Lead Generation

Trek nieuwe klanten aan dankzij juiste lead generation

Nieuwe klanten aantrekken en overtuigen is lang niet zo simpel als het lijkt. Klanten moeten immers de weg naar jouw onderneming vinden en jij moet ze op de juiste manieren kunnen overtuigen. Allemaal stappen waarbij het voor concurrenten makkelijk is om leads af te snoepen.

Leads kopen lijkt misschien wel een goede strategie, toch is het dat niet. (Tenzij jij die irritante stofzuigerverkoper wilt worden die mensen stoort tijdens hun avondeten.) Wanneer je echt relevante leads wilt aantrekken en overtuigen, moet je een hele aanpak uitstippelen. Een aanpak die ook wel lead generation genoemd wordt.

De basis van lead generation

De term spreekt voor zich: lead generation draait rond het aantrekken en overtuigen van leads. Hoor jij het bij die definitie nog steeds in Keulen donderen? Je bent zeker en vast niet alleen!

Laat ons beginnen bij het begin: een lead is iemand die interesse toont in jouw product of dienst. Die interesse komt meestal tot uiting wanneer de lead een e-book downloadt, een formulier invult of een sample aanvraagt.

Lead generation zorgt er dan weer voor dat je een potentiële lead over de streep kan trekken. Jij zorgt ervoor dat (door middel van verschillende triggers) je e-book, formulier of sample onweerstaanbaar is.

Dat lead generation voor leads zorgt, spreekt uiteraard voor zich. Daarnaast brengt deze aanpak nog heel wat andere voordelen met zich mee:

  • De conversieratio bij lead generation ligt zeer hoog. Je trekt immers meteen de juiste mensen aan: potentiële klanten met interesse in jouw product of dienst.
  • Lead generation is meestal geautomatiseerd en geoptimaliseerd. Zo krijg jij de tijd om je te focussen op klantretentie.
  • De salescyclus van lead generation ligt een pak lager dan die van klassieke sales. Je beschikt immers meteen over de juiste informatie, weet wat een klant nodig heeft en kan op het juiste moment de klant bereiken.
harol funnel marketing

Hoe werkt lead generation?

Lead generation is niet zomaar een formulier op je website zetten en daarna wachten tot de euro’s binnenstromen. Het vergt heel wat input en inzichten om van jouw digitale marketingstrategie een lead generation-strategie te maken.

Wanneer je kiest voor Tunity, splitsen wij je lead generation-traject op in drie grote onderdelen.

1. Aantrekken van leads

First things first: we willen weten wie jouw leads écht zijn. Om dat te ontdekken, nemen we een hele diepe duik in de beschikbare data. We analyseren meer dan 3.000 datapunten en gaan op zoek naar wat jouw leads interesseert en bezighoudt. We zijn er immers van overtuigd dat we jouw leads pas echt kunnen aantrekken wanneer we hen goed kennen.

Wanneer we weten wie je leads zijn en wat hen bezighoudt, starten we onze campagnes op. Die campagnes zorgen ervoor dat je opvalt bij je leads. Zo brengen we hen tot bij jou door middel van slimme advertenties, relevante Unique Selling Propositions (USP’s) of interessante copy.

2. Converteren van leads

Klaar is kees? Nee hoor, nu begint het pas. Wanneer potentiële klanten de weg naar je onderneming gevonden hebben, moet je hen omtoveren tot lead. Het hele traject van bezoeker tot lead bevindt zich meestal op één plaats: de landingspagina.

Een landingspagina is er namelijk op gericht om potentiële leads te overtuigen. Ze worden getriggerd om hun gegevens achter te laten door slimme Call-To-Actions (CTA’s), doordachte formulieren en USP’s die hen over de streep trekken.

Wanneer leads hun gegevens achterlaten, krijgen zij meestal iets in de plaats. Dat kan een e-book zijn, een gratis sessie met een van uw experts, een checklist… Wat zij in de plaats krijgen, lost meestal een deel van hun probleem op.

3. Nurturen van leads

Daarmee is het verhaal nog niet rond. Net zoals je nooit zou trouwen tijdens de eerste date, zouden klanten ook geen producten of diensten kopen van een merk dat ze niet voor de volle 100 procent vertrouwen.

Om dat vertrouwen te winnen, moet je jouw leads nurturen. Dat doen we door klanten te helpen en hen bij te staan tijdens verschillende touchpoints. Die touchpoints zijn onder andere:

  • Mails. Geen spam, maar waardevolle informatie die de klant helpt bij het nemen van een beslissing. Die mail kan een blog bevatten, een promotie of gewoon een check-up.
  • Contentmarketing. Denk maar aan gerichte blogs of video’s die je op het gepaste moment aan je klant toont. Hierdoor krijgt jouw lead een mooi beeld van je bedrijf en hoe jij hem kan helpen.
  • Sociale media. Tijd om op te vallen bij je klant wanneer hij op Twitter, LinkedIn of Facebook zit. Dankzij gerichte advertenties of relevante posts zorg je voor meerwaarde op momenten als deze.
  • Search. Klanten hebben gegarandeerd vragen. Daarom is het belangrijk om in te spelen op de zoekmachines. Wanneer je klant extra informatie nodig heeft en hiernaar op zoek gaat, kan jij hem immers meteen helpen.

Is dat alles? Absoluut niet!

Er zijn nog honderden manieren om leads aan te trekken, te converteren en te nurturen. Daarom gaan wij voor iedere klant op zoek naar de gepaste lead generation-oplossing: een die past bij de onderneming en die meerwaarde biedt voor de eindklant.

Tunity. Jouw partner in 
performance marketing.
digitale marketing.
development.
bedrijfsstrategie.
design.
videomarketing.
smarketing.