Grote kleppers zoals Netflix geraakten niet zomaar aan de top. Zij draaien de ‘Magische Mix’ van een geslaagde, digitale strategie als geen ander rond hun vinger. Netflix bespeelt de processen op zo’n efficiënte manier dat hun medewerkers op hun productiefst zijn. Dat, in combinatie met hun krachtig aanbod, loodst hen naar de top. Benieuwd? Keep on reading!

Uitmuntende time management met benefits

Onder het mom van ‘time management’ gooide Netflix als een van de eerste bedrijven de 9-to-5-werkdag buiten. Je stelt namelijk dat je de verplichte kwantitatieve uren werk verzet, in plaats van dat je jouw werkdag vult met kwaliteit en resultaat. Onder de filosofie Hard Work – Not Relevant, laten ze de keerzijde van de standaard 40-urenweek zien: goed werk leveren door slim én snel te presteren.

GERELATEERD

ZES ONMISBARE TIME MANAGEMENT TIPS VOOR DE CEO DIE NOOIT TIJD HEEFT

Dit uit zich trouwens ook naar de consument. In plaats van – al een hele poos geleden – de grote oversteek naar de videotheek te maken, speelt Netflix in op jouw noden van het moment. Goesting in een filmpje? Dat kan. Nu meteen!

Doorgedreven automatisering

‘Ben je nog aan het kijken?’, bij Netflix zit er niemand met een stopwatch achter zijn laptop te timen hoe lang je die topserie al aan het bingewatchen bent. ‘Aangeraden voor jou!’, bij Netflix doet ook niemand research naar jouw favoriete horrorseries. De ingewikkelde processen achter al die pop-ups, e-mails en recommendations zijn volledig geautomatiseerde algoritmes.

Ze gelden voor jou, voor je buurman én voor de 125 miljoen andere Netflix-kijkers.

Feedback flows en constructieve tips

Feedback – in welke zin dan ook – wordt bij Netflix hoog in het vaandel gedragen. Hun unieke cultuur staat toe om als individu je beste ‘ik’ naar boven te halen, bij te leren en persoonlijke uitdagingen aan te gaan. Ze sporen elkaar aan om professionele en constructieve feedback te geven. Vragen zoals “Wat zou ik beter kunnen?” of “Welke feedback heb ik nog niet gedeeld?” zijn vragen die regelmatig de revue passeren.

Ze doorbreken het negatieve-invloed-taboe: enkel door gericht feedback te geven én te ontvangen kan er beter en sneller geleerd worden. Door dit een onderdeel van het werkleven te maken, valt er heel wat stress van de schouders. Zo kan het échte ‘dream team’ gecreëerd worden, waar je van elkaar leert, je beste werk levert, snel vooruitgang boekt én plezier maakt.

Ultra schaalbaar concept

De toekomst voorspellen door in een glazen bol te kijken, dat is onwerkelijk. Een serie aanraden, helemaal in jouw persoonlijke stijl? Dat is wetenschap! Netflix produceert al jaren eigen series, gebaseerd op de noden van hun publiek. En dat is goed gespendeerd geld, want door hun schaalbaar businessmodel, verzamelen ze meer data over onze kijkgewoontes en voorkeuren dan eender wie.

En daar stopt het niet. Schaalbaarheid heeft er ook voor gezorgd dat Netflix vliegensvlug kon uitbreiden naar internationale markten, ondanks alle nuances van de afzonderlijke landen. Last but not least, door slim te schalen, werken er bij Netflix half zoveel medewerkers die dubbel zoveel verdienen als hun rechtstreekse concurrenten.

Data-driven tot in de kern

Jep, Netflix weet wat jij graag kijkt. En ook wánneer je het graag kijkt. En zelfs met wie je het graag kijkt. Netflix creëerde zijn eigen ecosysteem: de creatie en verdeling van zelfgemaakte content via een eigen platform. Het resultaat? Ze hebben toegang tot alle consumentendata en gebruiken die data om succesvol te blijven: de juiste content voor de juiste consument, via een ‘recommendation engine’.

Netflix nam de proef op de som en deed een onderzoek aan de hand van de serie ‘House of Cards’ bij meer dan 125 miljoen gebruikers. De resultaten gaven aan dat tussen 33 en 35 minuten vaak een pauze werd ingelast. De reactie? Net op dat moment introduceerde ‘House of Cards’ een spannend moment. Toeval? Wij weten van niet!