Hippische marketing

Waarom hippische marketing?

De paardenmarkt is zeer concurrerend. Er zijn verschillende bedrijven, verkopers, diensten en andere ondernemingen die strijden om een relatief klein marktaandeel. Met dat in gedachten is het belangrijk om eens na te denken over hippische marketing om jouw online marketing op de ruitersportmarkt te verbeteren. Door met hippische marketing van start te gaan zal een onderneming in de paardensport in staat zijn om haar aanwezigheid op de markt uit te breiden en haar activiteiten te vergroten, zowel op de korte als op de lange termijn.

Daarbovenop evolueert de communicatiewereld vandaag de dag snel. Het elektronische tijdperk heeft ervoor gezorgd dat we weten wie de Grand Prix heeft gewonnen nog voor het paard de ring uitkomt. Als internationale ruiters met bepaalde merking in zee gaan, kunnen we dat dezelfde dag nog zien via social media. Het online verhaal in de paardenwereld is zeer belangrijk geworden. Hoe haal jij met de verschillende vormen van media vandaag de dag het meeste uit jouw marketing?

Net zoals jij als ruiter een systeem hebt van hoe jij je paarden traint, heb je ook een systeem nodig voor jouw marketing. Het doel is om de juiste boodschap op het juiste moment en via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Tunity is jouw digitale partner met expertise op het gebied van hippische marketing. Wij nemen de teugels in handen.

 

Wil je samenwerken met een partij die de paardensector echt begrijpt? Net zoals bij jou is de paardenindustrie onze passie. Wij begrijpen deze zaken omdat we zelf paardenmensen zijn.

Voor wie doe je hippische marketing?

Wie is jouw doelgroep? Het lijkt misschien een heel simpele vraag, maar hoeveel aandacht heb je echt besteed aan de vraag wie jouw boodschap zal krijgen? Waarschijnlijk zijn het degenen die lijken op jouw huidige klanten. Je potentiële markt weet nog niet dat ze je nodig hebben, en ze kennen je waarschijnlijk ook nog niet.

Het is dus belangrijk om je gewenste markt op een correcte manier te gaan definiëren. Deze vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Welke leeftijd hebben ze?
  • Wat verdienen ze?
  • Richt jij je tot internationale, nationale, regionale ruiters of eerder op de hobbyisten?
  • Wat zijn hun gewoontes en verwachtingen?
  • Wat zijn hun noden en struggles?

Door op deze vragen een antwoord te formuleren weet je deels hoe je je gewenste doelgroep moet aanspreken, en kan je al een stuk van je marketingstrategie gaan bepalen.

Wat wil je er mee bereiken?

Ben je op zoek naar meer klanten? Wil je jouw klanten meer laten kopen? Moeten je klanten vaker kopen? Key is dat je jouw klanten vertelt wat ze moeten doen. Daarvoor heb je content marketing nodig.

De boodschap die je jouw ideale doelgroep wilt meegeven gaat niet over jou. Jij bent deskundige over waar ze naar zoeken, en ze leren jou op die manier kennen. Of je nu een evenement organiseert, een product verkoopt of mensen laat weten wat je op een wedstrijd gedaan hebt – probeer nooit opdringerig over te komen. Vertel nooit dat je bekend bent, laat zien aan de hand van jouw expertise dat je een deskundige bent.

Bij content marketing ligt de focus op de boodschap en het imago van jouw bedrijf dat je wilt tonen aan je doelgroep. 

Marketing voor de paardenwereld vereist meer dan een paar mooie pony foto’s. Het vereist een begrip van de “juiste” beelden, de laatste trends en de juiste taal.

Welke kanalen gebruik je best?

Op welke kanalen je nu aanwezig moet zijn en je boodschap moet overbrengen, is waarschijnlijk een van de moeilijkste onderdelen. Er zijn een hele hoop opties om uit te kiezen, je gaat best voor een mix van de kanalen waar jouw doelgroep zich het comfortabelste op voelt. 

ONLINE
OFFLINE
Email
Brochures
Blogs en whitepapers
Stand op beurzen
Social media (Facebook, Instagram, Pinterest)
Sponsoring van evenementen
Website
Magazines
Wedstrijden en giveaways

In dit elektronische tijdperk is een website voor jouw paardenbedrijf een echte must. Zonder website krijgen mensen de kans niet om je op te zoeken en meer te weten te komen over wie je bent en waar je voor staat. Consumenten willen meer informatie te weten komen alvorens ze overgaan tot conversie. Klanten moeten dus de mogelijkheid hebben om je online te vinden. Denk maar aan SEO, SEA, blog posts, social media posts en nog zoveel meer.

Ook social media mag zeker niet uit je mix van kanalen ontbreken. Social media is een fantastische bron voor niche marketing. Via sociale media kan een onderneming een nichepubliek in de paardenmarkt lokaliseren. Met gerichte informatie, in plaats van algemene gegevens, kan je doelpubliek op een correcte manier aangesproken worden. Ze leren jouw merk echt kennen, waar je voor staat en welke problemen jij voor hen kan verhelpen. Social media is ook een goede touchpoint om dagelijks, of minstens wekelijks, met je doelgroep in contact te komen. Vraag naar zaken waar zij mee struggelen, en leer hen hoe jij hen met deze pijnpunten kan helpen.

De rest van je marketingmix vergt iets meer onderzoek. Wil je voornamelijk in België bekend worden, dan heeft een internationale campagne geen zin. Besteed tijd en onderzoek om er zeker van te zijn dat je doelgroep ook effectief in aanraking komt met je advertenties. Hier is het belangrijk om een customer journey voor uit te werken. Zo weet je perfect hoe je doelgroep in contact met jou komt, via welke kanalen en om welke redenen.

Hoe ga ik van start met hippische marketing?

Dus hoe begin je nu feitelijk met hippische marketing? Allereerst heb je een duidelijk plan nodig aan de hand van bovenstaande “Wie, wat, waar” vragen. Ook belangrijk is dat je het proces zoveel mogelijk probeert te vereenvoudigen en te automatiseren. Door te automatiseren zorg je ervoor dat je minder tijd zal spenderen aan je marketing, waardoor je meer tijd hebt om na te denken over andere dingen – zoals eventuele acties of nieuwe producten. Te veel bedrijven hebben het “te druk” met hun marketing, en brengen daarom maar sporadisch producten uit. Ze laten op die manier veel kansen liggen, en ze vragen zich daarna af waarom ze niet meer klanten hebben. Maak regelmatig tijd vrij om te denken over eventuele marketingactiviteiten die je kan doen, zelfs wanneer je in een drukke periode zit. Je weet nooit wanneer een nieuwe klant op zoek is naar jou, en door op regelmatige basis met een sterke campagne naar buiten te komen vindt jouw potentiële klant je nog gemakkelijker.

Natuurlijk is het gemakkelijker gezegd dan gedaan om met hippische marketing te beginnen. Op het gebied van paarden heb je hoogstwaarschijnlijk genoeg kennis, van marketing ken je misschien wat minder. Daarom is het belangrijk dat je weet wanneer je een expert moet inhuren. Je laat een hoefsmid komen om je paard te beslaan, je laat een dierenarts komen wanneer je paard zich niet goed voelt, dus huur een expert in marketing in om jouw hippische marketing te onderhouden.

Vraag hen om een marketingplan voor je op te stellen. Je geeft hen een budget waarmee ze kunnen werken en vertelt hen wat je voornaamste doelen zijn. Het is verstandiger om enkele euro’s elke maand uit te geven aan een marketing agency dat weet wat ze voor jou kunnen doen en je helpt met je marketingdoelen te bereiken, dan dat je zelf aan de slag gaat en een hele hoop geld verspild.

Tunity als jouw hippische marketing partner.

Bij hippische marketing is het belangrijk dat je in zee gaat met een marketing agency dat kennis heeft van de paardenwereld. De marketing van elk bedrijf kan kostbaar, ingewikkeld en tijdrovend zijn als het slecht wordt gedaan. Het runnen van een bedrijf in de paardensector brengt dan weer zijn eigen unieke reeks uitdagingen met zich mee.

Bij Tunity nemen we de marketing teugels in eigen handen, zodat jij terug je bezig kan houden met waar je het meest van houdt – het runnen van jouw paardenbedrijf en het tijd doorbrengen met je paarden. Je moet niet langer tijd en geld verspillen aan andere marketingbureaus die de sport of de industrie niet begrijpen. Als een gespecialiseerd digitaal marketing bureau combineren wij ervaring in de marketingwereld vlekkeloos met onze passie voor de paardensport.

Als experts op het gebied van hippische marketing bieden wij innovatieve en resultaatgerichte marketingdiensten aan die resulteren in een dramatisch verschil voor jouw bedrijf.

Welke services bieden wij aan binnen hippische marketing?

copywriting

Copywriting

Wij voorzien krachtige en overtuigende teksten die jouw paardenbedrijf in een paar woorden beschrijven. We schrijven in de taal van paardenliefhebbers en positioneren jouw paardenbedrijf als de beste keuze voor jouw product of dienst.

social media marketing campagnes tunity

Social media marketing

Door gebruik te maken van een zeer gerichte social media strategie creëren we online brand awareness rond jouw merk, sturen we via deze weg de online paarden community naar jouw website en boosten we jouw sales.

email marketing content creatie tunity

Email marketing

E-mailmarketing en marketing automatisering blijven de belangrijkste instrumenten voor het opbouwen van langetermijnrelaties met uw prospects en klanten. We houden hen via deze weg op de hoogte van acties, nieuwtjes en nog veel meer.

contentplanning tunity

Graphic design

Van uw kleurenpalet, tot uw lettertype, tot uw key messaging; jouw branding moet kunnen groeien en zich kunnen aanpassen aan uw paardenbedrijf. Het is cruciaal dat uw marketingmateriaal een goede eerste indruk maakt, want het zijn de touchpoints die mensen gebruiken om uw paardenbedrijf te ervaren.

community management tunity

Web design

Jouw website is zoals de voordeur van je paardenbedrijf. Steeds meer klanten wenden zich tot het internet om de producten en diensten te vinden die ze nodig hebben. Het is daarom belangrijker dan ooit om een aantrekkelijke, gemakkelijk te navigeren en snel te laden website te hebben.

Tunity. Jouw partner in 
hippische marketing
digitale marketing
development
bedrijfsstrategie
design
 .

Relevante blogberichten

ai-gebruiken-bij-seo
Blog

Krijg een oneerlijk SEO voordeel t.o.v. je concurrenten: Scoren met AI! [Lead SEO by Artificial Intelligence]

Artificial Intelligence kent naast haar algemene populariteit ook een ongekende kracht voor je SEO! Eenmaal je over die AI know-how beschikt, schiet je SEO ongekende

Ontdek meer »
Netflix
Marketing

Must read: hoe de processen van Netflix het bedrijf naar de top loodsten

Grote kleppers zoals Netflix, raakten niet zomaar aan de top. Zij draaien de ‘Magische Mix’ van een geslaagde digitale strategie als geen ander rond hun

Ontdek meer »