Er circuleren verschillende definities van webshop marketing op het wereldwijde web. Dat is niet zo vreemd gezien de brede interpretatie van de term. Concreet mag je het eenvoudig stellen als volgt: het promoten van je online winkel naar potentiële klanten, door het toepassen van verschillende marketing technieken. Het doel? Zorgen dat mensen die interesse hebben in jouw producten op je webshop terecht komen en een aankoop doen.
Dit kan in drie simpele stappen:
Klinkt simpel, toch? Het gaat echter veel verder dan dat.
Voor je van start gaat met social media marketing, kan je best even nagaan welke kanalen voor jouw product of dienst het best werken. Een webshop werkt vaak erg visueel, zorg er dus ook voor dat je producten mooi in beeld komen. Deze beelden zorgen er op hun beurt voor dat de bezoekers van jouw sociale kanalen getriggerd worden en doorklikken naar je webshop. Instagram leent zich hier bijvoorbeeld perfect voor omdat het hoofdzakelijk inspeelt op beeldtaal. Het bereik van jouw content op dit kanaal zet zich in een enkele klik om in trafiek naar je webshop.
Het gaat zelfs nog een stap verder. Ondertussen heb je ook de mogelijkheid om shoppable content te creëren. Je bezoekers kopen het product op de foto rechtstreeks aan, zonder je productpagina’s te bezoeken. Je zorgt er op deze manier voor dat je klanten niet afgeleid zijn van hun main focus: jouw product kopen.
Kies dus doordacht je sociale kanalen, zet deze optimaal in en zorg ervoor dat jouw bezoekers in een sprintje recht naar hun doel gaan.
Meer weten over social media marketing? Lees dan zeker dit artikel.
Content marketing wordt niet meteen aan webshop marketing gelinkt, of net wel? We denken vaak eerst aan blogs en video’s, storytelling en het verhaal van je bedrijf. Maar bij het verkopen van een product online, is content marketing dan wel nodig? Natuurlijk!
Hierboven legden we al uit dat een webshop vaak erg visueel werkt. De foto’s halen je over een product aan te kopen. Belangrijk hierbij is dat je de productpagina’s van je website optimaliseert voor korte, product-gedreven keywords die de naam van je product bevatten. Waarom? Stel: je verkoopt suikerbonen. Een Google search voor ‘roze doopsuiker meisje’ zal eerder pagina’s zoals die van jou vertonen indien je deze keywords heb opgenomen op je pagina. Hou daarnaast ook zeker de algemene regels van de SEO in je achterhoofd: maak gebruik van titels, headers en afbeeldingen met alt text focus op de juiste keywords. Zo weten zoekmachines wanneer jouw webshop getoond moet worden. Hier komen we later nog uitgebreider op terug.
Wie durft stellen dat bloggen zijn dieptepunt heeft bereikt is fout. Als je maar de juiste onderwerpen in je blog behandelt. Stel: je bent de eigenaar van een winkel die doopsuiker via een webshop aanbiedt. Als je een blog schrijft over ‘de 10 doopsuiker trends in 2020’, trek je (toekomstige) ouders aan die een kindje verwachten, zonder rekening te houden of ze dan al effectief op zoek zijn naar doopsuiker. Wanneer je bezoekers meer geëngageerd raken, schrijf je een post over “Hoe kies je de juiste doopsuiker?”. Je tovert ze om in leads met een checklist “Jouw doopsuiker checklist”.
Hadden we al laten vallen dat webshop marketing vaak beeldmateriaal als uitgangspunt gebruikt? Bij deze dus: beeldmateriaal! Naast foto’s is video ook een erg belangrijk – én beeldend – kanaal. Het is fijn dat kopers je online kunnen vinden en op je webshop terecht komen. Nu moet je nog tonen wat jouw producten of diensten precies kunnen. Hier komt video marketing toevallig goed van pas. Video’s op je productpagina’s helpen je potentiële kopers te overtuigen dat de producten geschikt zijn voor hen.
Naast Google is Youtube de tweede grootste zoekmachine én het heeft meer dan een miljard actieve gebruikers. Een goudmijn aan potentiële klanten! Gebruik veel gezochte keyword termen om je topics te bepalen. Deel video’s die gerelateerd zijn aan je product en die nuttig zijn voor jouw doelpubliek. Denk zeker ook aan tutorial video’s van je huidige klanten die tonen hoe jouw producten gebruikt worden. Op deze manier bouw je op een leuke manier aan een langdurige relatie met jouw ambassadeurs.
The e-commerce industry is a force that no investor can afford to ignore.
– Cushla Sherlock
Corporate communications, Credit-Suisse
De term SEM – jullie allen waarschijnlijk bekend – staat voor search engine marketing. Hieronder vallen zowel search engine optimization (SEO) als search engine advertising (SEA). Om ervoor te zorgen dat je webshop online vindbaar is, kan je deze twee manieren gebruiken om hiervoor te zorgen.
Hoe doe je dat met SEO? Zoals eerder al vermeld: doe een keyword onderzoek, schrijf content over je producten en zorg er zeker voor dat je de algemene SEO-basics aanhoudt: maak gebruik van titels, headers en afbeeldingen met alt text focus op de juiste keywords. Doe je dit? Dan ben je organisch al een hele stap op weg.
Meer weten over performance marketing? Lees dan zeker dit artikel!
Op Google garanderen PPC-campagnes dat potentiële kopers een link naar jouw pagina zien indien ze een zoekterm intypen die matcht met een term uit jouw betalende campagne. Jij betaalt Google elke keer iemand op zo’n matchende link klikt, waardoor dit voor jou dus erg lonend zou moeten zijn. Exact hierdoor wordt Google Ads vaak gebruikt door marketeers om als betalend kanaal te gebruiken in hun webshop marketing strategie.
Tot vervelens toe promotionele e-mails in je inbox? Het is en blijft een van de oudste én populairste manieren om aan webshop marketing te doen. Zorg wel dat het effectief blijft! Een overload aan spammerige e-mails hebben vaak een averechts effect op jouw product of dienst.
Het grootste voordeel van e-mailmarketing? Je kan het automatiseren. In het kort: minder werk op termijn, minder zorgen en meer tijd voor andere marketingkanalen! Concreet wil dit zeggen dat je een drip-campagne kan opzetten voor je klantenbestand die je segmenteert in verschillende categorieën: interesses, fase in het traject, aankoophistoriek… Je zet je mails op voor de verschillende categorieën, stelt je regels in en laat de campagnes hun magie doen!
Houdt bij e-mailmarketing deze twee gouden regels van de GDPR zeker in het achterhoofd.
Er zijn twee briljante manieren om e-mails te gebruiken bij jouw webshop marketing.
Recente kopers een opvolgmail sturen in verband met hun aankoop is een mooie manier om betrokkenheid te creëren bij jouw klanten. Je houdt het gesprek gaande, bent top of mind en kan polsen naar interesse in jouw productlijn in de toekomst.
Daarnaast is het een gemakkelijk inpik moment voor klanten om feedback te geven over hun aankoopervaring. Zo kan je hierop inspelen om deze eventuele frustraties op te lossen en bij een volgende aankoop te vermijden. Denk er zeker ook eens over na om in zo’n follow-up e-mail te vragen om een recensie te schrijven over je product of dienst. Tevreden klanten zijn eerder geneigd dit te doen na een expliciete vraag dan uit zichzelf.
Een nieuwe webshop ontdekt, je winkelwagentje volgestopt met leuke spulletjes, het browser sluiten zonder iets te kopen. Ken je het? Er zijn een heleboel redenen waarom bezoekers hun winkelmandje vol achterlaten. Een opvolg e-mail om te polsen achter de reden kan het verschil maken tussen een aankoop en een verloren klant. Dit breng je op een goede manier in kaart met een korte e-mail waarin je de klant eraan herinnert dat er nog iets in zijn winkelmandje ligt. Vergeten, hulp nodig of een ander probleem? Je bent in ieder geval nog eens door zijn hoofd gegaan, de eerste stap op een terugkeer naar jouw webshop is alvast gemaakt.
Ook affiliate marketing is een kanaal dat je zelf niet 100% beheert. Het start net zoals influencer marketing vanuit een externe bron. Affiliates zijn mensen of bedrijven die jou helpen je product online te verkopen in ruil voor een commissie. In tegenstelling tot influencers, genereren affiliates eerder interesse in producten via meer ouderwetse (maar zeer efficiënte) marketingtactieken. In principe kan dit gezien worden als een vicieuze cirkel:
En de cirkel start weer helemaal opnieuw.
Een andere manier om de producten op je webshop kenbaar te maken en te promoten is via influencer marketing. Het start vanuit mensen of merken die reeds invloed hebben op de doelgroep die jij wil aanspreken. Deze mensen noemen we influencers. Zij bouwen communities van mensen die hun kennen, leuk vinden en vertrouwen. Het is voor een influencer dus gemakkelijker om de aandacht te vestigen op een van jouw producten door een aanbeveling of een gesponsorde post. Deze manier van webshop marketing start dus vanuit een externe bron die jouw producten of diensten aanbeveelt aan een gelijkaardige doelgroep.
Local marketing is een vaak vergeten tactiek bij webshop marketing. Het vertrekt vanuit het standpunt dat je in de gebieden waar je doelgroep zit, extra inzet op het belonen van deze doelgroep. Dat start allemaal vanuit het opzetten van tracking cookies. Op basis hiervan bepaal je waar jouw prospects zich bevinden. In de regio’s waar je een magazijn of verzendlocatie hebt bied je een korting aan. Deze extra trigger kan net genoeg zijn om je potentiële koper over de streep te trekken en een aankoop te doen.
Woocommerce, Shopify en Magento zijn de meest voorkomende platformen voor een webshop. Zij zijn verantwoordelijk voor de meerheid van alle 100.000 e-commerce sites op het internet. Maar hoe maak je nu de juiste keuze tussen deze drie? En zijn er misschien nog betere oplossingen dan zo’n plugin?
Met zijn twee miljoen installaties is Woocommerce by far het grootste platform van de bovenstaande drie. Het leent zich perfect voor kleinere projecten die toch van de voordelen van een groot CMS-systeem willen gebruik maken. Want denk eraan: dit is een WordPress plugin.
Shopify heeft slechts 25% van de installaties die Woocommerce heeft ondanks zijn gebruiksgemak, betaalbare prijs en steeds groeiende community. Trouwens, de updates worden voor jou gedaan, geen hassle dus om ervoor te zorgen dat alles up to date blijft.
Als laatste schiet Magento over. Magento staat bekend voor zijn ongelooflijke functionaliteit. Het nadeel? De prijs. Met zo’n degelijk gebouwd platform gaan prijs en een robuust kader hand in hand. Je moet dus een degelijke som op tafel leggen om dit te aan te kopen, te implementeren en te onderhouden.
Platform | Flexibele aanpasbaarheid | Kern Functionaliteit | Volledig op maat | 24/7 support |
---|---|---|---|---|
Woocommerce | ||||
Shopify | ||||
Magento | ||||
Webshop op maat |
Welke je ook kiest, vergeet niet even verder in de toekomst te kijken. Waar wil je staan in één, vijf of zelfs tien jaar? Hou hier zeker rekening mee bij de opzet van je webshop. Indien je snel wil schalen kan je best kiezen voor een platform dat je in de toekomst gemakkelijk kan aanpassen naar het volume, de functionaliteiten en het gamma die dan van toepassing zijn.