Always look on the bright side of life.- Het Facilitator Archetype, als mens en merk.

Een eenvoudig, gelukkig en puur leven leiden, met een optimistische kijk op de w
Blog > Digitale Transformatie > Always look on the bright side of life.- Het Facilitator Archetype, als mens en merk.

Een eenvoudig, gelukkig en puur leven leiden, met een optimistische kijk op de wereld en een betrouwbaar en veilig gevoel. Heb jij een Facilitator archetype? Dan kies je ervoor om het juiste te doen, met het oog op een betere wereld voor iedereen. Niet met complexe theorieën, maar met eenvoudige oplossingen die toegankelijk zijn voor iedereen. Klaar voor een vleugje geluk? 

Archetypes: de kern van je persoonlijkheid

Nog niet helemaal mee met het concept van archetypes? We lopen er in sneltempo door! Je archetype bevat eigenlijk al de kernkarakteristieken die je maken tot wat je bent. Dat is iets onbewust en universeel. Dat betekent dat elke persoon wel in te delen valt in een van de 12 bestaande types.

LEES OOK: Archetypes: De kern van je strategische groei.

Het verklaart waarom je op een bepaalde manier denkt en handelt, waarom je bent wie je bent, en hoe het komt dat je met de ene persoon wél goed kunt samenwerken, en met anderen totaal niet. Zo’n archetype bevat dus enorm veel waardevolle informatie. Daarom willen wij iedereen kennis laten maken met deze strategische en psychologische schat aan kennis.

Deze maand gaan we verder met ons derde archetype in de rij. Een optimist in hart en nieren: de ‘Facilitator’.

cirkel archetype facilitator

De Facilitator: De onschuldige optimist

De facilitator ziet het leven door een roze bril. Dit archetype gaat altijd op zoek naar het goed in mensen én in ‘t leven op zich. Het is dan ook niet vreemd dat ze zelf een puur hart hebben, dat vol goedheid streeft naar geluk. Voor zichzelf en voor anderen. Het glas is dan ook altijd (maar écht altijd) half vol).

De eenvoudige dingen in het leven zijn voor de facilitator dan ook erg waardevol. Het leven hoeft volgens hem niet hard te zijn. Zolang je maar gelooft in jezelf en in de wonderen van de wereld. Door jezelf te bevrijden van negativiteit en door te genieten van al het moois dat de realiteit te bieden heeft scoor je altijd. De facilitator is zichzelf en spoort anderen aan om dat ook te doen.

Zo gaat dit archetype op zoek naar harmonie in de wereld. Met positiviteit, en heel veel vergevingsgezindheid. Met die eigenschappen kan hij één grote droom realiseren: dat zijn omgeving (en liefst de hele wereld) leeft in vrede. Inclusief heel veel liefde en geluk.

Zijn grootste angst? Niet ‘het juiste’ kunnen doen, immoreel handelen of de foute beslissingen nemen, en daarvoor gestraft worden. Nog erger? Dat zijn omgeving wordt beïnvloedt door iets negatief. Het is namelijk de missie van de facilitator om iedereen gelukkig te zien.

Facilitator archetypeDe facilitator op een goede dag

Dat brengt heel wat mooie eigenschappen met zich mee. Net omdat de facilitator zo’n positieve kijk heeft op de wereld is hij er ook van overtuigd dat er voor elk probleem een oplossing is. Dit archetype is dan ook een doorzetter als ‘t aankomt op het overwinnen van obstakels. Hij wilt het leven ongecompliceerd beleven, en werkt moeilijke situaties dan ook liefst zo snel mogelijk uit de weg. Bovendien motiveert hij anderen om hetzelfde te doen. Natuurlijk, want alles komt uiteindelijk altijd goed, als je maar probeert).

Dat maakt van de facilitator iemand met een goede productkennis, veel inzicht en een loyaal karakter. Hij is betrouwbaar, en wilt vooral de best mogelijke situatie creëren om het geluk van anderen te garanderen.

Facilitator kenmerken archetypeDe facilitator op een slechte dag

Het lijkt de ideale man of vrouw, die facilitator. Toch heeft dit archetype een aantal belangrijke valkuilen om rekening mee te houden. Op een slechte dag durft dat oneindige vertrouwen wel eens om te slaan in naïviteit. Je lost namelijk niet altijd elk probleem op met een eenvoudig voorstel.

Dat maakt hem onbuigzaam, en zelfs een moeilijke beslisser. De facilitator houdt absoluut niet van complexe situaties, en vindt het moeilijk om hier snel uit te raken. Zijn simplistische kijk op de wereld wordt dan ook vaak bekeken als een zwakte.

Levenslessen van John Lennon

Een van de mooiste voorbeelden van een ware facilitator? Dat is John Lennon. Vooral bekend als Engelse pop muzikant van The Beatles, maar ook een belangrijk gezicht van de hippie beweging.

John werd geboren in 1949 als enig kind. Zijn tante voedt hem op alsof het haar eigen zoon is. Ze was streng, maar rechtvaardig, terwijl haar man vaak wat toegeeflijker was. Hij durfde de kleine John al eens te verwennen. Dat deed hij ooit met z’n allereerste mondharmonica. Het is daar waar John zijn liefde voor muziek ontstond.

Op school toonde hij enorm veel liefde voor lezen, schrijven, tekenen en sport. Hij was toen duidelijk al een creatieve geest. Eentje die gemotiveerd was om op zoek te gaan naar de mooie dingen in ‘t leven.

 

 

Facilitator archetype quote

In een latere fase van z’n schoolcarrière gingen zijn prestaties achteruit. Hij stelde zich vragen bij het onderwijs en bij de maatschappij in ‘t algemeen. Zijn creativiteit gebruikte hij vooral om de spot te drijven. Nooit écht rebels, maar wel kritisch.

Die toon gebruikte hij ook zijn muziek. Hij en zijn band zongen over maatschappelijke vraagstukken en gebeurtenissen in de wereld. Zo werden ze de spreekbuis van hun generatie. De kans is groot dat je het nummer ‘Give peace a chance’ kent. Jep, ook dat is er een van John Lennon.

Met zijn politieke en filosofische inzichten als vrede activist en vrijdenker bracht hij heel wat positiviteit in onze maatschappij, waarmee hij miljoenen mensen inspireerde. Tientallen jaren geleden, en nu nog steeds.

De facilitator op de werkvloer

Archetype avonturier individueel

Een facilitator valt onder de categorie ‘individueel’, net zoals de expert en de avonturier. Dat betekent dat hij vooral handelt vanuit z’n eigen noden, en dat doet op een individuele manier. Hij wil gelukkig zijn, blij zijn met eenvoud en de wonderen van de wereld op een simplistische manier beleven.

Dat betekent niet dat hij egoïstisch is. Hij beleeft de wereld individueel, maar straalt zijn optimisme wel uit naar anderen. De facilitator wilt dat iedereen in een wereld vol liefde en geluk kan leven, en spoort anderen dan ook aan om altijd ‘het juiste’ te doen.

De facilitator werkt het liefst samen met de avonturier en de entertainer, omdat ze allemaal deel uitmaken van de groep ‘De Schat’. Deze groep hecht veel belang een onderzoek, storytelling en fun, en zet alles op alles om eender welke waardevolle schat te ontdekken. De skill om essentiële elementen te connecteren tot een compleet geheel is daarin z’n grootste kracht.

archetype de schatHoe je niét met een facilitator moet samenwerken

Hoewel het erg makkelijk lijkt om met een facilitator samen te werken, ben je best op je hoede voor een paar opvallende aandachtspunten. Een facilitator houdt er namelijk niet van om belast te worden met de druk van belangrijke beslissingen. Dat laat hij liever aan iemand anders over. Verwacht dus niet van hem dat hij knopen doorhakt op het moment dat dit nodig is.

Bovendien is het niet slim om van de facilitator altijd een proactieve houding te verwachten. Hij gaat niet op zoek naar problemen of moeilijkheden, en laat alles een beetje op zich af komen. Toch houdt hij er wél van om zijn mening te delen. Vergeet hem dus zeker niet te vragen naar zijn rapportage en feedback.

Hoe je wél met een facilitator moet samenwerken

Om z’n gebrek aan proactiviteit te balanceren geef je de facilitator best duidelijke verwachtingen mee. Zorg ervoor dat hij een doelstelling heeft, en weet met welke strategie hij aan de slag kan gaan.

Vraag hem bovendien naar ondersteuning tijdens de uitvoering van teamopdrachten. Zijn optimisme en motiverend vermogen zijn z’n grootste trots, en zet hij dan ook graag in om een opdracht met een positieve noot uit te werken.

De karakteristieken van een facilitator brand

Als merk komt dit archetype vooral voor bij bedrijven die proberen een eenvoudige oplossing aan te bieden voor gekende problemen. Het past goed bij merken die geassocieerd worden met nostalgie, goedheid en een sterke moraal.

Meestal zijn de producten of diensten van een facilitator merk laag of gemiddeld geprijsd, en hebben ze over het algemeen een goed imago. Een facilitator merk is niet op zoek naar verandering of innovatie, maar naar puur leven in het hier en nu.

Facilitator eigenschappen archetype

Vertrouwen en loyaliteit zijn dan ook cruciale kenmerken voor dit type bedrijven. Consumenten weten wat ze kunnen verwachten van een facilitator brand, en vertrouwen op consistentie.

Dat geldt ook voor de interne cultuur. Eerlijkheid en positiviteit worden hier erg gewaardeerd. Geloof in de eigen waarden staat cruciaal, omdat dit het merk helpt om grenzen te doorbreken die concurrerende bedrijven afschrikken. De tone of voice is uiteraard erg optimistisch, met een snuifje geluk en hoop. Waarden en normen worden sterk gedeeld, met een warm hart en af en toe een likje humor.

Facilitator merken  

COCA-COLA

Een fris flesje Coca-Cola is nog steeds een van de meest populaire drankjes. Jij kent het, net zoals iedereen op deze wereld. En het archetype? Coca-Cola is een Facilitator brand. Vooral vroeger kwam dat sterk tot uiting, maar ook vandaag leeft het nog steeds.

Een Coca-Cola maakt alles beter. In 1971 deed het merk een van de meest bekende campagnes ooit: ‘It’s The Real Thing’. Een onderdeel hiervan was het nummer ‘I’d like to buy the world a Coke’. Met dit nummer probeerde het merk aan te tonen dat het misschien wel mogelijk is om de wereld te verenigen met een drankje. Kan het niet zo eenvoudig zijn?

Denk ook aan de advertenties met de gekende ijsberen, de kerstcampagnes, de bekende ‘Open Happiness’ campagnes en alle andere opgewekte spots. Coca-Cola verspreid een positief wereldbeeld, en dat is pas écht mooi.  

SPA

Mineraalwater is eigenlijk een van de meest eenvoudige oplossingen ooit voor heel veel problemen. Dat is het uitgangspunt van Spa. Dit merk maakt de kleinste moeilijkheden beter met water. Vroeger gebeurde dat al door de heilzame werking van het water van ‘t stadje Spa, om te drinken en in te baden. Dat effect gebruikt het merk nu nog steeds in alles.

Het mineraalwater van Spa is onbehandeld. Puur natuur in een fles. Het merk is niet innovatief of vernieuwend, maar biedt eenvoudige oplossingen aan die de veranderende maatschappij nodig heeft.

MCDONALD’S

En voor als je op zoek bent naar eenvoudig eetgenot in ‘t leven, dan denk je al snel aan McDonald’s. Voor een snelle hap, als traktatie voor je kinderen, of gewoon omdat het pure nostalgie is. McDonald’s profileert zich als fun en veilig.

In de keten vind je eenvoudige, maar smakelijke en betrouwbare maaltijden. Niet zo gezond, maar wel herkenbaar. Hier, en overal ter wereld. Hoewel het merk z’n ingrediënten en smaken aanpast van land tot land, weet je als consument altijd wat je kunt verwachten.

McDonald's ad lunch archetype

Bron: Ads Of The World (Cossette, Canada for McDonald’s)

En ken je Ronald McDonald nog? Hij ziet er nu misschien een beetje eng uit, maar blijft een icoon van het facilitator merk. Iedereen kent de mascotte, die je vroeger vaak langs de vuilbak aan een McDonald’s restaurant kon spotten. In België is er sinds 2001 zelfs een Ronald McDonald Kinderfonds.

Met dit fonds wordt er momenteel een Ronald McDonald Huis gebouwd, vlakbij het UZ Brussel. Dit moet een thuis bieden aan families van gehospitaliseerde kinderen, want een ziek kind kan écht niet zonder zijn ouders. De opening is gepland in mei 2019. Wij zijn alvast benieuwd!

Speak with honesty, think with sincerity, act with integrity.

Is het de doelstelling van jouw bedrijf om anderen te helpen het geluk te vinden? Om met eenvoudige oplossingen te zorgen voor krachtige emoties? Dan zou je merk wel eens een Facilitator brand kunnen zijn. 

Aan de slag met archetypes

Verdiep jezelf in je eigen bedrijf. Creëer een sterke strategie voor de toekomst, en een optimale werkomgeving voor je medewerkers. Ontdek er alles over, met een strategische analyse van jouw onderneming.

Similar Posts