Waarom Google For Jobs een gamechanger is voor werknemers én werkgevers

Blog > Digitale marketing > Waarom Google For Jobs een gamechanger is voor werknemers én werkgevers

Met Google for Jobs waagt de gigant zich aan de jobmarkt. Dat vertelden we je eerder al. Deze functie van Google connecteert sneller beter geschikte kandidaten aan vacatures en bedrijven. Dat klinkt goed. Meer nog: het zou zo maar eens een echte gamechanger zijn, die het landschap van de jobmarkt drastisch verandert.

Google for Jobs: matchmaker

Waarom dat zo baanbrekend zou zijn? Google zegt het volgende: “Google for Jobs gebruikt machine learning om te begrijpen hoe functietitels en vaardigheden zich tot elkaar verhouden, en welke functie-inhoud, locatie en senioriteit de beste match zijn met de voorkeuren van een werkzoekende.” Dat zorgt voor relevantere resultaten, en zet de zoektocht naar een job in een stroomversnelling.

Werkgevers vinden sneller de ideale persoon om een vacature in te vullen, maar het belangrijkste gevolg speelt vooral in ‘t voordeel van de werknemer. Zij krijgen eigenlijk meer controle, meer macht, én relevante informatie. Een enorm pluspunt.

Google for Jobs leverde dus al mooie resultaten op. In Spanje zorgde dit in mei bijvoorbeeld al tot 366% méér bezoekers via organic search en 289% méér sollicitatiekliks. Aldus Monsterboard, een van de partners van Google in de uitrol.

Waarom Google for Jobs werkt

  • De API herkent vacatures, en brengt ze samen op één plek. Door de samenwerking met grote jobplatformen worden duplicates vermeden.
  • Kandidaten profiteren van de eenvoud van Google Search, en vinden alle vacatures op één plek. 
  • Door machine learning creëert Google For Jobs betere matches tussen kandidaten en vacatures.
  • Die vacatures zijn toegankelijker en relevanter voor sollicitanten, omdat ze cruciale informatie bevatten.
  • Het versnelt de zoektocht naar een job, omwille van die relevantie én efficiënte werking.

Google for Jobs gamechangerHoe werkgevers het kunnen gebruiken

  • Vacatures verschijnen prominent in de zoekresultaten van Google, zonder dat je er al te veel moeite in moet steken.
  • Werkgevers vinden sneller betere kandidaten, en verhogen zo de kans op conversie. Dat bespaart tijd en geld.
  • Bovendien moet er minder advertentiebudget gespendeerd worden, via Google Ads én via andere platformen.
  • Dat zorgt ervoor dat de kost van de zoektocht drastisch kan verminderen. Volgens Forbes investeer je zo als bedrijf minder in geld, tijd en middelen.

De toekomst van jobboards

En wat nu? Die disruptie kan zich uiteindelijk keren tegen grote jobboards. Als bedrijven de kracht van Google For Jobs ontdekken, en beslissen om geen grote sommen meer te betalen aan die jobboard, verliest deze laatste een hoop inkomsten. Het is dus hoog tijd voor verandering.

De jobboards en hun businessmodellen zoals ze nu bestaan zullen moeilijkheden krijgen in zo’n nieuw milieu. Dat betekent dat ze nu moeten investeren om te blijven bestaan. In betere vacatureteksten en technisch geoptimaliseerde pagina’s, maar ook in hun diensten en de waarde die zij bieden.

Lees ook: 3 cruciale rankingfactoren om te scoren in Google for Jobs

Gebeurt dit niet, betekent dat dan het einde van de jobboard? Die kans zit er wel in. Critici zeggen dat het slechts een kwestie van tijd is voor de jobboards ten onder gaan. De jobboards die er voor kiezen om niet samen te werken met Google dan toch. Google heeft bijvoorbeeld een aantal distributiedeals met bedrijven als LinkedIn en Glassdoor.

Er wordt ook al gefluisterd dat er na verloop van tijd ook hier geadverteerd zal worden om je vacatures hoger te laten verschijnen in de zoekresultaten. Dat maakt de zoektocht naar kandidaten weer duurder, en legt de macht zo opnieuw bij Google.

World domination?

De vraag of Google nu de wereld van de arbeidsmarkt gaat domineren laten we achterwege. Het is nog te moeilijk om te zeggen waar we hiermee naartoe gaan. Voorlopig is de functie nog niet eens beschikbaar in België, en is het zelfs niet duidelijk wanneer we het mogen verwachten.

Het voornaamste doel is om een one-stop-shop voor werkzoekende te zijn, waar Google als een matchmaker de perfecte koppels vormt. Met een handige interface die écht werkt. Snel en praktisch. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar meer.

 

Op zoek naar jouw matchmaker?

Kom eens met ons praten.

Ook interessant: