september 17, 2021

E-mailmarketing is alive and kicking

Is e-mailmarketing dood en begraven? Zeker niet! Als je weet dat op elke minuut van de dag er meer dan 200 miljoen mails gestuurd worden, dan merk je dat e-mail nog enorm populair is als communicatiemiddel. Toch slagen veel bedrijven er niet in om e-mail als toegevoegde waarde te gebruiken in hun marketingstrategie. Erg jammer, want bij een effectieve implementatie van mailing zal de connectie met je klanten verbeteren, de brand awareness verhogen en het aantal leads toenemen.

E-mailmarketing computer
E-mailmarketing computer

To delete or not to delete

Je merkt het zelf waarschijnlijk vaak genoeg als je jouw mailapp opent: je ontvangt een erg grote hoeveelheid e-mails die je meteen verwijdert zonder ze nog maar te lezen. Dat komt doordat we zoveel spam ontvangen en daarnaast nog eens talloze marketing- en verkoopmails krijgen. Daardoor is het bijna een reflex geworden om veel mails die we krijgen gewoonweg te negeren en meteen in de prullenbak te gooien.

 

Toch zijn er nog steeds mails die onze aandacht trekken, omdat ze relevant zijn en ze je op het juiste moment de informatie geven waar je eigenlijk naar op zoek bent. En dat is niet toevallig, want die mails zijn goed getimed en perfect afgestemd om jou als consument te triggeren. Dat is waar jij naartoe wilt met jouw mailingstrategie.

“Email has the ability many channels don’t: creating valuable, personal touches – at scale.”
– David Newman

E-mailmarketing doorheen de marketingfunnel

Top of the funnel: leadgeneratie

De eerste stap voor een effectieve e-mailcampagne is het genereren van leads. Dat gebeurt door mensen bewust te maken van jouw merk. Al is het verkrijgen van leads is niet altijd vanzelfsprekend. Er komt meer bij kijken dan slechts op één kanaal in te zetten.

 

Het is de combinatie van verschillende kanalen die zorgt voor succes in jouw leadgenerationcampagne. Denk daarbij maar aan sociale media, advertenties, SEO, webinars, direct mails, enzovoort.

 

Om e-mailleads te bekomen, wordt er vaak gebruik gemaakt van een vorm van email opt-in. Dat wil zeggen dat een potentiële klant zijn gegevens achterlaat in ruil voor bepaalde voordelen, zoals het gebruik van een bepaalde tool op jouw website.

 

Een goede leadgenerationstrategie heeft enkele belangrijke voordelen voor jouw bedrijf:

  • Het bereiken van de gewenste klanten
  • Het vergroten van de merkbekendheid
  • Het verhogen van de omzet

Hoe kan je er nu voor zorgen dat mensen mailadressen en andere gegevens achterlaten? Maak gebruik van gated content. Dat is content die enkel toegankelijk is voor mensen als ze hun contactinformatie geven. Je verleidt de lezer dus om zich in te schrijven op jouw e-maillijst in ruil voor bepaalde content, zoals whitepapers, e-books en meer.

 

Om optimale resultaten uit je e-mailcampagne te genereren, wordt er vaak aan lead scoring gedaan. Lead scoring betekent dat je gaat inschatten hoe waarschijnlijk het is dat potentiële klanten een aankoop zullen uitvoeren. Dankzij die inschatting is de kans klein dat je prospects met een hoog potentieel laat schieten. Het zijn die prospects die jouw e-mails het liefste zien binnenkomen.

 

Je hebt gegevens verkregen, fantastisch, maar hoe loopt het nu verder? Uiteraard is dit niet de eindhalte. Als dat zo was zou je veel potentiële klanten mislopen… De volgende stap in je e-mailmarketingcampagne is lead nurturing. Tot slot ga je die leads veranderen in waardevolle klanten.

Middle of the funnel: lead nurturing

In deze fase van de marketingfunnel creëer je interesse, overweging en de intentie om over te gaan tot aankoop. Zijn er mensen die al even aan je merk of product komen snuffelen, maar nog niet klaar zijn om tot een aankoop over te gaan? Dan zijn dit de ideale prospects om in deze fase op te nemen binnen je e-mailmarketingstrategie. Bezorg die mensen de juiste informatie over waarom ze bij jou klant zouden moeten worden en beantwoord de vragen die zij nog hebben.

 

E-mailcampagnes gefocust op lead nurturing zijn bedoeld om de verkregen leads aan te zetten tot bepaalde acties. Daarom is het belangrijk dat je mogelijke vragen die de leads kunnen hebben, beantwoordt en dat je hen content geeft die hen motiveert om de volgende stap te wagen.

 

Zoals eerder aangehaald begint het vaak bij de opt-in. Een effectieve nurture campaign begeleidt de leads door naar de salesfunnel. Blijf daarom top of mind door maandelijks voldoende e-mails te versturen, zonder te opdringerig over te komen. Niemand wil iedere dag tientallen mails ontvangen van eenzelfde merk.

Email automation

Een handige tool in e-mailmarketing is email automation. Die mailingprogramma’s versturen automatische mails naar specifieke ontvangers op een specifiek tijdstip. Goede momenten om te mailen zijn bijvoorbeeld opt-ins, inschrijvingen, aankopen, enzovoort. Die programma’s maken het trouwens mogelijk om de e-mail te personaliseren. En zeg nu zelf, het is altijd leuker om te lezen “Hey José” in plaats van “Beste ontvanger”.

 

Bij het opstellen van de mail is er een belangrijke regel: vermijd te veel tierlantijntjes. Te veel triggers leiden namelijk af van waar het allemaal om draait: de boodschap van jouw e-mail. Hou het ontwerp van je e-mail strak en de inhoud beknopt. Kies een duidelijk lettertype, gebruik voldoende witruimte en vetgedrukte trefwoorden, zoals in deze blog, ga voor een simpele template en plaats een duidelijke call-to-action (CTA).

 

Verder is het belangrijk dat het onderwerp van de e-mail onmiddellijk de aandacht trekt. Maak de lezer van jouw e-mail nieuwsgierig zodat hij meer wil weten, of de neiging heeft om verder te klikken. Het gebruik van emoji’s.

 

Niet onbelangrijk, want die toepassing kan een duidelijk verschil maken in het openingspercentage van jouw e-mailcampagne. Als de titel van je e-mails goed zit, dan is de kans reëel dat mensen verder willen lezen.

Bottom of the funnel: van sales qualified leads tot klant

Zodra de intentie er is om over te gaan tot aankoop, ga je over tot de laatste fase in de marketingfunnel, namelijk sales. Het is belangrijk dat je ook hier de prospects begeleidt in het verkoopproces. Ze hebben per slot van rekening nog niets gekocht. Om hen toch over de streep te trekken, kunnen mails het nodige duwtje in de rug zijn.

 

Stel, de lead heeft je product ontdekt en heeft misschien zelfs een item in het winkelmandje gelegd. Toch gaat de lead niet over tot betaling en laat hij het item in het winkelmandje, sluit hij de site en vergeet hij helemaal het bestaan ervan. Een mail ter herinnering van het product in het winkelmandje kan dan net hetgeen zijn dat de prospect nodig heeft om toch over te gaan tot een aankoop. Zulke e-mails noemt men abandoned cart emails.

 

Oké, de prospect heeft uiteindelijk zijn aankoop gedaan. Het moment dat je trots kan zeggen “Yes, wdid it! Al die moeite heeft geloond.”. Maar is dit dan het eindpunt? Natuurlijk niet, maar wat kunnen we nog meer doen? Uiteraard eindigt het niet zodra de leads overgegaan zijn tot een eenmalige aankoop. Je wilt dat ze terugkomen.

“If social media is the cocktail party, then email marketing is the ‘meet up for coffee’.
The original 1-to-1 channel.”
– Erik Harbison 

Bouw relaties op

Luister naar de klant en groei uit tot een expert in hun ogen. Laat merken dat je een echt persoon bent. Niemand heeft graag contact met een (sales)robot. Bovendien is het belangrijk dat je consistent contact houdt. Relaties kosten tijd en moeite. Als je lange tijd niets van je laat horen, ga je helaas niet lang in de gedachten van de klant blijven. Stuur daarom maandelijks enkele mails, waaronder nieuwsbrieven, zodat de klant op de hoogte blijft.

 

Zorg dat de klant ook na de aankoop bij je terecht kan. Ben je moeilijk te bereiken wanneer de klant je nadien nodig heeft? Dan maakt het niet uit dat de klant ooit super gelukkig was. Het komt ongeloofwaardig over en de kans dat de klant nog eens een aankoop bij je zal willen doen, is klein. Dit is opnieuw waar mailing een belangrijk element in speelt. Vraag na aankoop naar de tevredenheid van het product of de dienst. De klant zal zich hierdoor gehoord voelen. Bovendien is de kans groter dat hij erna een positieve review achterlaat.

Up-selling en cross-selling

Tot slot is dit de ideale gelegenheid om aan up-selling en cross-selling te doen. Up-selling wil zeggen dat je de klant een betere versie aanbiedt van het product dat ze al eens eerder kochten. Crossselling is het aanbieden van een product dat past bij hetgeen ze gaan kopen of wat ze al eerder gekocht hebben. Wanneer je het strategisch aanpakt en dit op het juiste moment naar hen stuurt, zal de klant je advies waarderen en zelfs blij zijn met de suggestie die je hem aangeboden hebt.

Enkele tips voor effectieve e-mailmarketing

1. Leg de focus op je doelgroep. Zit die niet juist? Dan sla je de bal volledig mis.

2. Blijf consistent en eerlijk doorheen alle communicatie van je merk.

3. Hecht belang aan de lay-out van je mail.

4. Een opvallend onderwerp en duidelijke CTA zijn essentieel.

5. Ga na wat werkt voor jouw merk. Maak aanpassingen waar nodig.

Vorige
Volgende