Diensten / Marketing / Inbound Marketing

Inbound marketing

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing onderscheidt zich van de traditionele outbound marketing door zich te focussen op het aantrekken van klanten via relevante en behulpzame content, in plaats van bepaalde boodschappen naar je doelgroep te pushen. Waar outbound marketingstrategieën zoals koude acquisitie, direct mail en televisiereclame de klant proberen te bereiken via massamedia, richt inbound marketing zich op het creëren van waardevolle ervaringen die potentiële klanten natuurlijk naar het bedrijf toe trekken. 


Inbound marketing vormt zowaar de basis van lead generation. De bedoeling is dat potentiële klanten (leads) die op zoek zijn naar een oplossing voor hun problemen, noden of behoeften bij jouw merk uitkomen.


Je verleidt eigenlijk jouw potentiële kopers om naar jou te komen. Je leert hen kennen, je komt te weten waar ze zich bevinden op het web en gaat met hen in gesprek, maar
dan op hun eigen voorwaarden.


Door zich te richten op het opbouwen van relaties, streeft inbound marketing ernaar klanten niet alleen eenmalig te winnen, maar hen ook te transformeren tot echte fans van je bedrijf, die op hun beurt nieuwe klanten aantrekken door positieve mond-tot-mondreclame.

 

De meeste marketeers maken vandaag de dag al gebruik van een mix aan verschillende soorten content, verspreid over verschillende platformen, om in elke fase van de customer journey in contact te komen met hun potentiële klanten.


Hoe dat zich verhoudt tot inbound marketing? Het idee is dat het creëren van content zoals whitepapers, infographics, e-books en blogposts verspreid over verschillende kanalen ervoor zullen zorgen dat jouw klanten de weg naar je merk vinden. Door al die subtiele marketingacties worden ze binnengetrokken, met al hun bijhorende noden en pijnpunten.


Maak SEO proof content, en promoot je die content daarna via sociale media, opt-in e-mailcampagnes of nog duizend andere manieren? Dan doe jij al aan – een beperkte vorm van – inbound marketing!

Waarschijnlijk doe je al aan inbound marketing

Wat maakt nu dat inbound marketing werkt?

De grootste fout die je kan maken? Zomaar starten met een idee, zonder te weten waar je aan toe bent, wat je doelstelling is of waar jouw klant nu eigenlijk echt op zit te wachten. Om social media marketing écht goed aan te pakken heb je een soort kick-offpakket nodig, waarmee je jouw kans op succes vergroot. Het allerbelangrijkste? Je klant leren kennen, van links naar rechts, vanbinnen en vanbuiten. Zonder de noden van je klant te begrijpen, kan je hen nooit de waarde bieden waar ze naar op zoek zijn.

Tekenen dat inbound marketing goed kan werken voor jouw bedrijf

  • Je website is er om iets te verkopen.
  • Jouw doelgroep is online actief op zoek naar onderwerpen waar jij als expert alles over weet.
  • Je bent op zoek naar nieuwe, inventieve manieren om in contact te komen met je doelgroep.
  • Je hebt tijd – én budget – om te investeren in het creëren van kwalitatieve content die jouw doelgroep nieuwe dingen leert.
  • Jij weet wie je doelgroep is. Je begrijpt dat door gepersonaliseerde, relevante content te maken, je bijdraagt aan een fantastische klantervaring en ervoor zorgt dat jouw merk top of mind wordt en blijft.

Inbound versus outbound marketing

Inbound marketing Outbound marketing
Consumentgericht
Verkoopgericht
Informatief
Storend
Tweerichtingscommunicatie: de consument wordt betrokken
Eenrichtingscommunicatie: dringt zich op bij de consument
Marketeers voegen waarde toe
Marketeers verkopen
Focus op kwalitatieve content
Focus ligt op verkoopberichten

De vier stadia van inbound marketing

Inbound marketing infographic

De vier stadia van inbound marketing zijn Attract, Convert, Close en Delight. Met die vier stappen worden consumenten echte promotors van jouw merk, in de plaats van wildvreemden die simpelweg jouw product kopen. In elke fase zijn er specifieke methoden om die conversie te bereiken.

1. Attract

Wanneer je begint te daten, is de aantrekkingskracht het eerste waar je rekening mee moet houden. Bij inbound marketing is dat niet anders. Als bedrijf is het jouw taak om mensen aan te trekken die potentieel klant kunnen worden. Die personen worden buyer personas genoemd, en zij zijn het middelpunt van jouw inspanningen voor inbound marketing.

Het aantrekken van jouw buyer personas vereist een gerichte strategie die begint met het creëren van kwalitatieve content. Die content moet niet enkel jouw buyer personas aantrekken, maar hen ook een duwtje in de juiste richting geven. En die richting is de volgende stap van het conversieproces.

2. Convert

Je hebt je potentiële koper succesvol aangetrokken, goed gedaan! Nu is de volgende stap om die potentiële koper om te zetten naar een gekwalificeerde lead. Hiervoor heb je lead nurturing nodig. Om dit te kunnen doen, heb je de contactgegevens van de potentiële koper nodig.


Hoe je dat doet? Heel simpel: voor wat, hoort wat. Je moet eerst iets van waarde aanbieden aan je potentiële koper, zodat die bereid is zijn contactgegevens achter te laten. Dit “iets van waarde” komt in de vorm van inhoud, zoals een e-book, whitepaper, blogpost, webinar, enzovoort. De keuze is oneindig.

3. Close

De volgende stap in de inbound marketingmethodologie is het sluiten van je leads en ze omzetten in gelukkige klanten. Omdat dit doel consumentgericht is, is het proces typisch een gezamenlijke sales- en marketinginspanning. Je leads moeten aan het einde van deze stap sales qualified zijn en klaar om te kopen.

4. Delight

Na het sluiten van je lead stopt het verhaal natuurlijk niet. Nee, met inbound marketing laat je jouw klanten niet in de steek als ze eenmaal een aankoop gedaan hebben. Het doel is het verzekeren van merkloyaliteit, en om dat te doen moet je jouw klanten steeds laten zien dat je hen nog steeds waardeert.


Je doet dit door online met je klanten in gesprek te blijven. Gerichte call-to-actions, interactie op sociale media en e-mail- en marketingautomatisering zijn enkele van de meest effectieve strategieën die je kan gebruiken om met hen in contact te blijven.


Door je klanten tevreden te houden creëer je meer verkoopkansen, niet alleen met je bestaande klanten, maar ook met degenen met wie zij hun positieve ervaringen delen! Hierdoor zal je bedrijf ongetwijfeld een blijvend concurrentievoordeel hebben.

Soorten content en kanalen die vaak gebruikt worden voor inbound marketing

  • Sociale media
  • Blog(posts)
  • E-books en whitepapers
  • Webinars
  • Gastbloggers en artikels
  • Research studies
  • Video’s
 

Het gebruik van inbound marketingmethodes in combinatie met outbound marketingmethodes kan je helpen om je beter op bepaalde segmenten van je doelgroep te richten: van prospecten tot bestaande klanten, tot specifieke industrieën en jobniveaus.

Hoe implementeer je een inbound marketingstrategie?

Creëer een strategie

Bij inbound marketing draait alles om de juiste strategie. Begin dus met het bekijken van je algemene marketingstrategie: maak je gebruik van geavanceerde tools en software, zoals marketing automatisation en data-analyse? Hoe goed spelen jouw marketing- en salesteam op elkaar in? Doe je aan omnichannel marketing? Dit speelt allemaal een grote rol in hoe goed je jouw inbound marketing-strategie zal kunnen integreren in je algemene marketing.


Zoals je nu al weet, is het ontwikkelen van klantenrelaties hier het belangrijkst. Het is dan ook essentieel om met je verkoopteam te praten over wat hen helpt om met potentiële kopers in contact te komen. Zo krijg je een goed inzicht in wat je kan doen om een nog sterkere relatie met je potentiële klanten (leads) op te bouwen, en zo ook een gestroomlijnde buyer cyclus op te zetten in samenspraak met je verkoopteam.

Verdiep je in technologie

Als je niet mee bent met marketingautomatisering en data-analyse, loop je niet enkel heel veel waardevolle informatie mis, maar zal de implementatie van jouw strategie een stuk moeizamer verlopen en veel ingewikkelder zijn om op te volgen. Marketingautomatisering bespaart je een hoop kopzorgen die komen kijken bij het beheren van de complexere, multichannel campagnes die voor inbound marketing nodig zijn. Inbound marketing heeft een sterk marketingautomatiseringsplatform nodig om marketeers te helpen bij het creëren van content, en natuurlijk ook om de campagne in zijn geheel te beheren.

 

Zodra je hele systeem geautomatiseerd is, wordt data-analyse een must. Jouw inbound marketingstrategie hangt volledig af van welke content jij creëert om je doelgroep te bereiken, en welke content het beste bij die doelgroep past. Het wordt dan cruciaal om engagement na te gaan. Dan kan je perfect meten waar je prospects zich in de customer journey bevinden, welke content vervolgens verzonden moet worden en wanneer ze naar je sales funnel verplaatst moeten worden.

Let's go digital

Hoewel inbound marketing eigenlijk bedoeld is om prospects naar je toe te trekken, moet je in eerste instantie in staat zijn om je content te promoten. Het is belangrijk dat je echt aanwezig bent op het internet, en nog specifieker op sociale media. Je hoeft echter niet op elk socialmediaplatform te staan om goed te zijn in inbound marketing. Richt je op de socialemediakanalen waar je publiek het meest betrokken is bij de content die je hun voorschotelt.

Ook je website is een belangrijke troef voor je inbound marketingstrategie. Je website is het gezicht van je bedrijf. Bijna iedereen doet eerst online onderzoek alvorens ze een aankoopbeslissing nemen. Meer dan waarschijnlijk zal de eerste kennismaking met je bedrijf via je website zijn. Test daarom zeker je call-to-actions (CTA’s), experimenteer met de plaatsing van je content en maak waar mogelijk gebruik van interactieve of visuele media.

Performance marketeer achter computer

De kracht van inbound marketing ontdekken voor jouw bedrijf?