Inbound Marketing

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing houdt in dat je bouwt aan waardevolle ervaringen die positief zijn voor je bedrijf en de mensen die je wil aanspreken met je merk. Inbound marketing vormt zowaar de basis van lead generation. De bedoeling is dat potentiële klanten (leads) die op zoek zijn naar een oplossing voor hun problemen, noden of behoeften bij jouw merk uitkomen.

Je verleidt eigenlijk jouw potentiële kopers om tot bij jou te komen. Je leert hen kennen, je komt te weten waar ze zich bevinden op het web en gaat met hen in gesprek – maar dan op hun eigen voorwaarden. Inbound marketing vormt de basis van lead generation. De bedoeling is dat potentiële klanten (leads) die op zoek zijn naar een oplossing voor hun problemen, noden of behoeften bij jouw merk uitkomen.

Door aan inbound marketing te doen wordt je communicatie beter, je verkoopproces verloopt efficiënter en je klanten worden effectief vooruit geholpen. Als de klant tevreden is, krijgt jouw business ook een boost. Het is dus effectief zo dat inbound marketing op lange termijn echt alleen maar voordelen heeft voor je bedrijf.

Waarschijnlijk doe je al aan inbound marketing..

De meeste marketeers maken vandaag de dag al gebruik van een mix aan verschillende soorten content, verspreid over verschillende platformen, om in elke fase van de customer journey in contact te komen met hun potentiële klanten.

Hoe dat zich verhoudt tot inbound marketing? Het idee is dat het creëren van content zoals whitepapers, infographics, eBooks en blogposts verspreid over verschillende social media-profielen ervoor zullen zorgen dat je klanten de weg naar jouw merk vinden. Door al deze subtiele marketing acties worden ze binnengetrokken, met al hun bijhorende noden en pijnpunten – in plaats van de traditionele ‘outbound’ marketing zoals advertenties en spam e-mails die je naar je kopers stuurt.

Maak jij zoek-vriendelijke content, en promoot je die content daarna via social media, opt-in e-mailcampagnes en nog duizend andere manieren? Dan doe jij al aan – een beperkte vorm van – inbound marketing!

Dat je aan inbound marketing doet is niet meer voldoende. Nee, marketeers die een echte sterke en langdurige relatie met hun doelgroep willen aangaan – en zo meer inkomsten willen genereren – moeten kunnen zeggen dat ze “de king of queen van inbound” zijn.

inbound-marketing

Wat maakt nu dat inbound marketing werkt?

De voornaamste reden waarom dit zo goed werkt, is omdat jouw potentiële kopers de dag van vandaag een meer gepersonaliseerde, op maat gemaakte relatie verwachten van de bedrijven waar zij mee in zee gaan. 

Dat je hun naam weet is niet meer goed genoeg. Ze willen dat je weet wat ze nodig hebben, wat ze verlangen en met welke struggles ze zitten. Je potentiële klanten hebben steeds hogere verwachtingen van merk interacties. Dat je aan inbound marketing doet is niet meer voldoende. Nee, marketeers die een echte sterke en langdurige relatie met hun doelgroep willen aangaan – en zo meer inkomsten willen genereren – moeten kunnen zeggen dat ze “de king of queen van inbound zijn. 

Tekenen dat inbound marketing goed kan werken voor jouw bedrijf...

  • Je website is er om iets te verkopen.
  • Jouw doelgroep is online actief op zoek naar onderwerpen waar jij als expert alles over weet.
  • Je bent op zoek naar nieuwe inventieve manieren om in contact te komen met je doelgroep.
  • Je hebt tijd – én budget – om te investeren in het creëren van kwalitatieve content die jouw doelgroep nieuwe dingen leert.
  • Jij weet wie je doelgroep is. Je begrijpt dat door gepersonaliseerde, relevante content te maken, je bijdraagt aan een fantastische klantervaring en ervoor zorgt dat jouw merk top of mind wordt.

Inbound versus outbound marketing

Inbound marketing
Outbound marketing
Consumentgericht
Verkoopgericht
Informatief
Storend
Tweerichtingscommunicatie; de consument wordt betrokken
Eenrichtingscommunicatie; dringt zich op bij de consument
Marketeers voegen waarde toe
Marketeers verkopen
Focus op kwalitatieve content
Focus ligt op verkoopberichten

De vier stadia van inbound marketing

De vier stadia van inbound marketing zijn Attract, Convert, Close en Delight. Met deze vier stappen worden consumenten echte promotors van jouw merk, in de plaats van wildvreemden die simpelweg jouw product kopen. In elke fase zijn er specifieke methoden om deze conversie te bereiken. 

vier-stadia-inbound-marketing

#1 Attract

Wanneer je begint te daten is het eerste waar je rekening mee moet houden, de aantrekkingskracht. Bij inbound marketing is dat niet anders. Als bedrijf is het jouw taak om mensen aan te trekken die potentieel klant kunnen worden. Deze personen worden buyer personas genoemd, en zij zijn het middelpunt van jouw inbound marketing inspanningen.

Het aantrekken van jouw buyer persona’s vereist een gerichte strategie die begint met het creëren van kwalitatieve content. Deze content moet niet enkel jouw buyer persona’s aantrekken, maar hen ook een duwtje in de juiste richting geven. En die richting is de volgende stap van het conversieproces.

#2 Convert

Je hebt je potentiële koper succesvol aangetrokken, goed gedaan! Nu is de volgende stap om deze potentiële koper om te zetten naar een gekwalificeerde lead. Hiervoor heb je lead nurturing nodig. Om dit te kunnen doen heb je de contactgegevens van deze potentiële koper nodig. 

Hoe je dat doet? Heel simpel: voor wat, hoort wat. Je moet eerst iets van waarde aanbieden aan je potentiële koper, zodat ze bereid zijn hun contactgegevens achter te laten. Dit “iets van waarde” komt in de vorm van inhoud, zoals een eBook, whitepaper, blogpost, webinar, enzovoort. De keuze is oneindig.

#3 Close

De volgende stap in de inbound marketing methodologie is het closen van je leads en ze omzetten in gelukkige klanten. Omdat dit doel consumentgericht is, is het proces typisch een gezamenlijke sales- en marketing inspanning. Je leads moeten aan het einde van deze stap sales qualified zijn en klaar om te kopen.

#4 Delight

Na het closen van je lead stopt het verhaal natuurlijk niet. Nee, met inbound marketing laat je jouw klanten niet in de steek als ze eenmaal een aankoop hebben gedaan. Het doel is het verzekeren van merkloyaliteit, en om dat te doen moet je jouw klanten blijven laten zien dat je hen nog steeds waardeert.

Je doet dit door online met je klanten in gesprek te blijven. Gerichte call-to-actions, interactie op sociale media en e-mail- en marketing automatisering zijn enkele van de meest effectieve strategieën die je kan gebruiken om met hen in contact te blijven.

Door je klanten tevreden te houden creëer je meer verkoopkansen – niet alleen met uw bestaande klanten, maar ook met degenen met wie ze hun positieve ervaringen delen! Hierdoor zal je bedrijf ongetwijfeld een blijvend concurrentievoordeel hebben.

Soorten content en kanalen die vaak gebruikt worden voor inbound marketing

  • Social media
  • Blog
  • Blogposts
  • eBooks en whitepapers
  • Webinars
  • Gastbloggers en artikels
  • Research studies
  • Video’s
  • Slideshare

Het gebruik van inbound marketing methodes samen met outbound-marketing methodes kan je helpen om bepaalde segmenten van je doelgroep beter te targetten, van prospects tot bestaande klanten, tot specifieke industrieën en job niveaus.

Hoe implementeer je een inbound marketing strategie?

Creëer een strategie

Bij inbound marketing draait alles om de juiste strategie. Begin dus met het bekijken van je algemene marketingstrategie: maak je gebruik van geavanceerde tools en software, zoals marketing automatisering en data-analyse? Hoe goed spelen jouw marketing- en sales team op elkaar in? Doe je aan multichannel marketing? Dit speelt allemaal een grote rol in hoe goed je jouw inbound marketingstrategie zal kunnen integreren in je algemene marketing.

Zoals je nu al weet is het ontwikkelen van klantenrelaties hier het belangrijkst. Het is dan ook essentieel om met je verkoopteam te praten over wat hen helpt om met potentiële kopers in contact te komen. Zo krijg je een goed inzicht in wat je kan doen om een nog sterkere relatie met je potentiële klanten op te bouwen, en zo ook een gestroomlijnde buyer cyclus op te zetten in samenspraak met je verkoopteam.

Verdiep je in technologie

Als je niet mee bent met marketing automatisering en data-analyse, loop je niet enkel heel veel waardevolle informatie mis, je implementatie van jouw strategie zal een stuk moeizamer verlopen en veel ingewikkelder zijn om op te volgen. Marketing automatisering bespaart je een hoop kopzorgen van het beheren van de complexere, multichannel campagnes die voor inbound marketing nodig zijn. Inbound marketing heeft een sterk marketing automatiseringsplatform nodig om marketeers te helpen bij het creëren van content, en natuurlijk ook om de campagne in zijn geheel te beheren. 

Vanaf dat je hele systeem geautomatiseerd is wordt data-analyse een must. Jouw inbound marketing strategie hangt volledig af van welke content jij creëert om je doelgroep te bereiken, en welke content het beste bij die doelgroep past. Het wordt dan cruciaal om engagement na te gaan. Dan kan je perfect meten waar je prospects zich in de customer journey bevinden, welke content vervolgens verzonden moet worden en wanneer ze naar je sales funnel moeten worden verplaatst.

Let's go digital

Hoewel inbound marketing eigenlijk bedoeld is om prospects naar je toe te trekken, moet je in eerste instantie in staat zijn om je content te promoten. Het is belangrijk dat je echt aanwezig bent op het internet, en nog specifieker op sociale media. Je moet niet op elk social media platform aanwezig zijn om goed te zijn in inbound marketing. Richt je op de sociale media kanalen waar je publiek het meest betrokken is bij de content die je hen voorschotelt

Ook je website is een belangrijke troef voor je inbound marketing strategie. Je website is het gezicht van je merk. Praktisch iedereen doet eerst online onderzoek alvorens ze een aankoopbeslissing nemen. Meer dan waarschijnlijk zal de eerste kennismaking met je merk via je website zijn. Test daarom zeker je CTA’s, experimenteer met de plaatsing van je content en maak waar mogelijk gebruik van interactieve of visuele media.

Tunity. Jouw partner in  
digitale marketing
development
bedrijfsstrategie
design
 .