SEA Marketing

Wat is SEA?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising oftewel zoekmachine adverteren. Hierbij koop je advertentieruimte binnen de zoekresultaten van zoekmachines. Het is een vorm van betaalde marketing waarbij je jouw website, producten of diensten promoot in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines. 

Waarom is SEA noodzakelijk?

Hier is niet veel uitleg voor nodig. We laten hier liever de statistieken spreken.

  • 95% van de mensen klikt op de top 4 van zoekresultaten.
  • 52% van de mensen die online shopt verkiest klikken op advertenties boven op klikken op organische zoekresultaten (Google).
  • 75% van de mensen die klikken op advertenties geeft aan dat de ads het gemakkelijker maken om de informatie te vinden die ze zochten.
  • 66% van de klikken op zoekopdrachten met koopintenties zijn klikken op advertenties.
  • 40% van de aankopen in een winkel start online.
  • 33% van de mensen klikt op een advertentie omdat het direct antwoord geeft op hun vraag. 
  • Mensen die klikken op advertenties zijn 50% meer geneigd om iets te kopen dan organische bezoekers. 
  • Zoekadvertenties kan de brand awareness met 80% doen groeien.
  • Consumenten die klikken op zoekadvertenties voorafgaand aan een bezoek aan de winkel spenderen gemiddeld 10% meer.

Wat zijn de voordelen van SEA?

Onmiddellijke resultaten

Heb je het besluit genomen om SEA te doen en ga je een campagne opzetten kan je je advertenties met één knop live zetten. Je hoeft dus niet maandenlang bezig te zijn om resultaten te zien. 

Op het juiste moment

De kracht van zoekmachine advertenties is het bereiken van je doelgroep op het juiste moment. Je adverteert op het moment dat ze zelf op zoek zijn naar jouw product of dienst. Je biedt dus op de zoekintentie van de consument. Zoekt je consument dus iets anders op, dan krijgt hij of zij jouw product niet te zien. Vaarwel verkeerde boodschap op het verkeerde moment! Geen verloren budget meer.

Gerichte targetting

Enkel jij bepaalt op welke zoekwoorden je wel en niet vertoond wilt worden. Je biedt in SEA dus als het ware op de zoekintentie van de consument. Niet enkel de zoekwoorden kan je kiezen. Je kunt nog veel verder gaan met targetting: locatie, uur van de dag, leeftijd, geslacht, specifieke doelgroepen, enzovoort.

Meetbaar

Alles is meetbaar. Google Ads en andere platformen overladen je continue met statistieken over je prestaties. Aantal klikken, doorklikratio, kost-per-klik, aantal conversies, enzovoort.  Zo weet jij perfect hoe goed of hoe slecht jouw advertenties lopen. Je krijgt niet enkel data over je advertenties, maar ook data over op welke dag, welk uur, welke locatie je advertenties het beste converteren, welke doelgroepen het meest klikken op je advertenties, enzovoort. Kortom je hebt enorm veel statistieken waarmee je jouw advertenties kunt optimaliseren.

Voor ieders budget

Je hoeft niet meteen duizenden euro’s uit te geven aan SEA om resultaten te zien. Je bepaalt zelf hoeveel geld je wilt uitgeven aan SEA. 

You can spend every penny you have on a website, but it will all be for nothing if nobody knows your site is there
Marc Ostofsky

Wat zijn de nadelen van SEA?

Veel concurrentie

Test het zelf maar eens uit. Type een zoekwoord in Google en kijk eens hoeveel advertenties er verschijnen. Zo goed als voor elke zoekopdracht toont Google tegenwoordig een advertentie. Veel bedrijven hebben de weg naar SEA marketing al gevonden. Aangezien Google en andere platformen maar een beperkt aantal advertenties laat zien per zoekopdracht en er meerdere bedrijven hierop adverteren zullen de zoekwoorden duurder worden.

Kennis en expertise nodig

Campagnes, zoekwoorden, gedeelde budgetten, conversies, advertentiegroepen, extensies, responsieve zoekadvertenties, dynamische zoekadvertenties, … voor velen is het een hele uitdaging om een advertentie-account op te zetten. Je hebt dan ook specifieke kennis en expertise nodig om je advertentie-account zo op te zetten dat je een duidelijk overzicht hebt en waarmee je gericht kan bijsturen.

Tijdsintensief

Een goed gestructureerde advertentieaccount vergt tijd. Niet enkel in de opzet ervan, maar ook in de dagelijkse opvolging en optimalisatie ervan. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat je niet nodeloos te veel betaalt of erger nog dat je advertenties niet meer zichtbaar zijn. Gelukkig  bestaan er tegenwoordig scripts die je helpen om een deel van de SEA optimalisatie te automatiseren, waardoor je meer tijd krijgt.

Kost geld

Adverteren kost geld, dus ook SEA. Je betaalt per klik op je advertenties. Hoeveel je betaal per klik hangt af van hoeveel je bereid bent om te betalen per keyword. Jouw bod op jouw keyword heeft invloed op de auction. Gelukkig ben je zelf in controle hoeveel budget je dagelijks wilt besteden. Maar op is op. Zonder budget, geen advertenties.

Geen blijvend resultaat

Investeer je niet meer in SEA, dan zal je ook niet meer bovenaan de zoekresultaten verschijnen en ben je quasi onzichtbaar (tenzij je een goede SEO-strategie hebt). Want zoals eerder al aangegeven: Geen budget, geen advertenties.

Welke SEA-platformen zijn er ?

Hoe werkt SEA?

SEA draait op één vrij eenvoudig concept : het veilingproces van zoekwoorden

Helaas ben je niet de enige die klikken wilt van mensen die op zoek zijn naar wat u verkoopt. Om er zeker van te zijn dat jouw advertenties worden gezien door geïnteresseerden, moet je de concurrentie overbieden. Het veilingproces van zoekwoorden lijkt sterk op een gewone veiling.  Maar Google en andere Bings focussen niet enkel op hoeveel je biedt, maar ook op de relevantie en de kwaliteit van je advertenties.

Dus, als je een advertenties maakt met een hoge relevantie en een hoge kwaliteit, kan je mogelijk minder betalen per klik dan je concurrentie en meer vertoningen krijgen! Afhankelijk van de kwaliteit van je advertenties, de relevantie van je ad op het zoekwoord en jouw maximale bod beslist de zoekmachine de volgorde van de advertenties waarna het de advertentie is die de potentiële klant moet overtuigen om te klikken.

Het veilingsproces van zoekwoorden

Nee, het veilingproces betekent niet dat je voor de rest van je carrière in een veilinghuis zit te luisteren naar de man met de hamer die sneller praat dan zijn schaduw. Hoe leuk dat ook lijkt, het veilingproces is veel efficiënter dan dat. Je kiest de zoekwoorden waarop je wilt adverteren en bepaalt een maximaal bedrag dat u bereid bent te betalen voor een klik. Dat maximale bedrag is uw bod op dat zoekwoord.

Wanneer er iemand een zoekopdracht ingeeft dat een van uw zoekwoorden bevat, vergelijkt de zoekmachine alle biedingen op dat zoekwoord en bepaalt het welke advertenties getoond zullen worden en de volgorde hiervan afhankelijk van verschillende aspecten. Het goede nieuws is dat, omdat het een veiling is, je enkel de op een na laagste adverteerder moet overbieden. U moet dus niet elke keer dat iemand op uw advertentie klikt uw maximale bod te betalen. 

Uw maximale bod is echter niet het enige waarmee Google en Bing rekening houden bij het bepalen van de volgorde van de ads. Ze houden ook rekening met hoe goed uw advertentie en landingspagina overeenkomen met de bedoeling van de zoekopdracht. 

Quality Score bepaalt veel

Als het gaat om betaalde reclame, steken Google en Bing hun nek uit voor jou als adverteerder. Als je advertentie veel klikken krijgt en jouw website niet de verwachtingen van de zoeker inlost, dan schendt dat het vertrouwen van de zoekers. Echter, om geld te verdienen, hebben Google en Bing mensen nodig om te betalen voor klikken, dus ze moeten het risico lopen dat sommige advertenties mensen in de steek laten.

Om dit risico te beperken, kennen zoekmachines een kwaliteitsscore toe aan advertenties. Het doel van de kwaliteitsscore is om adverteerders aan te moedigen het vertrouwen van de gebruiker te behouden. Een hoge kwaliteitsscore betekent dat je reclame past bij de zakelijke doelstellingen van de zoekmachine, een lage score betekent dat je het vertrouwen van de gebruiker schendt.

Goede advertenties betekent lagere kostprijs

Als je advertentie goed is, beloont de zoekmachine je met een lagere kostprijs per klik. Als je advertentie slecht is, straft het je, hopelijk tot het punt waarop je de misleidende advertentie verwijdert of wijzigt.

De kwaliteitsscores liggen tussen 1 en 10 (tien is het beste, één betekent dat je advertentie en/of landingspagina serieus wat werk nodig heeft). Nieuwe trefwoorden of trefwoorden die al een tijdje niet meer geklikt hebben, hebben een “0” kwaliteitsscore, wat alleen maar betekent dat de zoekmachine wacht op meer informatie voordat ze je een kwaliteitsscore toewijzen. Dit is dus geen straf of beloning.

Wanneer je trefwoord vervolgens in de veiling is, past de zoekmachine jouw “effectieve” maximale bod aan op basis van je kwaliteitsscore. Onderstaand beeld illustreert goed hoe dit werkt.

sea marketing

Hoewel Google en Bing het veilingproces geheim houden, kunnen we het uitleggen aan de hand van bovenstaand voorbeeld. Zo heb je meer inzicht in hoe het maximale bod en de kwaliteitsscore de volgorde van advertenties bepaald.  

Zoals je kunt zien in het voorbeeld hierboven heeft Adverteerder I heeft een kwaliteitsscore van 10. Hierdoor verandert hun maximale bod van € 2.00 in een “effectief bod” van € 20. Adverteerder II biedt € 4.00 wat het bod van Adverteerder I zou moeten verslaan… Maar de kwaliteitsscore van Adverteerder II is wel veel lager, waardoor hun effectieve bod € 16 is. Het gevolg is dat Adverteerder I een lagere kost per klik zal betalen dan Adverteerder II en dat allemaal door een hogere kwaliteitsscore. De quality score is dus een zeer belangrijke statistiek in SEA. Je vraagt je nu waarschijnlijk al af hoe je een zo hoog mogelijke quality score behaalt. 

Optimaliseer je Quality Score

Het is duidelijk dat het loont om een hoge kwaliteitsscore te hebben. Je wilt er dus zeker van zijn dat je alles doet wat je kunt doen om je  kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te krijgen. Simpel, kwaliteitsscores worden toegekend op basis van drie gerelateerde factoren:

  • Advertentie relevantie
  • Verwachte doorklikratio (CTR)
  • Ervaring op de landingspagina
quality score sea

Relevantie van je advertentie

De relevantie van je advertentie gebruikt Google en Bing om te meten hoe nuttig je advertentie, zoekwoord en website zijn voor de gebruiker. Het is zowel voor de gebruiker als voor Google en Bing belangrijk dat de gebruiker snel vindt wat hij of zij zoekt. De advertentie die je toont moet dus goed aansluiten met de zoekopdracht. Vraag je dus steeds af of je advertentie goed weergeeft waar naar de gebruiker op zoek is. 

Verwachte CTR

Deze factor kijkt naar hoe groot de kans is dat er op de advertentie geklikt wordt zodra deze in de zoekresultaten weergegeven wordt. Bij een hoog doorklikratio (CTR) gaan Google en Bing er van uit dat de advertentie dus goed aansluit bij de zoekopdracht. Ook de prestaties van het zoekwoord in het verleden wordt mee geteld. Het is dus belangrijk om vanaf het begin ervoor te zorgen dat het doorklikratio van je advertenties hoog is. 

Ervaring van de landingspagina

Zoekmachines willen gebruikers altijd de gewenste oplossing kunnen aanbieden en willen graag dat je een goede ervaring op de landingspagina hebt. Dat heeft niet alleen met de relevantie van je content te maken, maar ook met de snelheid van je website, de structuur van je pagina (is deze duidelijk en overzichtelijk), enzovoort.

Welke zaken kan ik verbeteren?

Hoewel Google en andere zoekmachines nooit alle factoren vrijgeven die ze gebruiken bij de berekening van hun kwaliteitsscore, zijn volgende aspecten bewezen dat ze invloed hebben op je Quality Score:

  • de relevantie van het zoekwoord met betrekking tot de landingspagina
  • de laadtijd van de landingspagina
  • de historische doorklikfrequentie van je gehele account
  • de gebruiksvriendelijkheid van de landingspagina
  • de relevantie van de advertentietekst ten opzichte van de zoekopdracht
  • het gebruik van relevante advertentie extenties.
  • ….

 

SEA, in een notendop

In een notendop, dit is hoe SEA werkt:

Je biedt op een trefwoord dat je denkt dat een potentiële klant zou gebruiken om jouw bedrijf, product of dienst te vinden. Vervolgens, op basis van hoe goed je advertentie en landingspagina zijn, wijst de zoekmachine het een kwaliteitsscore toe en combineert die kwaliteitsscore met je maximale bod om jouw advertentiepositie te bepalen en hoeveel je betaalt per klik

Marktaandeel per zoekmachine

Desktop

Google

90.3%

Bing

6.5%

Ecosia

1.1%

Yahoo!

1.1%

DuckDuckGo

0.5%

Mobiel

98.7%

0.2%

0.5%

0.2%

OVERALL

94.5%

3.4%

0.8%

0.7%

0.4%

Hoe start je met een SEA-strategie?

1. Bepaal je doelen

Voor je start met SEA is het belangrijk om doelen te stellen. Wat zijn KPI’s die je wilt behalen met SEA?

2. Denk na over je structuur

Denk op voorhand goed na over de structuur van je campagnes. Dit bespaart je later veel werk.

contentplanning tunity

3. Zoek je zoekwoorden

Welke zoekwoorden zijn relevant voor jou? Welke zoekwoorden worden vaak opgezocht? Is er veel concurrentie op de zoekwoorden?

conversiegericht development tunity

4. Bepaal je budget

Hoe populairder een zoekterm is, hoe duurder het wordt. Bepaal dus je budget aan de hand van zoekwoorden waarop je wilt getoond worden.

email marketing content creatie tunity

5. Maak je advertenties

Schrijf aantrekkelijke titels en beschrijvingen die aanzetten tot actie. Zorg er ook voor dat de ad copy relevant is voor de zoekterm.

development tunity kwaliteit

6. Meten is weten

Stel je conversies goed in, integreer het advertentieplatform in Google Analytics . Zo zorg je ervoor dat alles correct meet.

tunity development experience

7. Optimaliseer

Bekijk je statistieken van je campagnes, leg ze naast je KPI’s en optimaliseer waar nodig. 

Wat zijn de SEA-trends in 2020?

Doelgroep Segmentatie en Remarketing

2020 staat volledig in het teken van doelgroep segmentatie en retargeting. Door je verschillende doelgroepen logisch en gedetailleerd op te splitsen in segmenten kan je hen veel relevantere campagnes en advertenties tonen. Zo verhoog je de relevantie en de kwaliteitsscore van je advertenties.

Automatisatie en Account Management

Voor SEA-experten is automatisatie al de norm. In 2020 kan je enorm veel tijd besparen aan alledaagse en tijdrovende taken over te geven aan een alsmaar slimmer wordend AI-algoritmes. Zo kan je tegenwoordig gemakkelijk regels en scripts instellen die je advertentie-account helpen managen. Ze geven je zaken aan die je kan verbeteren, waarschuwingen als er iets fout dreigt te lopen en automatiseren dagdagelijkse zaken. 

Voice Search

Het aantal apparaten dat aangestuurd wordt door je stem (denk aan Amazon Alexa, Siri, Google Assistant,…) groeit jaar over jaar. Als je de statistieken van Google erbij neemt zien we jaarlijks het aantal zoekopdrachten via voice search enorm stijgen. Voorspellingen geven aan dat eind 2020 zelfs 50% van alle zoekopdrachten met je stem zal uitgevoerd worden. Zorg dat je nu al voorbereid bent op deze stijging in voice search. 

Gerelateerd: Zo optimaliseer je jouw SEO-strategie voor voice search

Visual Search

Mensen gaan meer zoeken met beelden. Daarom moet je meer dan ooit aandacht besteden aan je alt-tekst en tags, zodat zoekmachines je website-afbeeldingen correct kunnen lezen en indexeren. Door je nu voor te bereiden op de groei van visual search wordt het voor mensen gemakkelijker om je in de toekomst te vinden.

SEO en SEA integratie

Een succesvolle integratie tussen SEA en SEO wordt in 2020 belangrijker dan ooit tevoren. Zorg dat deze twee marketing strategieën elkaar niet tegenwerken, maar elkaar juist versterken. Dit doe je door de verzamelde data te delen en samen aan optimalisaties te werken. Zo zal je zien dat 1+1=3.

Tunity. Jouw partner in 
SEA marketing
SEO marketing
Social Media-
Bedrijf