Omnichannel aan de macht: de trends in 2019

Een georganiseerde wirwar van kanalen
Blog > Webshop marketing > Omnichannel aan de macht: de trends in 2019

Weg is ‘ie, de grens tussen online en offline. In 2019 spenderen we voor ’t eerst méér tijd aan ’t internet dan aan de buis, maar waarderen we ook elke offline vorm van nostalgie. Jouw grootste uitdaging? De verbinding maken, alles op elkaar afstemmen en de ervaring voor je klanten continu te optimaliseren.

In de huid van je klant

De consument is gesofisticeerder dan ooit. Hij zoekt en vindt informatie via allerlei verschillende kanalen en verwacht niets dan het beste wanneer hij met je merk in contact komt. Continu bereikbaar, en continu op zoek. Dat heeft natuurlijk heel wat gevolgen voor jouw bedrijf, en de manier waarop je met de consument in contact komt.

Lees ook: Waarom jouw marketing funnel er in 2019 helemaal anders uitziet

In 2019 is het belangrijker dan ooit om persoonlijk om te gaan met je klanten, en je prospects. Dat kan alleen als je heel goed weet wat je klanten nodig hebben, waar en wanneer ze dat nodig hebben. Je moet proberen om in de huid van je klant te kruipen, zodat elke ervaring naadloos verloopt. Zonder barsten of stoten. Geïntegreerd en consistent.

Je moet erop anticiperen dat consumenten in het ene kanaal starten, en dan zomaar overschakelen op iets anders. Op eender welk moment, om eender welke reden. Die overschakeling moet vlot verlopen. Het is dan ook jouw taak als bedrijf om je klant zo sterk mogelijk te faciliteren. Dat heeft alles te maken met omnichannel marketing.

Van single, via multi, naar omnichannel marketing

Op een paar jaar tijd evolueerden we van single marketing, naar multichannel tot omnichannel marketing.

Met multichannel marketing lieten bedrijven voor ‘t eerst toe dat de consument via verschillende kanalen in contact kon komen met het bedrijf. Niet enkel in de winkel of via telefoon, maar ook met e-mail en social media. Dat was al een grote stap, maar bleek niet voldoende om alle problemen op te lossen. Vooral niet met nieuwe technologische ontwikkelingen en een steeds kritischer publiek.

omnichannel marketing visualHet is dan ook geen wonder dat er zoiets bestaat als omnichannel marketing. Dit type marketing strekt tot eender welk kanaal. Het benadrukt het belang van élk touchpoint, en de ervaring op dat touchpoint. Dat gaat uiteindelijk vaak over één bepaalde doelstelling: het leven van je gebruiker makkelijker maken.

Dat betekent niet dat je alles op alles moet inzetten, maar wel dat je de ideale mix moet vinden, zodat jouw klanten en prospect vlotjes door de funnel lopen, en nog sterker geneigd zijn om te blijven. Je zal moeten investeren in nieuwe technologieën, maar ook soms afscheid moeten nemen van oude manieren.

Als je hebt opgelet weet je dus al dat het niet gewoon gaat over offline marketing enerzijds, en online anderzijds. Het gaat over het samenspel, en hoe jouw merk dat op de beste manier inzet om in de eerste plaats je klant te bedienen, maar om daarbovenop ook zelf te groeien.

Omnichannel done right

Hoe zich dat uit in het dagelijkse leven? Denk aan e-mail automation, die zo is ingesteld dat jij een waardebon krijgt toegestuurd op je e-mailadres na je zoveelste aankoop in de winkel. Of denk aan Instagram Shoppable posts, waarmee je rechtstreeks van Instagram wordt doorgestuurd naar je favoriete webshop, zonder dat je daarvoor eerst de app moet sluiten om naar je mobiele browser te gaan.

En die keer dat je door de stad wandelde, even een pauze nam om je smartphone te checken (je weet wel, FOMO), en ineens een melding kreeg van één van de winkels waar je al eens regelmatig langsgaat. “We zien dat je in de buurt bent. Spring eens binnen, en neem deze kortingsbon mee.” Score!

En dan hebben we het nog niet eens gehad over die keren dat je online boodschappen bestelde, om deze nadien gewoon met de auto op te halen in de dichtstbijzijnde supermarkt, zonder dat je daarvoor zelf nog iets moet doen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Toch hebben we er drie mooie voorbeelden voor je uitgehaald, die omnichannel naar een hoger niveau brengen. Lees mee.

Made.com: het beste van twee werelden

MADE is een sterk groeiende online shop, gespecialiseerd in design meubelen aan een voordelige prijs. Door hun unieke aanpak staan ze sterk in de mark. En ook op ‘t vlak van omnichannel marketing hebben ze best wel wat kaas gegeten.

Een van de redenen waarom MADE haar meubelen van sterke kwaliteit aan zo’n voordelige prijzen kan aanbieden is het feit dat er geen tussenpersonen in ‘t spel komen. Geen magazijn, geen winkels. Enkel online én een paar concept stores, met een beperkte hoeveelheid meubelen.

Hoewel de ruimte in Amsterdam redelijk groot is, blijft er niet voldoende ruimte om alles te tonen. Toch slaagt MADE erin om ter plaatse bijna de volledige collectie voor te stellen. Producten die zijn uitgestald zijn voorzien van een label. Dat kun je scannen, met één van de tablets die je in de showroom kunt vinden. Daar vind je meteen alle informatie van dat product, en kun je het op je persoonlijke verlanglijstje plaatsen.

omnichannelmarketing made.comSommige producten worden zelfs digitaal geprojecteerd in de showroom, zodat je als bezoeker ook de mogelijkheid hebt om te zien hoe bepaalde combinaties in real life zouden staan.

En alsof dat nog niet genoeg is lanceerde MADE ook nog een eigen app, waarmee je via augmented reality bepaalde meubelen in je eigen woonkamer kunt plaatsen. Virtueel dan toch. Een mooi voorbeeld van omnichannel marketing done right!

Rebecca Minkoff: interactieve shopping wall 

Rebecca Minkoff is een ontwerpster, en ondertussen de naam van een bekend merk voor kleding, handtassen en accessoires. Verdeeld via meer dan 900 verkooppunten, maar slechts een tiental eigen winkels. De winkels die ze wel heeft zijn tiptop in orde.

Met een interactieve wand treedt Rebecca in directe interactie met haar winkelbezoekers tijdens een pasbeurt. Klanten gebruiken het enorme display om door te collectie te browsen, te checken of het in de winkel beschikbaar is of het zelfs klaar te laten leggen door een medewerkster van de winkel. Is een bepaald product niet in de winkel aanwezig? Dan kun je dat direct in je virtuele winkelmandje leggen.  Een perfect voorbeeld van hoe een offline locatie erin slaagt om het leven een stuk makkelijker te maken door de integratie met digitale tools.

Ikea: virtual & augmented reality

En natuurlijk kon ook meubelgigant Ikea niet achterblijven. De vestiging in Berlijn heeft een virtual reality kamer, waar je als bezoeker je eigen goesting mee mag doen. Virtueel dan toch. Je richt de kamer naar je eigen smaak in. Ideaal om te checken of die bank wel mooi pas in die hoek, of als die tafel toch niet te groot lijkt in jouw woonkamer.

Ook Ikea heeft trouwens zo’n augmented reality app: Ikea Place. Daarmee tover je direct de Zweedse meubelen in eender welke kamer van je woning. En dat is bijna net zo lekker als die Zweedse balletjes.

Trouwens, het lijkt misschien niet zo, maar veel van die mogelijkheden bestaan al een tijdje. Het is gewoon een kwestie van mee te gaan met de stroming. Dat is bij heel veel bedrijven nog altijd niet doorgedrongen. Bij jou wel? Dan heb je een stapje voor op de rest. Investeer in een omnichannel marketingstrategie in 2019, en ontdek welke mogelijkheden het jou biedt.

Een partner nodig die je op ‘t juiste pad zet? Maak een afspraak.

Similar Posts
chat
close

Paast Gei in ons team? Ontdek het hier!