Europese link tax: Verdwijnt het vrije internet?

Blog > Business Strategie > Europese link tax: Verdwijnt het vrije internet?

Sinds juni ligt de link tax op tafel bij de Europese Commissie. Initieel was het de bedoeling om auteurs eerlijk te laten betalen voor hun werk. Wanneer een website een stukje tekst overneemt of refereert naar een artikel, moet de auteur hiervoor betaald krijgen. Na bakken vol kritiek heeft het Europese parlement beslist het voorstel onder de loep te nemen.

Drie maanden na het voorstel komt het Europees Parlement met een herwerkte versie van de link tax. Gelukkig gaan de maatregelen minder ver dat verwacht, toch verandert er heel wat:

  • Techreuzen zoals Google en Facebook betalen voortaan voor het gebruik van andermans werk.
  • De kleine en micro-platforms vallen uit de boot om zo concurrentieel te blijven.
  • Hyperlinks en anchors kunnen nog steeds gratis gedeeld worden.
  • Journalisten krijgen een deel van de auteursrechtelijke vergoeding van hun uitgeverij.

Multinationals betalen voor auteursrechten

Het voorstel garandeert een eerlijke broodwinning voor auteurs die hun content posten op platformen zoals Youtube, Facebook en Google Nieuws. De kleinere platformen hoeven hier geen rekening mee te houden om te blijven concurreren.

Gerelateerd: Linkbuilding met de TRUST-methode

Wanneer een platform content van een auteur overneemt en hier niet voor betaald, pleegt het inbreuk op de nieuwe privacymaatregel. Dan is het bedrijf verplicht de auteur te vergoeden, maar niet de uitgever. Anders bestaat de kans dat uitgevers op zoek gaan naar content van hun auteurs om hier serieus geld mee te verdienen.

Link tax verdwijnt, maar de impact blijft groot

De ‘link tax’, een heffing waarbij je moet betalen wanneer je een link legt naar een ander artikel, verdwijnt. Dat is al een hele opluchting voor kleine bedrijven en voor het internet in het algemeen. In plaats daarvan moeten de grootste ondernemingen ter wereld hun verantwoordelijkheid opdrijven. Zij moeten op zoek gaan naar manieren om copyrightschending te voorkomen.

Deze meme is niet beschikbaar in jouw land

De Europese maatregel brengt ook enkele eisen met zich mee. Eerst en vooral mogen de multinationals geen content verwijderen waarop geen copyright rust. Ten tweede moet er een klachtensysteem komen om verwijderde content terug te herstellen. Last, but not least moet de controle gebeuren door mensen en niet door algoritmes.

Een hele brok en het is maar de vraag hoe bedrijven zoals Google en Facebook hierop gaan reageren. Het voorstel is nog wel niet definitief. Hoe dan ook gaat het een lange strijd worden over wat er concreet gaat gebeuren. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd, dat staat vast.

Ben je benieuwd welke impact deze maatregel heeft op jouw bedrijf? Wij staan klaar voor een vrijblijvend gesprek.

Ook interessant: