Scoren in Google For Jobs? 3 cruciale rankingfactoren

Blog > Digitale marketing > Scoren in Google For Jobs? 3 cruciale rankingfactoren

Met Google for Jobs betreedt Google officieel de jobmarkt, en zet het meteen een stevige stempel: die van digitale grootmacht, die zojuist nog een beetje meer macht heeft gekregen. Niet dat dit meteen slecht nieuws is. Althans, toch niet als je meespeelt met de regels.

Google for Jobs in een notendop

Voor iedereen die nog niet helemaal mee is: Google for Jobs is een soort job platform, dat alle jobs van externe websites verzamelt en samenbrengt onder één dak. Dat gebeurt via een API, die heel goed zou moeten begrijpen hoe functietitels en vaardigheden zich tot elkaar verhouden, en welke jobs de beste match zijn met de voorkeuren van een werkzoekende. Klinkt interessant!

Gerelateerd:Google waagt zich aan de jobmarkt, met Google for Jobs.

Ga je als werkzoekende via Google aan de slag om je droomjob te vinden? Dan krijg je met Google for Jobs een overzicht van een aantal interessante jobs te zien die voldoen aan jouw zoekopdracht, gewoon in de zoekresultaten. Dat is mooi, want zo krijgen vacatures de kans om meteen op te vallen.

Dat klinkt als muziek in de oren! Toch word je best nog niet meteen te euforisch. De Google for Jobs widget toont maar drie vacatures in de zoekresultaten. Dat betekent dat je wel moeite zal moeten doen om bij die top drie te horen. Je zal moeten werken aan de aantrekkelijkheid van de vacatures én het technische aspect van je vacature pagina. In het beste geval begin je daar nu al mee. Google for Jobs is voorlopig nog niet actief in België. Je hebt dus nog even tijd om je voor te bereiden. Voldoe je niet aan de richtlijnen bij de lancering? Dan loop je de kans dat je vacatures minder goed getoond worden op Google for Jobs. Tijd om aan de slag te gaan!

Het mysterieuze algoritme

Net zoals in Google Ads krijgt jouw vacature een soort score toegewezen om te bepalen of die prominent in de resultaten wordt vertoond. Hoe die score wordt berekend blijft natuurlijk geheim. We zijn het al gewoon: Google geeft z’n geheimen niet prijs. Gelukkig kennen we wél al een paar rankingfactoren die je een duwtje in de rug geven.

Voor we die factoren bloot geven is het cruciaal dat jij begrijpt welke invloed Google for Jobs eigenlijk heeft op de jobmarkt. Het lijkt eenvoudig, maar in realiteit speelt er zich achter de schermen een uniek verhaal af. Een verhaal dat je maar beter mee hebt, als je in de toekomst wilt scoren.

De jobmarkt op z’n kop

Google for Jobs is eigenlijk de eerste technologie die is opgezet vanuit het standpunt van kandidaten, in de plaats van de recruiters. Het is ontwikkeld om kandidaten een betere en makkelijkere ervaring te geven in de zoektocht naar een nieuwe job. Kort door de bocht? Ik daag je uit: denk maar eens aan jobplatformen zoals Monster & Indeed. Deze platformen zijn opgericht met de recruiter in het achterhoofd. Ahja, want de recruiters betalen deze platformen om hun vacatures te tonen. Hoe groter het succes, hoe meer inkomsten. Klinkt logisch.

Google for jobs

Google switcht van recruiter-first naar kandidaat-first, en dat brengt dus wel wat gevolgen met zich mee. In eerste instantie betekent dit dat grote jobplatformen in de toekomst het met nét iets minder luxe moeten doen. Nu hoeven ze vaak niet volledig transparant te zijn. Soms weet je niet voor welk bedrijf je als kandidaat solliciteert, wat het exacte adres is, of welk salaris je kunt verwachten. Met Google for Jobs wordt dat anders.

Traditioneel gezien creëert een webmaster bepaalde content. Dat geldt ook voor vacature-content. Google verwijst er gewoon naar, en stuurt geïnteresseerden gewoon door naar de website van die webmaster. Google for Jobs doet het anders. De webmaster creëert nog steeds de content, maar Google verwijst niet meer meteen door naar de website. In de plaats daarvan blijf je als gebruiker gewoon binnen Google. Dat heeft natuurlijk heel wat voordelen voor Google zelf, maar niet voor de jobplatformen. Integendeel. Als ze mee willen moet de luxe plaatsmaken voor informatie.

Als je je dan nog eens bedenkt dat 30% van alle zoekopdrachten in Google Job-gerelateerd is, wordt het pas écht duidelijk hoe belangrijk deze shift is.

Wees eerlijk en transparant

Je voelt ‘m dus vast al aankomen: het eerste dat je moet doen is continu eerlijk en transparant zijn. Over alles wat je je maar kunt bedenken. Hoe meer informatie, hoe beter. Mits je bepaalde richtlijnen volgt. En gelukkig hebben wij die hier voor je opgelijst.

Gebruik standaard functie titels

Creatieve benamingen zijn leuk, maar werken niet altijd even goed. Zeker met de komst van Google for Jobs denk je hier best twee keer over na. Ben jij een creatief mastermind? Een design-ninja? Of misschien een marketing goeroe? De API van Google begrijpt veel maar is nog altijd geen mens. Dat betekent dat het moeilijker wordt om dit type termen te begrijpen, en dat is nefast voor je score. Ben je op zoek naar iemand die al heel wat ervaring heeft in marketing, en een leidersfunctie opneemt in een marketing team? Dan zoek je een Senior Marketing Team Leader. Kies dus voor duidelijke functiebeschrijvingen, die meteen zeggen waar het om draait.

Optimaliseer voor kliks

Open je een vacature in Google for Jobs? Dan krijg je in eerste instantie enkel de eerste 5 tot 25 regels te zien. De rest van de vacature is verborgen achter een ‘Lees meer’ knop. Hoe meer kliks op die knop, hoe beter je vacature het doet. Je introductie is dus enorm belangrijk. Creëer conversiegerichte copy, en verleid bezoekers om te klikken. Doen ze dat niet? Dan verhoogt je bounce rate, en verlaagt je score. Zorg er dus voor dat ze het bijna niet kunnen weerstaan om meer te lezen.

Overtuig om te blijven

Hoe langer kandidaten op je vacature blijven, hoe relevanter deze is. Op die manier redeneert Google ook. Daarom is het interessant om je bezoekers zo lang mogelijk op je vacature te houden. Hoe je dat doet? Door sterke content te creëren, zonder vage beschrijvingen en generieke woorden. Sommige uitdrukkingen en benamingen zijn zo vaak gebruikt dat de kracht ervan wegvalt. Speel dus niet alleen in op ‘flexibiliteit’, maar leg ook uit wat je daar precies mee bedoelt. Vertel wat de job zo leuk maakt en waarom je bedrijf zo’n fijne werkplek is. Gebruik daarbij voldoende tussentitels, opsommingen, quotes … Een tekst met ritme kan een lezer langer intrigeren. 

Geef de exacte locatie mee

Veel jobplatformen laten het adres van het bedrijf achterwege. Een absolute no-go in Google for Jobs. De locatie is een belangrijk punt voor kandidaten, en speelt dus mee in het beslissingsproces. Ga je hier als recruiter niet in mee, dan mis je een belangrijke stap. ‘Ja, maar, de job houdt in dat je veel moet reizen’: ook in dat geval is het een must om een adres op te geven. Zonder deze informatie zul je nooit op Google for Jobs verschijnen. En hoe nauwkeuriger dat adres is, hoe liever Google je ziet. Geef dus niet alleen de gemeente mee, maar ook de straat en het huisnummer. 

Bespreek het salaris

Spreek over datgene waarover je concurrenten waarschijnlijk niet openlijk willen communiceren: het salaris. Uiteindelijk gaat iedereen werken om geld te verdienen. Het loon is dus een belangrijk onderdeel, dat nog veel te vaak niet besproken wordt. Omdat Google denkt vanuit de kandidaat is dit dus een must. Spreek jij dus wél over een minimum bedrag, en de competitie niet? Dan heb jij een dik punt voor. Spreek dus niet over ‘een marktconform salaris’, maar voeg een concreet bedrag toe. 

Vergeet de details niet

En tot slot is het enorm belangrijk om écht in detail te treden. Spreek over vaardigheden, verantwoordelijkheden, kwalificaties, diploma’s en certificaten. Google houdt namelijk rekening met de relatie tussen bepaalde woorden en de keyword dichtheid om te bepalen hoe relevant je vacature is. Door veel context mee te geven begrijpt Google je vacature beter. Het is dus bovendien zeker niet de bedoeling dat je tien keer hetzelfde woord gebruikt in de beschrijving. Kies voor synoniemen en geef voldoende duiding. Dat zorgt ook voor variatie en is prettiger om te lezen. Zo spoor je de bezoeker meteen aan om langer te blijven. Kom maar op met die details!

Blijf consistent

Ben je als recruiter nog niet klaar om vaarwel te zeggen tegen de jobplatformen waar je mee samenwerkt? Geen probleem. Beide tactieken blijven gewoon langs elkaar werken. Dat gezegd zijnde, is het dan wel belangrijk dat je consistent blijft. Door exact dezelfde vacature op meerdere plaatsen te publiceren, zal Google for Jobs die plaatsen automatisch aanduiden. Als gebruiker krijg je dan verschillende opties mee om je sollicitatie in te dienen. Het is niet helemaal duidelijk of dit op zich automatisch voor een betere score zorgt, maar het heeft in ieder geval wel invloed op de user experience.

Google for jobs

Structured Data

En om Google écht blij te maken moet je gebruik maken van structured data. Daarmee help je Google de betekenis en doelstelling van bepaalde content duidelijk te maken. Het is dus een gestandaardiseerd format om informatie over een pagina mee te geven, en de content ervan onder een bepaalde categorie te klasseren. Door deze codetaal te gebruiken geef je de nodige context mee, zodat zoekmachines gelijkaardige elementen goed van elkaar kunnen onderscheiden. Je voegt de codetaal lijn per lijn toe, of gebruikt een tool om dit te doen.

Gerelateerd: Speel in op Google’s algoritme met Data Highlighter. 

Voor je vacatures zijn de volgende velden verplicht:

  • functietitel,
  • bedrijfsnaam,
  • locatie,
  • adresgegevens en
  • datum vacature plaatsing

De tips heb je al. Nu die vacatures nog! Ben jij al klaar voor de komst van Google for Jobs? Bereid je vandaag nog voor, en speel straks mee.

 

Ook interessant: