I want to break free- Het Avonturier Archetype, als mens en merk.

Echt vrij zijn. De wereld ontdekken, om er gaandeweg een betere van te maken: da
Blog > Digitale Transformatie > I want to break free- Het Avonturier Archetype, als mens en merk.

Echt vrij zijn. De wereld ontdekken, om er gaandeweg een betere van te maken: dat is wat de explorer, of avonturier, wilt. Dit archetype heeft z’n naam dus zeker niet gestolen. Perfect om mee van wal te steken. Klaar voor een spannende rit? Hou je vast!

Archetypes: de kern van je persoonlijkheid

Arche-wat? Een archetype is een soort oermodel. Iets dat heel diep vanbinnen zit, en aan de basis ligt van alle uitingen van jou als persoon, of als merk. Carl Jung zag het als de kern van je psyche. Aangeboren, onbewuste én universele ideeënpatronen die je ontwikkelt naarmate je ouder wordt. In totaal onderscheiden twaalf archetypes zich van elkaar. Van enorm creatief, tot ondersteunend of richtinggevend. Verschillend op veel vlakken, gelijkaardig op andere vlakken.

LEES OOK: Archetypes: De kern van je strategische groei.

Die archetypes zijn niet alleen belangrijk voor jou als persoon, maar ook voor anderen om je heen. In de samenwerking op de werkvloer, bijvoorbeeld, of voor de manier waarop je als merk communiceert. Het spreekt voor zich dat zo’n archetype dus ook enorm belangrijk is voor het succes van je onderneming, op elk mogelijk vlak. Daarom is het onze missie om iedereen kennis te laten maken met deze strategische en psychologische schat aan kennis.

Wij leren je elk van de twaalf archetypes kennen. Vanbinnen en vanbuiten, als persoon en als merk. Bereid je dus maar voor op een maandelijks leesmoment voor jezelf. Als eerste op de agenda in ons rijtje van 12? De Explorer, of Avonturier.

archetype cirkel avonturier

De avonturier: ontdekker van ongekende routes

De avonturier wilt een authentiek en volwaardig leven leiden, en voelt daardoor de nood om continu nieuwe kansen op te zoeken én te grijpen. Vooral door zichzelf beter te leren kennen, maar ook door anderen te overtuigen van zijn verhaal van vrijheid.

Zuurstof om te overleven? Dat heeft ‘ie niet nodig. Avontuur daarentegen, dat wel. In combinatie met zelfstandigheid, en de vrijheid om te doen wat hij zelf wilt doen. De avonturier wilt vrij zijn van beperkingen, en zoekt altijd een uitweg om toch een stapje verder te kunnen gaan.

Waarom ben ik hier? Wat is mijn doel?

Dat zoekt hij uit door te leren uit ervaringen. De avonturier handelt, probeert, valt en leert, en ontdekt zo gaandeweg het pad dat hij moet behandelen om te slagen in z’n missie.

Archetype avonturier explorerDe avonturier op een goede dag

Dat vertaalt zich natuurlijk heel wat mooie eigenschappen. De avonturier is onafhankelijk en zelfstandig. Zo ambitieus als hij is, gaat hij geen enkele uitdaging uit de weg. Althans, als die uitdagingen hem niet beperken in zijn vrijheid.

Een echte avonturier zet bedreigingen dan ook om in interessante kansen, die kunnen bijdragen aan zijn reis. Dat doet hij met passie, en een leidinggevende rol. Geen wonder dat de avonturier anderen inspireert om hetzelfde te doen. Hij creëert beweging in passieve processen, en slaagt er zo in om te groeien, desondanks de barrières die zich voor hem opstapelen.

avonturier explorer archetype kenmerkenDe avonturier op een slechte dag

Heeft de avonturier een minder goede dag? Dan komt vooral z’n rusteloosheid naar boven. Op zo’n momenten wordt hij net iets té energiek. Iets té enthousiast, waardoor hij doelloos overkomt. De avonturier creëert wel een weg, maar die leidt misschien helemaal nergens naar. Oppassen geblazen!

Zijn ongeduld creëert een overhaaste sfeer, waarin hij te weinig beroep doet op de hulp van mensen rondom zich. Zijn constante nood aan vrijheid durft af en toe dus wel eens roet in het eten te gooien. En dat wordt niet gesmaakt door z’n omgeving.

Op pad met Indiana Jones

Een avonturier in hart en nieren, dat is Indiana Jones. Niet alleen door z’n jobkeuze, maar vooral door de manier waarop hij z’n leven leidt. Als jonge knaap ontsnapt hij aan z’n lot dat voor hem werd uitgestippeld door zijn vader. Hij loopt weg, biedt zich vrijwillig aan bij de revolutionairen en vecht zelfs mee in verschillende oorlogen.

i want to break free archetypeDaarna volgt hij z’n passie: archeologie. Hij leert continu bij, en stimuleert ook anderen met zijn verhaal. Naast zijn leven in het onderwijs is hij een ontdekkingsreiziger. Altijd op zoek naar nieuwe avonturen.

Indiana Jones is even proactief als complex. Soms in de knoop met z’n eigen verwachtingen en wensen. Individualistisch, en gericht op zijn persoonlijke doelen.

Let op! Hij mag dan wel een heldhaftig personage zijn, maar hij maakt nog steeds fouten. Veel fouten. Niet persé omdat hij bang is, maar omdat hij continu z’n eigen grenzen én die van anderen verlegd. Daardoor overschat hij zichzelf regelmatig, en dat brengt de nodige problemen met zich mee.

Toch leer hij van z’n fouten. Ze zorgen ervoor dat hij zich bewust wordt van zijn menselijkheid. Hij is een gewoon persoon, die buitengewone dingen doet. Door zijn beperkingen aan de kant te zetten en er gewoon voor te gaan. Amen to that!

De explorer op de werkvloer

Archetype avonturier individueel

Een avonturier valt onder de categorie ‘individueel’, net zoals de expert en de facilitator. Hij handelt vooral vanuit z’n individualiteit en streeft naar eigen succes. Dat betekent niet dat hij anderen geen succes gunt. Hij spoort anderen net aan om hetzelfde te doen, en ook op ontdekking te gaan naar zichzelf door de wereld te ontdekken.

Het allerliefst werkt dit archetype samen met een entertainer en facilitator, omdat ze allemaal gericht zijn op onderzoek, storytelling en fun, met een dynamische aanpak als basis. Ze gaan samen op zoek naar ‘De Schat’ en creëren zo een dynamische sfeer, waar de avonturier de leiding neemt in het creëren van kansen. Dat is dan ook meteen z’n allerbeste skill.

archetype de schatHoe je niét met een avonturier moet samenwerken

Het belangrijkste dat je moet weten is dat een avonturier erg gericht is op z’n individualiteit. Vergis je niet! Dat betekent niet dat je hem zomaar in een hokje mag duwen. Integendeel. Een avonturier houdt niet van grenzen die hem beperken in z’n vrijheid.

Dat geldt overigens ook voor controle. Hij wilt niet het gevoel hebben dat hij continu in’t oog wordt gehouden. Volgens hem heeft hij geen monitoring nodig. Het is dus ook geen goed idee om hem ‘t gevoel te geven dat dit wel gebeurt.

En tot slot werkt dit archetype niet graag met een beperkend takenpakket, waarin hij vooral operationele opdrachten moet uitvoeren. Geef hem een doel om te behalen, zonder daar concrete taken aan vast te hangen. Een avonturier vindt z’n weg wel zelf, en heeft dus zeker geen uitgestippeld plan nodig.

Hoe je wél met een avonturier moet samenwerken

Een avonturier toont het beste van zichzelf wanneer hij de kans krijgt om zelf op onderzoek te gaan. Om nieuwe opportuniteiten te ontdekken en deze naar z’n eigen hand te zetten.

Door hem leiding te geven bij passieve processen creëert hij actie, ontwikkelt hij nieuwe denkpistes en behaalt hij uitdagende doelen alsof het niets is.

De karakteristieken van een explorer brand

Het spreekt voor zich dat een merk met dit archetype vooral vrijheid ambieert en communiceert. Hoewel dat eigenlijk bij allerlei sectoren zou passen, zie je dit archetype vaak terug bij outdoor vrije tijd en sportmerken, die leven van avontuur. Ook automerken gaan graag met dit archetype aan de slag.

kernkarakteristieken archetype avonturierEen merk met het archetype avonturier helpt consumenten om zichzelf te ontdekken. Het moedigt hen aan om een stapje verder te gaan, om het onbekende te ontdekken, en zich vooral niet zomaar aan te passen aan wat ‘normaal’ is. Een avonturier is non conformistisch, en helpt mensen om zich vrij te voelen.

De bedrijfscultuur is dan ook gebaseerd op individualiteit. Het personeel in deze bedrijven krijgt de kans om vooropgestelde of eigen doelen te bereiken, zonder dat daarvoor een bepaalde werkwijze werd vastgesteld. Er is ruimte om te experimenteren, om de falen en te leren. Creatieve processen spreken voor zich, en innovatieve oplossingen bijgevolg ook.

Schijnbaar onbevreesd en dapper, heeft een explorer merk één grote angst: overkomen als een corporate bedrijf. Een organisatie met vaste processen en weinig flexibiliteit.

Avontuurlijke merken

SUBARU

Een auto die je niet koopt omwille van luxe of comfort, maar op basis van je drang naar vrijheid. Subaru leidt je naar de plek waar je moet zijn, onafhankelijk van de omstandigheden die je onderweg tegenkomt.

STARBUCKS

Dit koffiemerk schreeuwt individualiteit. Jij kiest hoe jouw favoriete koffie gemaakt wordt, en maakt nadien een foto van de iconische cup om het te delen met je volgers op social media. Bovendien blijft Starbucks evolueren, met het typische mythische zeemeermin logo. Eén uit de duizend!

Starbucks brand archetype explorer
Bron: Starbucks

JEEP

Dit merk heeft eigenlijk zelfs geen woorden nodig. Sinds het begin is Jeep altijd consistent geweest in design en functionaliteit.  Klaar voor een uitdagende rit, maar wél met de nodige luxe.

 

brand archetype jeep explorer
Bron: Jeep

Allow the explorer to be free

En, jezelf herkend? Een collega misschien, of zelfs het merk waarvoor je werkt? Mooi, want nu weet jij hoe je in de toekomst moet omgaan met dit archetype. De belangrijkste boodschap: laat een avonturier vrij zijn. Laat ‘m ontdekken, zijn eigen weg bepalen, fouten maken en leren. Doe dit met een dynamische omgeving, maar creëer wel de nodige houvast, zodat hij ergens op kan terugvallen als het toch misloopt.

 

Aan de slag met archetypes

Verdiep jezelf in je eigen bedrijf. Creëer een sterke strategie voor de toekomst, en een optimale werkomgeving voor je medewerkers. Ontdek er alles over, met een strategische analyse van jouw onderneming.

Similar Posts