Think & wonder. Wonder & think.- Het Expert Archetype, als mens en merk.

De doelstelling van de expert: het universum begrijpen. Dit archetype wilt elke
Blog > Digitale Transformatie > Think & wonder. Wonder & think.- Het Expert Archetype, als mens en merk.

Ons hele universum is complex. Zo complex dat je onmogelijk alles kunt weten. En toch is dat net de doelstelling van de expert. Dit archetype wilt elke situatie begrijpen, vanbinnen en vanbuiten, van links naar recht. De expert gaat op zoek naar de waarheid, en gebruikt die om van de wereld een betere plek te maken. Zin om iets bij te leren? Tune in. 

Archetypes: de kern van je persoonlijkheid

Voor als je nog niet helemaal mee bent: je archetype is eigenlijk de kern van je psyche. Het is aangeboren, onbewust en universeel. In totaal zijn er twaalf archetypes die zich van elkaar onderscheiden op basis van kernwaarden, denkpatronen en gedrag. Belangrijke informatie die je als mens, maar ook als bedrijf moet mee hebben om echt te kunnen scoren. 

LEES OOKArchetypes: De kern van je strategische groei.

Daarom is het onze missie om iedereen kennis te laten maken met deze strategische en psychologische schat aan kennis. Wij leren je elk archetype kennen. Vanbinnen en vanbuiten, als persoon en als merk. Deze maand gaan we verder met ons tweede archetype. Een strategische denker: de ‘Expert’.

archetype cirkel expertDe Expert: De wijze der wijzen

De expert wilt de waarheid ontdekken en begrijpen tot in het diepste detail. Meer zelfs: hij wilt z’n kennis overdragen op anderen, zodat ook zij kunnen leren. ‘Wijsheid is macht’, voor zichzelf en voor anderen. Geen wonder dat de expert continu op zoek gaat naar antwoorden.

Hij wordt dan ook gevoed door nieuwsgierigheid. Hij wilt zo veel mogelijk leren en begrijpen, en is dan ook vooral enthousiast wanneer hij in moeilijk begrijpbare problemen mag duiken. Van die situaties die enkel opgelost kunnen worden door écht tot de kern van de zaken te komen.

De expert heeft een objectieve kijk op de wereld, en laat zich leiden door feiten, en wetenschappelijk aantoonbare bewijzen. Vandaar dat dit archetype altijd (maar dan ook echt altijd) zijn acties en keuzes analyseert. Hij is gedreven door data en gebeten door feiten, met een onverzadigbare honger naar informatie. Wijsheid heeft voor hem een onschatbare waarde. En terecht!

archetype expert

De expert op een goede dag

De expert is gebrand op het behalen van één doel: oorzaken van problemen vinden, onderzoeken en de best mogelijke oplossingen voorstellen. Hij is progressief, zonder te zweven. Zijn bevindingen zijn namelijk altijd onderbouwd met feiten en bewijzen.

Z’n kracht ligt dan ook in z’n analytisch én doorzettingsvermogen. Hij is perfectionistisch, en denkt na over elk detail. De oplossingen die hij biedt zijn dan ook enorm betrouwbaar. Als expert leg je je hart en ziel in het ontdekken van de ultieme waarheid. Een krachtige eigenschap, die vaak het verschil betekent tussen slagen of falen.

archetype expert kenmerken

De expert op een slechte dag

Dat betekent niet dat elk van zijn projecten altijd volgens plan verlopen. Zijn perfectionisme neemt al eens de bovenhand, wat betekent dat zijn oplossingen soms moeizaam uitgewerkt worden. Een expert neemt bovendien niet gemakkelijk de leiding over lopende zaken, omdat hij continu wordt afgeleid door z’n nieuwsgierigheid.

Dit archetype graaft liever dieper dan verder. Dat komt bij anderen vaak over als laksheid of lusteloosheid, terwijl dat eigenlijk helemaal niet het geval is. Mensen in z’n nabije omgeving hebben moeite met zijn bevindingen te volgen omdat ze zo diep gaan, zonder directe resultaten op tafel te leggen. Communicatie is dus key, op elk niveau.

Levenslessen van Stephen Hawking

Van een expert gesproken! Stephen Hawking is een van de meest memorabele wiskundige en natuurkundige aller tijden. De Brit werd geboren in 1942, en bleek in z’n jonge jaren al een voorliefde te hebben voor complexiteit. Hij bedacht ingewikkelde bordspellen voor zijn vrienden en floreerde tijdens de les. 

Het is dan ook niet vreemd dat hij ervoor koos om scheikunde te studeren, in combinatie met wis- en natuurkunde. Op z’n zeventiende trok hij naar de Universiteit van Oxford met een missie. Dat lukte, maar niet zonder slag of stoot. Stephen moest hard werken om te geraken waar hij naartoe wou.

In 1963 kreeg hij ernstig nieuws: de diagnose ALS (amyotrofe laterale sclerose) wordt bij Stephen vastgesteld. Een ziekte die de zenuwcellen aantast tot je lichaam helemaal verlamd is. Ongeneeslijk, maar leefbaar, want hoewel zijn lichaam stilaan bijna al z’n functionaliteit verloor, tast ALS het denkvermogen niet aan. Een cruciale factor voor onze expert.

archetype expert quote

Met zijn enorme rijkdom aan wijsheid en kennis groeide hij uit tot een van de belangrijkste wetenschappers van z’n tijd. Hij communiceerde de laatste jaren van zijn leven via een computer, maar dat hield ‘m niet tegen om te excelleren. Zijn onderzoek op het gebied van kosmologie zorgde voor belangrijke ontdekkingen. Zijn doorzettingsvermogen voor hernieuwde motivatie bij studenten aan wie hij als professor les gaf.

Zo trok hij de wereld en alles daarrond continu in vraag. Zelfs Einstein had volgens hem zeker niet het laatste woord. Theorieën van de allerbesten werden door hem herbekeken tot in detail. Hij ging op zoek naar ‘de theorie van alles’.

Hij staat bovendien bekend om z’n orakelachtige uitspraken. Uitspraken waar velen zich vragen bij stellen, maar waar hij over nadenkt met pure passie. Van tijdreizen tot buitenaards leven. Z’n charmant gevoel voor humor en avontuurlijke karakter maakten hem tot wat hij was.

De expert op de werkvloer

Archetype avonturier individueel

Een expert valt onder de categorie ‘individueel’, net zoals de facilitator en de avonturier.  Dat betekent dat hij vooral handelt vanuit z’n eigen noden. Hij wilt z’n nieuwsgierigheid bevredigen, zijn kennis verruimen en nog wijzer worden. Dat betekent niet dat hij die informatie niet wilt delen met anderen.

Alles wat hij bereikt toont hij graag aan de buitenwereld, al is het maar om zelf de nodige dosis appreciatie te krijgen van z’n omgeving. Intelligentie creëert trotsheid, en dat spoort de expert opnieuw aan om nieuwe kennis te vergaren en te delen.

Dit archetype werkt het liefst samen met een visionair en ontzorger, omdat ze allemaal deel uitmaken van de groep ‘Progressie’. Deze groep streeft naar optimalisatie en constante verbetering, waarin de expert z’n analytisch vermogen als voornaamste skill naar de oppervlakte haalt.

archetype expert progressieHoe je niét met een expert moet samenwerken

Het belangrijkste dat je moet weten over een expert is dat hij onschatbaar veel waarde hecht aan informatie. Wat je dus zeker niet mag doen wanneer je met een expert samenwerkt is het minimaliseren van de invloed van kennis en analyse.

Een expert heeft ruimte nodig om diep te graven. Wanneer hij die niet krijgt kan het mislopen. Probeer hem/haar dus niet te monitoren, of vast te zetten met strakke regels. Overhaaste beslissingen op basis van buikgevoel zijn dan ook ‘not done’ voor dit archetype.

Dat betekent niet dat je z’n kennis moet proberen af te toetsen. Integendeel: een expert houdt er niet van wanneer je zijn wijsheid in twijfel trekt, of z’n stellingen onrealistisch vindt. Wees dus op je hoede, en probeer samen met de expert tot een volledig begrip te komen van alles dat er op tafel ligt. Begrijp elkaar, de situatie en de context. Pas dan kun je écht verder in een geslaagde samenwerking.

Hoe je wél met een expert moet samenwerken

Doe dus zeker een beroep op z’n kennis, en toon aan dat je een bepaalde mate van analyse en wijsheid nodig hebt. In de eerste plaats om de situatie te begrijpen, en bovendien ook om de situatie op te lossen.

Geef de expert daarbij de nodige aansturing, maar biedt de vrijheid om zijn nieuwsgierigheid ten volle te benutten. Dat kan met de kans om complexe uitdagingen op te lossen, maar ook met de status van expert.

De karakteristieken van een expert brand

Als merk komt dit archetype vooral voor bij bedrijven die ook echt als expert worden aanzien door hun doelgroep en andere stakeholders. Zo’n merken onderscheiden zich van concurrenten door hun intelligentie en de manier waarop ze dat overbrengen. Ze werken informerend, en willen de wereld vooral iets bijbrengen door zelf op zoek te gaan naar de waarheid.

“Knowledge is power”, en dat geldt voor dit type brands des te meer. Het archetype is een goede fit voor bedrijven die de focus leggen op research & development, op onderwijs en kennis. Denk aan universiteiten en musea, bijvoorbeeld. Ook merken waarbij wetenschappelijke en technologische bewijzen aan de basis liggen van het bestaan vormen een ideale setting. De tone of voice is informatief en gesofisticeerd, met een uitgebreide woordenschat.

archetype expert kenmerken

Het spreekt voor zich dat de bedrijfscultuur de focus legt op doordachte beslissingen op basis van analyse en onderzoek. Op leerprocessen en kennisdeling. Als merk moedigt het individualiteit en vrijheid van denken aan bij haar werknemers. Vooral om hen te stimuleren de meest waardevolle bedrijfsassets (expertise en wijsheid) te helpen ontwikkelen naargelang het bedrijf groeit.

De grootste angst van een expert brand? Marketing en communicatie ‘verdommen’, omdat dat een pure inbreuk zou zijn op de eigen intelligentie. Meer nog: soms is een tikje exclusiviteit aan de orde. Je moet écht wel goed genoeg zijn om deel uit te kunnen maken van dit bedrijf. Op welke manier dan ook.

Merken met expertise 

TED

Technology, Entertainment and Design: TED is een non-profit organisatie die vooral bekend staat om z’n informatieve TED talks over vragen, problemen en innovaties van eender welk onderwerp. Van ‘self love’ tot de opwarming van de aarde, opvoeding en economie. TED heeft één missie: krachtige ideeën verspreiden om de wereld beter te begrijpen. Waarom? Omdat ideeën de kracht hebben om attitudes te veranderen, en van eender welke situatie een betere te maken. Moeten we nog meer zeggen?

AUDI

Als automerk gaat Audi voor kennis. Voor het vinden van oplossingen voor problemen waar anderen stoppen. Dat doen ze door technologie te omarmen, maar vooral door hun expertise in te zetten in het denkproces. Dat toont het merk sterk in de ‘Illuminating the future’ video. Audi verandert de manier waarop je denkt over de wereld. En laat dat nu net een van de kenmerken van dit archetype zijn.

archetype audi expert ad

Bron: Print Ad Audi. Advertising Agency BBH, Londen. Designer: Rich Kennedy.

PHILIPS

“Philips creëert innovaties die belangrijk zijn voor mensen”, aldus het merk zelf. Het bedrijf streeft ernaar om nieuwe technologieën te ontwikkelen op het gebied van gezondheidszorg, verlichting en relevante consumentenproducten die een verschil maken voor de gebruiker. Het spreekt voor zich dat het merk dan vooral één ding écht goed moet kunnen: de doelgroep en haar noden echt begrijpen, vanbinnen en vanbuiten.

archetype expert philipsBron: Screenshot website Philips 2019

The truth will come out

En, jezelf herkend? Een collega misschien, of zelfs het merk waarvoor je werkt? Mooi, want nu weet jij hoe je in de toekomst moet omgaan met dit archetype. De belangrijkste boodschap: geef de expert de ruimte om de waarheid te ontdekken. Laat hem/haar analyseren, en erken zijn intelligentie. Doe dit met de nodige onderbouwing en planning, maar beperk hem niet te sterk in zijn perfectionisme. En tot slot: motiveer de expert om zijn kennis te verspreiden, want daar kunnen we allemaal nog heel veel van leren.

Aan de slag met archetypes

Verdiep jezelf in je eigen bedrijf. Creëer een sterke strategie voor de toekomst, en een optimale werkomgeving voor je medewerkers. Ontdek er alles over, met een strategische analyse van jouw onderneming.

Similar Posts