Heb je een website? Dan wil je gegarandeerd hoger in Google geraken. De beste manier om dat te verwezenlijken, is topcontent publiceren en autoritair zijn in Google. Autoriteit krijgen in Google is niet gemakkelijk en kan je meestal maar op één manier effectief bereiken. Linkbuilding to the rescue!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een methode om jouw website sneller bovenaan in Google te laten komen. Je hebt zowel interne als externe linkbuilding. Interne linkbuilding is het linken van pagina’s binnen jouw website. Door strategisch te linken, gaan bezoekers heel de website kunnen ontdekken en gebeuren er 2 belangrijke zaken. Ten eerste zal Google jouw pagina’s sneller indexeren, waardoor je beter gevonden wordt in de zoekmachine. En ten tweede, krijg je een betere ‘kwaliteitsscore’ of Page Authority per pagina.

Een goed voorbeeld van een interne linkbuilding, krijg je hier live te zien:

GERELATEERD: KWALITATIEVE LINKBUILDING MET DE TRUST-METHOD

Externe linkbuilding gaat nog verder en dat kan je letterlijk nemen. Door contact op te nemen met andere bedrijven binnen jouw branche, vraag je om vanuit gerelateerde artikels te linken naar jouw website. Op deze manier trek je meer bezoekers aan die via de externe link ‘landen’ op jouw pagina. En het beste van allemaal? Google gaat jouw website sneller indexeren en een hogere Domain Authority toekennen.

Waarom zou je een hogere Page Authority en Domain Authority willen? Google kent een hogere kwaliteitsscore voor websites die relevante informatie bieden voor zoekmachinegebruikers. Met een hogere autoriteit krijg je een hoger crawlbudget en bezoeken de Google-bots dus vaker jouw website. Meer kans dus om gezien te worden door potentiële bezoekers en een hogere plaats in Google.

Kwalitatieve backlinks in 4 stappen

Stap 1: check jouw eigen backlinks

Bezint eer ge begint. Die wijze woorden kunnen we zelfs met linkbuilding toepassen. Kijk eerst zelf welke backlinks jouw website momenteel al heeft. Hoe check je backlinks? De gemakkelijkste en nauwkeurigste manier is via de Google Search Console. Onder de titel ‘Links’ vind je alle alle websites die naar jouw website linken en de pagina’s die het vaakst gelinkt worden.

Er zijn verschillende andere tools waarmee je backlinks controleert. Zo krijgen SmallSEOtools -als gratis alternatief- en Ahrefs -als betalend alternatief- onze voorkeur wanneer wij aan linkbuilding doen.

Heb je geen tijd of zie je door de bomen het bos niet meer bij het controleren of het analyseren van je links? Wij helpen je graag tijdens een vrijblijvend gesprek.

Stap 2: controleer backlinks van concurrenten

Een volgende, nog belangrijkere stap is kijken welke backlinks jouw concurrenten hebben. Maak een top 5 van concurrerende bedrijven die hoger scoren in Google en herhaal de eerste stap, maar dan met de website van jouw concurrent. Kijk welke links de meeste waarde hebben en bewaar alles in een Excel-sheet of een overzicht. Die links gaan we gebruiken in de volgende stap.

Stap 3: maak structuur van belangrijkste websites

In stap 2 heb je alles in een overzicht gegoten zodat je weet welke websites belangrijk zijn in jouw branche. Nu gaan we een structuur maken die je gebruikt om te volgen welke links er al zijn en welke er nog ontbreken.

Om het eenvoudig te maken, deel je de websites in volgens de volgende topics:

  • Website url;
  • Anchortekst (zo dadelijk meer hierover);
  • Een categorie;
  • E-mailadres van de webmaster;
  • Gecontacteerd op;
  • Status;

Wat is de anchortekst? De anchortekst is het stukje tekst waar je de link op legt. Qua SEO-waarde is dit stukje tekst enorm belangrijk. Google leidt hieruit af op welke relevante zoekwoorden het jouw website en pagina’s rankt. Gebruik hiervoor zeker een van onze 10 SEO-linkbuilding tools om zoekwoorden te verwerken in de anchor tekst.

Stap 4: maak catchy e-mails die aanzetten tot lezen

Tijd om links te gaan verzamelen. Dat doen we natuurlijk niet zomaar. We gaan enkel voor kwalitatieve linkbuilding. Een website moet aan de volgende voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen:

  1. Relevant zijn voor jouw website en pagina waarnaar je wilt linken;
  2. Een Domain Authority van minstens 20/100;
  3. Een Page Authority van minstens  25/100;
  4. Een kwalitatieve website met waardevolle content.

Voldoet een website aan al die voorwaarden? Tijd om de eigenaar van de website te contacteren. Vaak vind je een contactformulier of e-mailadres op de website. Houd die gegevens goed bij in de sheet.

 

Hoe begin je aan een catchy e-mail?

  • Onderwerp: kies een zin die niet overkomt als een zoveelste e-mail rond linkbuilding. Kies bijvoorbeeld voor: ‘Kwalitatieve samenwerking aangeboden om hoger te ranken in Google’.
  • Alinea 1: stel jezelf of jouw bedrijf eerst kort voor en vertel waarom je in contact komt met de eigenaar van de website.
  • Alinea 2: leg uit waarom een samenwerking interessant is.
  • Alinea 3: vertel alle voordelen die jij de eigenaar kan bieden. Voordelen zijn bijvoorbeeld diensten of producten met korting, een link op jouw website, promotie op sociale media of gewoon een geldbedrag.
  • Alinea 4: bedank de lezer omdat hij de e-mail helemaal uitgelezen heeft en vertel waarom jij de ideale partij bent om mee te linken.
  • Handtekening: voorzie onderaan jouw naam, bedrijf en een link naar jouw LinkedIn-profiel. Zo verifieert de website-eigenaar dat je geen spammer bent en vergroot je jouw netwerk. Twee vliegen in één klap!

Linkbuilding zorgt voor betere resultaten in Google, maar het is een proces van trial & error. Denk eraan: Rome is ook niet in één dag gebouwd, maar het is prachtig om ernaartoe te gaan. Veel succes!