voor Harol big business. Tijdens die offline opendeurdagen stromen de showrooms van de verdelers vol met potentiële kopers. Vanwaar zij komen? Dat is een raadsel. Net zoals het effectieve bereik van de papieren promotiefolder.
Tot nu. Wij creëerden een omnichannel ervaring voor een deel van de Harol-verdelers door de volledige funnel te digitaliseren. Zo gaven we meetbaarheid prioriteit, en laten we de verdelers toe om doordachte conclusies te trekken: welke resultaten halen we nu eigenlijk écht uit onze promotieperiode? Welke kanalen zijn relevant? En hoe zit het met de Return On Investment (ROI)?
Funneling in veelvoud
Met ons digitaal plan breken we met het verleden. In deze overgangsfase blijft de bedeling van offline folders nog overeind, maar starten we voor het eerst ook een volledig digitale campagne op. Eentje van XL-formaat, in veelvoud. We richtten maar liefst 19 landingspagina’s met aangepaste formulieren op, allemaal met hun eigen digitale funnel. Dat betekent:
- geoptimaliseerde e-mailmarketingcampagnes (geautomatiseerd en manueel)
- social ad campaigns, met elk hun eigen targeting, doel en design
- Google Search-campagnes, met unieke keywords en advertenties per verdeler
- informatieve video’s met een samenvatting van elke lopende actie
Allemaal gebouwd, getest en geoptimaliseerd. 19 keer, in verschillende talen. De hoofdrolspeler in dit verhaal? HubSpot. Die full-stack automation tool is van onschatbare waarde. Het is een bron van data, die ook voor Harol en zijn verdelers een cruciale evaluatiefactor is. Hiermee bouwden we de volledige marketingfunnel uit.
Dat vereiste een knap staaltje teamwork en project management. En het resultaat? Dat mag er zijn!
Gevalideerde leads uit een gevalideerde doelgroep
We laten gebruikers toe om online een folder aan te vragen, direct bij de verdeler in hun buurt. Dat zijn onze lauwe leads, die hun interesse in een Harol-oplossing duidelijk aangeven. Die folders belanden dus niet rechtstreeks in de vuilbak. Het zijn leads waar ook de verdelers mee aan de slag kunnen. Ze zijn namelijk allemaal afkomstig vanuit de gemeenten in hun eigen regio. In totaal verzamelden we zo maar liefst 350 leads over een periode van twee weken. Dat zijn 350 potentiële klanten die met een korting in de hand klaar zijn voor een bezoek aan de showroom in hun buurt.
Lokale brand awareness boost
Ook de digitale awareness schiet zo de hoogte in. Onze landingspagina’s kregen net geen 6.000 bezoekers over de vloer. Relevant bereik, uiteraard. Dat geldt ook voor onze Facebook-advertenties. Die bereikten maar liefst 247.000 unieke personen. Allemaal aangepast per regio, per verdeler. Gemiddeld sprak iedere verdeler ongeveer 13.000 personen aan.
Ook Google sloeg z’n slag. Onze doelgroep ging gretig op zoek naar Harol-oplossingen, en botste daardoor op een zoekadvertentie. Zo werden we in totaal 160.000 keer vertoond, klikten 21.114 mensen door en behaalden we een interactieratio van 14 procent. In 32 procent van de gevallen stond onze advertentie op nummer 1, met uitschieters tot wel 90 procent voor sommige verdelers. Een sterk resultaat in een markt die overstroomt van concurrentie.
Ijzersterke e-mailmarketing
Of e-mailmarketing dood is? Voor Harol is het nog steeds een raadsel waar die hypothese vandaan komt. Met een krachtige automation flow, doorgedreven testing en continue optimalisatie blijft e-mail een topper van formaat om huidige leads te triggeren. Koud of warm. Met een gemiddelde Click-Through Rate (CTR) van maar liefst 38 procent behalen onze e-mails een bovengemiddeld resultaat. Lang leve de inbox!
Destination ROI
En of dat een succes was: we slaagden erin het volledige traject in kaart te brengen, en bereikten zo een hele nieuwe doelgroep. Online en meetbaar. Harol is klaar voor een nieuwe, frisse wind waarvan de digitale markt de koers bepaalt. Straffe campagnes en een krachtige basis transformeren het bedrijf, en zetten het zo voor altijd op de kaart. De bestemming? Pure ROI. Let’s go!