De psychologie van primaire kleuren in marketing en hoe je ze gebruikt voor meer conversie

Zou McDonald’s zo succesvol zijn als hun logo blauw was?
Blog > Digitale marketing > De psychologie van primaire kleuren in marketing en hoe je ze gebruikt voor meer conversie

Elke marketeer of ondernemer die conversie hoog in het vaandel draagt zal begrijpen dat het toevoegen van een schaduw of het aanpassen van een achtergrond effect heeft op de uiteindelijke conversie en verkoop.

Gerelateerd: Ontdek de kracht van inbound marketing.

Kleuren spelen hierin een enorme belangrijke rol.

Kleuren roepen emoties op, brengen subliminale boodschappen over en hebben vooral een grote impact op ons besluitvormingsproces. Als ondernemer of marketeer is het dus enorm belangrijk dat je de psychologische kracht van kleur onder de knie hebt.

Een recent onderzoek van Kissmetrics heeft aangetoond dat 84,7% van de consumenten kleur citeren als de belangrijkste reden waarom ze een bepaald product kopen en dat advertenties in kleur 42% meer lezen dan dezelfde advertenties in zwart-wit.

Die cijfers zijn enorm! En het laat zien dat kleur geen basiselement is dat je gewoon kunt overslaan.

In deze post analyseren we de primaire kleuren in marketing, zodat je ook hun psychologische kracht en toepassingen in de echte wereld leert begrijpen.

De psychologie van primaire kleuren in marketing

Primaire kleuren of basiskleuren zijn de eerste laag op het kleurenwiel en de bouwstenen voor elke andere kleur. Het is dus logisch dat we met deze beginnen:

De psychologie van kleurmarketing: rood

De marketingeffecten van rood

Rood is een kleur die domineert. Het heeft enorme psychologische en fysieke effecten op kijkers en wordt veel gebruikt in marketing. We associëren het met twee van onze meest krachtige psychologische triggers:

  • Seksualiteit
  • Dood

Rood kan worden gebruikt om romantiek, liefde en seksualiteit weer te geven, evenals agressie, bloed en kwaad. Het zijn deze triggers die rood zo’n krachtige aandachtstrekker maken.

De kracht om het oog te trekken, neemt ook toe. Zie de rode loper als een goed voorbeeld hiervan.

Het is ook bewezen dat de kleur fysieke effecten heeft, waardoor de bloedcirculatie, ademhalingssnelheden en zelfs het metabolisme toenemen. Deze toename van het metabolisme zorgt eigenlijk voor honger en is een van de redenen dat de meeste fastfoodketens en restaurants rood zijn in branding en promoties.

Vraag: welk blikje coca-cola trekt jouw aandacht meteen?

Gebruik van rood in de praktijk

Het vermogen van rood om de aandacht te trekken en reelvantie te creëren, maakt het een aantrekkelijke propositie, maar vanwege zijn dominante aard moet je er spaarzaam mee omspringen.

Psychologie-van-kleur-tunity

De kleur is perfect voor kortdurende, onregelmatige promoties zoals solden en aanbiedingen. De volgende keer dat je door de winkelstraat loopt, zoek je een winkel met een uithangbord in het venster. Ik wed dat het bord rood is! Als jij dit wilt gebruiken, raad ik je aan het op dezelfde manier te doen.

De psychologie van kleurmarketing: geel

De marketingeffecten van geel

Geel is een interessante kleur. Het kan verschillende effecten hebben, afhankelijk van de schaduw. Licht en helder geel roepen geluk op. Ze veroorzaken gedachten over zomer, zon en warmte. De psychologische effecten daarvan activeren optimisme en positiviteit.

… maar dezelfde tint lichtgeel kan ook als waarschuwing dienen. Verkeersborden en ‘gevaar’ zijn daar een goed voorbeeld van.

Donkerder geel als goud, creëert een gevoel van rijkdom, belang en oudheid, wat met name handig is voor merken die proberen naar het topsegment van de markt te streven.

Gebruik van geel in de praktijk

Het vermogen van geel om optimisme en geluk te creëren is een krachtige stimulans in campagnes die proberen energie te creëren en speelsheid tonen.

Het is een opvallende kleur en merken die het gebruiken zijn direct herkenbaar.

Het waarschuwingsgevoel dat lichtgeel triggert, is handig voor het maken van herinneringen. Merken zoals Post-It hebben deze link gebruikt om hun profiel op te bouwen in een zeer brede, onbeschermde markt.

post-it-geel-in-marketing

Het wordt ook op deze manier gebruikt door ‘s werelds grootste online retailer, Amazon als een’ Add to Cart-knop ‘. Hun investering in conversiepercentage optimalisatie bewijst dat geel echt een krachtig effect kan hebben op aankoopbeslissingen.

Donker geel, met name op een zwarte achtergrond, wordt vaak gebruikt door merken die een luxe uitstraling proberen te creëren rond hun promotie.

Psychologie-van-geel-amazon

De psychologie van kleurmarketing: blauw

De marketingeffecten van blauw

Blauw is de favoriete kleur van het internet en daar is een goede reden voor. Het is op meer websites dan welke andere kleur dan ook en dat is omdat het vertrouwen, rust en eerlijkheid veroorzaakt

Blauw is ook ongelofelijk veelzijdig. De lichtere tinten zijn levendig, in het oog springend en fris, met duidelijke verbindingen met kristalheldere zeeën en zomerse luchten. Deze helderdere blauwvariaties hebben ook verfrissende effecten, waardoor het de perfecte achtergrond is voor een hele reeks verschillende bedrijven.

We koppelen donkere tinten blauw aan veiligheid en vertrouwen, waardoor ze de perfecte keuze zijn voor banken, financiën en andere vergelijkbare professionele industrieën.

Gebruik van blauw in de praktijk

Blauw is een uitstekende keuze voor elk merk dat ‘black-box’-producten verkoopt. Een black-box-product is iets dat niet kan worden gezien of aangeraakt, denk aan banken, software, beveiliging of marketingdiensten.

 

overzicht-blauwe-logos

Als kleur van vertrouwen is het ook een uitstekende keuze voor campagnes die te maken hebben met gezondheid. Overweeg de tandpasta in je badkamer, bevat de branding blauw? Oral-B, Aquafresh, Sensodyne, allemaal voorzien van blauw in hun branding. Hetzelfde geldt voor veel andere niches die gezondheids- en fitnessproducten verkopen.

Met zijn sterke banden met veiligheid en vertrouwen, wordt donkerblauw een geweldige optie voor bedrijven die in professionele sectoren handelen.

Ondanks alle nuttige toepassingen, werkt blauw niet goed in de voedingsmiddelenindustrie. Er zijn maar weinig natuurlijke voedingsmiddelen die blauw bevatten en als zodanig heeft de kleur geen verband met eten, honger of voedsel. Als je voedingsproducten verkoopt, blijf dan weg van blauw.

Blauw mag met andere woorden niet onderschat worden bij het gebruik in uw marketingcampagnes. Het heeft sterke psychologische effecten die duidelijk verwijzen naar koopbeslissingen. Als u het vertrouwen wilt vergroten, gebruikt u blauw (met wit) op uw landingspagina’s.

Genoten van onze blogpost en wil je graag dat we ook eens de secundaire kleuren onder de loep nemen? Laat het ons weten!

Interesse in een digitale strategie?

Read all comments

    Geef een reactie

    Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *