In 2020 schrijf jij enkel nog pillar en cluster content. Wat dat is? Het heeft alles te maken met structuur en een gerichte SEO-strategie.

Wat is het topic cluster-model?

Door de jaren heen is het Google-algoritme enorm veranderd. Wat vroeger goed werkte, is vandaag niet meer de standaard. Jouw doelpubliek zoekt anders dan vroeger waardoor het moeilijker wordt om ze naar jouw website te krijgen.

Welkom topic cluster-model: dat is een SEO-strategie die focust op topics in plaats van keywords om de architectuur van je site beter te laten begrijpen door Google.

GERELATEERD:

10 SEO-TOOLS DIE ONMISBAAR ZIJN IN ELKE SEO-STRATEGIE



Dit is nodig omdat de gebruiker vandaag de dag niet meer op keywords zoekt, maar op langere zinnen of zelfs vragen stelt in Google. En als gebruiker verwacht je meteen dat Google jou de juiste informatie geeft.

Daarom is het belangrijk om hier als marketeer goed op in te spelen.

Een praktisch voorbeeld van topic clusters

Stel je voor: je wilt gevonden worden op “Digitale marketing“. Dat zal dus je ‘pillar content’ zijn: de uitgebreide tekst die alle aspecten van je topic bespreekt. Hierbij voorzie je nog een achttal artikels die cluster content bevatten, waarvan je met steeds hetzelfde long-tail keyword linkt naar de pillar. Als dat allemaal Chinees klinkt, is hier een voorbeeld.

Voorbeelden van cluster content: “Wat is digitale marketing?”, “Hoe begin ik met digitale marketing?” 

Je linkt dan steeds met het keyword “Digitale marketing” naar de pillar. De pillar linkt op zijn beurt weer naar elk stukje cluster content met het focus keyword van de cluster.

Op die manier hangen alle clusters samen aan de pillar en krijgen we een groot en duidelijk geheel. Zodra een van de pagina’s beter scoort in Google, zal heel de topic cluster geboost wordt. Zo rank je ook meteen beter in Google.

Het draait uiteraard allemaal om de web crawlers van Google te helpen door connecties te leggen, zodat jouw content beter gevonden wordt. Doordat je de juiste links legt van en naar de cluster content, zorg je voor een semantische relatie tussen de stukken content. Dit is waar het nieuwste Google-algoritme heel sterk op focust.