GDPR for marketing: transparant, doordacht en gecontroleerd

Transparant, persoonlijk en gereguleerd communiceren.
Blog > Digitale marketing > GDPR for marketing: transparant, doordacht en gecontroleerd

Back to basics: Wat is GDPR

De algemene gegevensbeschermingsverordening (GDPR) van de EU is de belangrijkste verandering in de regelgeving inzake gegevensprivacy in 20 jaar. De richtlijnen veranderen de manier waarop gegevens worden verwerkt in elke sector fundamenteel. Van de gezondheidszorg tot het bankwezen en vér daarbuiten.

Simpel gezegd betekent dit dat bedrijven nu verplicht zijn om privacy-instellingen in te bouwen in hun digitale producten en websites – én deze standaard in te schakelen. Bedrijven moeten ook regelmatig privacy-effectbeoordelingen uitvoeren, de manier waarop ze toestemming vragen om persoonsgegevens te gebruiken verbeteren, documenteren hoe ze persoonlijke gegevens gebruiken en de manier waarop ze datalekken melden optimaliseren.

GDPR is sinds mei 2018 van kracht, en is wel degelijk juridisch bindend. Voorheen bleef het bij richtlijnen. Nu is het menens. Dat betekent ook dat deze regelgeving niet kan worden uitgesloten of genegeerd. Hou je je niet aan deze voorwaarden? Dan kan dit leiden tot boetes van maximaal 20 miljoen euro, of 4% van je wereldwijde omzet! Dat is niet mis.

En oké, in 2018 werd het je nog vergeven, maar nu is het tijd om écht doordachter om te gaan met persoonsgegevens. Niet alleen omdat het ‘moet’, maar ook omdat jij hier uiteindelijk alleen maar mee wint.

Hoe zit dat met GDPR marketing?

GDPR is een unieke kans voor marketeers, ook al lijkt dit misschien op het eerste zicht tegenstrijdig. Als marketeer wil GDPR niet zeggen dat je de volledige digitale strategie moet herzien, maar dat je wél extra de focus legt op het correct verwerken van de gegevens die je gebruikt.

GDPR geeft je bovendien de mogelijkheid om gerichter te adverteren en klanten op de hoogte te brengen van je merk. Uiteindelijk is het voor iedereen een betere manier van werken. Strenger gereguleerd, waardoor jouw marketing activiteiten wel vaak relevanter zijn dan voorheen.

Concreet: Hoe kan je GDPR concreet benutten als marketeer?

Toestemming verkrijgen

Met GDPR heb je expliciete toestemming nodig om de gegevens van een persoon te gebruiken. Je klanten kunnen je ook vragen welk soort informatie je over hen bijhoudt, met wie het wordt gedeeld en voor welk doel je die data hebt gebruikt of in de toekomst plant te gebruiken.

Je kan nu nog beter gaan segmenteren en echt aanbieden wat je klanten willen.

De mogelijkheid hier ligt in het feit dat in plaats van een eenvoudige ja of nee-optie bij het vragen van klanten over het gebruik van hun gegevens, je hen nu ook een reeks opties kunt bieden waarmee zij kunnen aangeven waarin ze geïnteresseerd zijn. Door die toestemming krijg je inzicht in de interesses van elk individu, en de mogelijkheid om hen de informatie te geven die ze ook echt willen ontvangen.

Dit helpt niet alleen om te voldoen aan GDPR, maar ook om je klanten verder te segmenteren en je communicatie te focussen op specifieke interesses. In de plaats van één grote e-mail lijst te gebruiken voor al je e-mails, segmenteer je vanaf nu nog gerichter. Zo  komt jouw boodschap niet bij eender welke persoon terecht, maar bij een netwerk dat écht interesse toont en maar al te graag op de hoogte blijft van jouw merk.

Het recht om vergeten te worden

Onder GDPR heeft ieder individu het “recht om vergeten te worden”.

Op verzoek van een klant moet je bedrijf alle gegevens verwijderen die je over dat specifieke individu in de hele organisatie hebt. Als je gegevens op verschillende plaatsen bewaart voor verschillende doeleinden, kan dit problemen veroorzaken. De oplossing hiervoor is om een ​​enkel platform te hebben dat de toestemming en alle data van elke afzonderlijke gebruiker bevat. Met dat ene platform, zoals een CRM-systeem, hou je al die gegevens netjes bij én voldoe je meteen aan de GDPR wetgeving.

Bij Tunity doen we dat met HubSpot als CRM & marketing automation systeem. Deze gespecialiseerde software zorgt ervoor dat wij voor elk contact perfect weten wat we wel en niet mogen mailen.

Gerelateerd: De 5 grootste voordelen van HubSpot 

Het voordeel van een enkel platform is dat je klanten de mogelijkheid hebben om de toestemming zelf aan en uit te zetten, voor verschillende doeleinden. Dit geeft jou op zijn beurt de kans om meer te weten te komen over je klanten en hen te targetten met campagnes die nog relevanter zijn.

Wees steeds transparant

De tijd van onbekende afzenders in je mailbox is -bijna- voorbij.

Mensen doen zaken met andere mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. De opbouw van dat vertrouwen creëer je zelf, door het projecteren van transparantie. Je moet oprecht en eerlijk zijn over wie je bent, wat je doet en waarom dat zo is.

Zo moet je aantonen dat de gegevens van een persoon met respect worden behandeld en veilig worden bewaard. Als je dat doet, en laat zien dat je de belangen van je klant voorop hebt gesteld, versterk je zowel het vertrouwen als de betrokkenheid bij je klanten.

En hoe gaat het nu verder?

Zorg ervoor dat je de nodige stappen onderneemt om GDPR compliant te worden. Dien je dossier in bij je advocaat en zorg zelf voor:

  • Een doorlichting van je bestaande gegevens en een goedkeuring van je bestaande contacten. Doe dit via een mailing waar je extra vraagt naar een goedkeuring.
  • De kans om te segmenteren. Maak gebruik van verschillende soorten lijsten waar je contacten op kunnen inschrijven. Zo maken wij gebruik van marketing mails, maar ook van digitaal nieuws en andere lijsten waar contacten zich op kunnen inschrijven. Op die manier weet je zeker dat je contacten jouw e-mails zullen appreciëren.
  • Een privacy policy en cookie policy, opgesteld en verwerkt door je advocaat. Dit heeft opnieuw alles te maken met transparantie naar je contacten, gebruikers en klanten toe.

Tot slot: Wees niet bang van GDPR

Nee, helemaal niet, want daar is absoluut geen reden toe. Tenzij je alle regels aan je laars lapt. Meer weten over de impact van GDPR en hoe je jouw digitale marketing moet aanpassen om volledig compliant te zijn? Neem contact op met ons voor een vrijblijvend gesprek.

Similar Posts