Google waagt zich aan de jobmarkt, met Google For Jobs.

Blog > Digitale marketing > Google waagt zich aan de jobmarkt, met Google For Jobs.

Waarschijnlijk ken je het wel: de struggle, de slapeloze nachten, de oneindige zoektocht. Gewoon, om een toffe job te vinden. Google ergerde zich aan deze manier van werken, en bedacht in ‘t geniep een betere methode om op zoek te gaan naar de job van je dromen. Met Google for Jobs matcht Google kandidaten aan bepaalde banen. Google for Jobs vergroot de zichtbaarheid van vacatures en moet de zoektocht naar een nieuwe baan veel efficiënter laten verlopen. En dat zou maar eens een revolutie kunnen ontketenen op de jobmarkt. Zeg dat ik ‘t gezegd heb!

De job-struggle is echter dan echt

Ga jij op zoek naar een job? Dan zoek je via uitzendbureaus, bekende jobboards, vacaturepagina’s van bedrijven zelf, … én via Google. Met een beetje geluk verschijnt je ideale vacature boven in de zoekresultaten. De perfecte match! Jammer genoeg is dat meestal niet het geval. Bovendien investeren bedrijven veel tijd én geld in SEO en SEA om het beste plekje te veroveren. Ja hoor, het vormt steeds vaker een probleem: de zoektocht wordt moeilijker en de advertentieprijzen schieten de pan uit! Dat kan beter.

Gerelateerd: De obstakels van topbedrijven en hoe Tunity steeds een wegwijzer biedt.

Google for Jobs in beeld

De oplossing die Google voorstelt: Google for Jobs. Dit ‘platform’ biedt nieuwe kansen voor bedrijven die niet willen of kunnen investeren in andere platformen of SEM, en voor bedrijven die sneller betere kandidaten willen aantrekken. Een eigen vacature-zoekmachine dus?

Eigenlijk niet, want  Google laat de gebruiker niet toe om zelf vacatures op te laden in het systeem, maar verzamelt microdata via een API, die vacatures van externe websites verzamelt en vertoont op één plek. Zien hoe het werkt? Ik toon je de weg.

De beste resultaten vind je via Google van de Verenigde Staten. Ga daarom dus eerst naar Google USA. Eens je daar bent typ je een zoekterm in waaruit blijkt dat je vacatures als zoekresultaat wilt krijgen. Ik ging aan de slag met ‘jobs miami’.

google for jobs zoekopdracht

Zoals gewoonlijk ontvang je een hele hoop zoekresultaten, mooi in een lijst zoals je gewend bent. Wat opvalt, is het nieuwe ‘blok’ binnen de zoekresultaten, waarin je, net zoals bij Google Shopping’, een paar relevante zoekresultaten ziet. Dit is Google for Jobs.

google for jobs zoekopdracht

Wanneer je doorklikt in het platform ben je pas écht binnen. Nu kun je gaan zoeken op basis van categorie, titel, de locatie, sector … Bovendien kun je bepaalde interessante vacatures bewaren én kun je alerts instellen als je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe vacatures die overeenkomen met je zoekopdracht. Ik moet toegeven: dit ziet er erg handig uit.

google for jobs

De job van je dromen in 1, 2, 3?

Hoe werkt dat hele spel nu? Google zegt zelf dat het aan de slag ging met machine learning, “om te begrijpen hoe functietitels en vaardigheden zich tot elkaar verhouden, en welke functie-inhoud, locatie en senioriteit de beste match zijn met de voorkeuren van een werkzoekende.”

De Google for Jobs API begrijpt wat kandidaten exact willen, en stemt de zoekresultaten daar op af. En dat is nieuw, want de complexiteit van de programmeer modellen van voorheen maakte het onpraktisch om bepaalde skills en functies met elkaar te verbinden. Geen wonder dat Google aan de slag ging met machine learning. In totaal werden meer dan 17 miljoen vacatures bekeken om beter te begrijpen wat een gebruiker nu écht wilt zien. Dat leidt tot relevantere resultaten en zet de zoektocht in een stroomversnelling.

Door de prominente plaats in de zoekresultaten worden vacatures toegankelijker. Bovendien worden ze getoond met een logo, korte beschrijving, een rating, … Dat, in combinatie met de uitgebreide zoekcriteria maakt van Google for Jobs een ideale basis voor elke werkzoekende. Ook voor bedrijven heeft dit een groot voordeel: ze trekken meteen meer gemotiveerde en relevante sollicitanten aan, en verhogen zo de kans op conversie. Applaus voor Google!

Gerelateerd: De kracht van thermodynamische teams

Het enige nadeel is dat je nu minder data zal meten in je Google Analytics account. Alles wat namelijk op Google for Jobs gebeurt met jouw vacature, komt niet in jouw data terecht. Logisch, want de gebruiker bevindt zich nog steeds in de gigant genaamd Google. Pas wanneer de gebruiker doorklikt om te solliciteren komt hij of zij op jouw website terecht. Het goede nieuws is dat je de tussenstap wél kunt opvolgen via Google Search Console.

Aan de slag met Google for Jobs

Hoe jij gebruik maakt van Google for Jobs? Dat lijkt op het eerste zicht vrij makkelijk. ‘Lijkt’, want natuurlijk gelden er ook hier een paar regels. Bovendien moet ik je meteen teleurstellen. Google for Jobs is voorlopig nog niet beschikbaar in ons land. Het zou wél dit jaar nog moeten verschijnen. We zijn benieuwd wat Google voor ons in petto heeft, en houden jou natuurlijk op de hoogte! In de tussentijd kun je de volgende stappen al doornemen. Het zijn er eigenlijk maar twee:

Stap 1: Job Posting Structured Data

Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat Google jouw vacature pagina’s kan linken aan Google for Jobs. Dat kan door de ‘Job posting structured data’ toe te voegen. Niet zo heel moeilijk, en voor een persoon met een technische achtergrond zelfs een fluitje van een cent.

Stap 2: Sitemap

Next up: Google laten weten dat je de nodige aanpassingen hebt gedaan, en dat je dus opgenomen wilt worden in het platform. Dat die je door een sitemap te maken en deze in te dienen, zodat je pagina opnieuw geïndexeerd kan worden.

Stap 3: De ongeschreven regel

En dan is er natuurlijk nog een ongeschreven regel. Dat had je vast al geraden. Wil je scoren met Google for Jobs? Dan moet je voldoen aan de wensen van Google. Hoe beter je dat doet, hoe hoger je zal ranken. Welke wensen dat zijn? Daar hebben we het een volgende keer over.

Nu al meer weten?

Schrijf je in voor een audit.

Ook interessant: