Zo bouw je de sterkste marketing funnel van 2019

Minder ik, meer jou.
Blog > Webshop marketing > Zo bouw je de sterkste marketing funnel van 2019

De marketingfunnel van jouw bedrijf werkt als een trechter. Je trekt een hele hoop mensen aan, filtert ze door een kwalificatieproces, en voedt ze op met een paar interessante stukjes content. De mensen die niet nuttig zijn, worden al snel aan de kant geschoven. Degene die dat wél zijn, jammer genoeg vaak uitgeperst. Te vaak fungeert een klant als een poort naar de portemonnee, of lijkt dat in ieder geval zo te zijn. Geen wonder dat veel van hen zich vaak genegeerd voelen. Of erger: beledigd.

Dit jaar draaien we de rollen om. De consument krijgt ‘t voor het zeggen in een nieuw type funnel. Dit jaar vervangen we de traditionele funnel met iets dat duurzamer én effectiever is op de lange termijn. Een lifecycle funnel, waarin elk moment telt. Een cyclus die meer waarde hecht aan engagement dan aan directe transactionele relaties.

Sterkere relaties, minder geflirt

De focus ligt dan ook op nurturing. Op de opvoeding van je klant, ook na de verkoop. Om ervoor te zorgen dat je klanten blijven, maar ook meer aankopen doen in de toekomst, vaker aan je deur staan, en anderen vertellen over je merk. Dat kan enkel als je je relatie met de consument bekijkt als een partnership. Zo verlies je niet op een factor als prijs, maar win je net met engagement, en het blijvend vertrouwen dat jouw doelgroep heeft in wat je doet.

Dat gaat over het creëren van kleine ervaringen die de connectie tussen je merk en je klanten sterker maken. Digitale experiences die bijblijven en de traditionele funnel overstijgen. Doordat ze zo persoonlijk zijn, en precies inspelen op datgene dat je klant nodig heeft. Hoe je dat doet? Wij bespreken drie toepassingen waarmee je jouw relatie verstevigt.

 

Let’s get visual

We leven vandaag in een enorm visuele cultuur. Denk maar aan al die keren dat jij je smartphone bovenhaalde om een foto te nemen van de plek waar je wagen geparkeerd staat op die enorme parking. Van dat boek dat je dringend eens moet lezen, of die foodtruck die zo’n heerlijke gerechten heeft. Dat is een enorme gedragsverandering die ook invloed heeft op de manier waarop je als bedrijf in de markt staat.

Consumenten gebruiken foto’s en video’s om herinneringen vast te leggen én om mee te zoeken. Net als voice search bestaat er ook zoiets als visual search, waarbij je beeld gebruikt als je enige zoekcriterium. AI technologie analyseert de content en context van dat beeld om de beste zoekresultaten te vertonen.

Meubelwinkel Wayfair maakt bijvoorbeeld gebruik van een visual search tool op haar webshop. Gebruikers kunnen een foto van eender welk meubelstuk opladen in die tool om op zoek te gaan naar vergelijkbare producten die bij Wayfair zelf te koop zijn.

visual search

Ook Pinterest is mee. Met Pinterest Lens kun je een foto nemen om meteen te ontdekken waar je de gescande items online kunt kopen of welke vergelijkbare producten er in de running zijn. Wie er nog van de partij is? Je raadt het al: Google. Google Lens gebruikt dezelfde technologie en biedt je zo de volgende voordelen:

  • Maak een foto van een bedrijfskaartje, en sla automatisch de contactgegevens op.
  • Maak een foto van een boek en lees meteen een aantal nuttige reviews.
  • Maak een foto van een gebouw of kunstwerk, en leer iets meer over de geschiedenis ervan.

De moeite waard. Volgens Gartner zullen merken die visual en voice search al vroeg implementeren hun digitale winsten zien groeien tot wel 30% in 2021. Da’s niet niks!

Next level personalisatie

Als je vroeger een e-mail kreeg van een van je favoriete merken met jouw naam in de aanspreking voelde je je vast overdonderd. Nu is deze vorm van personalisatie een must. Wil je een stapje verder gaan? Dan personaliseer je vanaf nu alles. In 2019 worden we nog persoonlijker. 96% van de marketeers gelooft dat personalisatie de relatie met je klant versterkt. Waar wacht je nog op?

96% van de marketeers gelooft dat personalisatie de relatie met je klant versterkt. 

Zo is het mogelijk ook je website of landingspagina volledig te personaliseren aan de gebruiker. Denk aan namen in de header, content op de homepage die écht relevant is voor de bezoeker,… Dat gebeurt al in sommige webshops, maar wordt belangrijker en belangrijker voor eender welke website. Bezoekers blijven langer, zien meteen waarom ze daar goed zitten, en zijn veel sterker geneigd om te converteren. Netflix en Amazon zijn er helden in! Zij begrijpen heel goed dat personalisatie gelijk is aan minder zoektijd en meer plezier. En dat geeft de user experience een enorme boost.

Speel in op micromomenten

Elk jaar spenderen we meer en meer tijd op onze smartphone. Volgens Emarketer is dat in de VS zelfs gemiddeld 3 uur en 35 minuten per dag. In 2019 zullen we voor ‘t eerst meer tijd spenderen op onze smartphones en tablets dan we aan de tv gekluisterd zitten. Een jaar voor de geschiedenisboeken!

En dat is belangrijke informatie, omdat zo’n nieuw consumentengedrag natuurlijk ook wat gevolgen heeft. Het creëert bepaalde micromomenten. Momenten waarop je héél snel, in een impuls naar je smartphone grijpt om bepaalde informatie op te zoeken. Volgens Google zijn er vier types micromomenten:

  1. I-want-to-know moments
  2. I-want-to-go moments
  3. I-want-to-do moments
  4. I-want-to-buy moments

marketing micromomenten

Heel snel beslissen over wat je wilt eten, welke printer het beste is, of welk café écht de moeite waard is. Het is dan aan jou om aanwezig te zijn op de plaatsen waar de consument op zoek gaat naar die informatie, en om heel snel de boodschap over te brengen. Kort en duidelijk, met de inhoud die de consument op dat ene moment nodig heeft. Anders verliest ‘ie z’n aandacht, en gaat hij over op iets anders.

 

Aan de slag met een nieuwe funnel

En nu? Nu is het jouw beurt. Om te ontdekken op welke manier jouw bedrijf een authentieke en duurzame relatie kan opbouwen met haar klanten. Kun je daarbij wel een paar extra handen gebruiken? Die van ons hebben de juiste ervaring.

 

 

Ook interessant: