november 23, 2021

Hoe wij maandelijks meer dan 9.000 taken automatiseren voor onze klanten

Marketing, we love it, maar we weten als geen ander dat er heel wat tijd en werk in kruipt. Je moet constant op de hoogte zijn van wat er leeft in de markt en de veranderingen van die markt. Wat zijn de nieuwste trends? Wat wil mijn doelpubliek nu écht? Hoe bereik ik hen het best? En zo zijn er nog wel honderden vragen waar we constant een antwoord op moeten hebben. Gelukkig bestaat er zoiets als marketing automation, en kunnen we heel wat taken automatiseren voor onze klanten. Let’s go!

Post-it's glazen wand
Post-it's glazen wand

Wat is marketing automation?

Wie in de marketingwereld zit, kent vast wel een paar van die herhaalde taken: lijsten die gekopieerd moeten worden, om ze daarna toe te voegen in een ander systeem, om daarna manueel, een voor een, een mailtje te sturen. Boring! Maar vooral tijdrovend en niet iets waar onze marketeers zich dagelijks mee bezig willen houden.

Met marketing automation is dat verleden tijd. Simpel gezegd gebruik je een systeem dat de handmatige taken vervangt door geautomatiseerde taken. Je zet marketing automation meestal in om leads vlot om te zetten naar klanten.

Marketingautomatisering is mogelijk met software die dagelijks, wekelijks en maandelijks taken uitvoert namens jouw bedrijf. Alles van e-mails sturen tot het updaten van je website en je blog tot je socialmediaberichten publiceren, kan uitgevoerd worden met automatiseringssoftware.

Manueel of automatisch?

Als marketeer wil je jouw prospects op het juiste moment targeten met de juiste boodschap. Timing is key dus! Nu kan je denken: “Zo moeilijk is dat toch niet?”, maar als agency met een uitgebreide klantenportefeuille, heel wat verschillende doelgroepen en meerdere campagnes die op hetzelfde moment lopen, is het niet vanzelfsprekend om alles manueel uit te voeren. Marketing automation is dan dé oplossing! Want geef toe, hoe goed klinkt een programma dat al het manuele werk automatiseert? Sounds like fun, right?

‘You don’t work harder, you work smarter.’

The magic of automation

Misschien lijkt het allemaal te mooi om waar te zijn, maar geloof ons, dat is het niet. Marketing automation is magic! Het is software om je marketingprocessen te automatiseren, van klantensegmentatie, data-integratie en campaign management, tot heel wat herhaaldelijke marketingtaken die overgenomen kunnen worden. Zo lopen de marketingprocessen veel vlotter en efficiënter, besparen we enorm veel tijd en geld om andere zaken voor de klanten te verwezenlijken en maakt het nieuwe processen mogelijk. Een geweldige tovertruc, toch?

 

Die magie werkt ook voor marketingcampagnes. Zo kan je digitale campagnes automatisch uitvoeren als ze correct getriggerd worden en hoef je dit niet handmatig te gaan doen bij elke klik, comment, en meer. De resultaten van je campagne kan je eenvoudig meten aan de hand van een analytics toolfully automatic dus!

 

“Omdat marketing automation software een groot aantal taken zal automatiseren, kunnen we ons als bedrijf meer focussen op de inhoud en kwaliteit van de boodschappen en campagnes voor onze klanten.”

Maar waarom zou je het nu gebruiken?

Waarom zou je het niet gebruiken? Door het automatiseren van een groot aantal taken kunnen we ons als bedrijf meer focussen op de inhoud en kwaliteit van de boodschappen en campagnes voor onze klanten. Onze marketeers kunnen zich volledig focussen op het creatieve gedeelte, en hoeven zich geen zorgen meer te maken over de herhaaldelijke, manuele taken die erbij komen kijken. Kortom:

  • geen tijdrovende, repetitieve taken meer uitvoeren
  • meer leads omzetten naar klanten
  • meer tijd om te focussen op klanten

Hoe wij onze taken automatiseren

Bij Tunity zijn we dan ook all-in als het op marketing automation aankomt. Want hoe meer we kunnen automatiseren en hoe meer tijd we kunnen besparen, hoe meer focus en kwaliteit we aan onze klanten kunnen geven. En laat dat nu net hetgeen zijn dat we zo graag doen!

Tools for titans

We zeggen het wel vaker, maar misschien toch niet vaak genoeg; bij Tunity werken we enkel met tools for titans. De allerbeste tools ontworpen voor – en vaak ook door – marketeers om ze te helpen het werk te vergemakkelijken, en daarbij horen dus ook marketing automation tools.

Work smarter

Don’t work harder, but work smarter, en dat is ook precies wat we doen bij Tunity met de zaken die we automatiseren. Bij onze performance klanten schrijven we de gegenereerde leads weg in zijn of haar favoriete CRM-systeem en ontvangen we ook zelf een melding in communicatietool Slack of via mail. We automatiseren e-mails en workflows voor campagnes, nieuwsbrieven en meer. We activeren advertenties op basis van e-mails die geopend worden door de ontvangers. We plannen de content voor onze creative klanten.

Voor onze eigen social media maakten we een ‘pod’ aan zodat iedereen meteen een melding krijgt als we iets online gezet hebben. Bestellingen op onze webshops kunnen we eenvoudig opvolgen doordat ze automatisch in een channel binnenkomen. En zo veel meer.

Zelfs onze ‘Vettige Vrijdag’-traditie werd geautomatiseerd met een automatisch bericht in Slack op vrijdag om je bestelling bij de frituur door te geven. Life hack, of niet?

Zo zie je maar dat je alles, of toch veel, kan automatiseren binnen marketing!

Vorige
Volgende