Grote kleppers zoals Netflix, raakten niet zomaar aan de top. Zij draaien de ‘Magische Mix’ van een geslaagde digitale strategie als geen ander rond hun vinger. Netflix bespeelt de processen op zo’n efficiënte manier dat hun medewerkers op hun productiefst zijn. Dat, in combinatie met hun krachtig aanbod, loodst hen naar de top. Benieuwd? Keep on reading!

Uitmuntende time management met benefits

In het teken van ‘Time Management’ gooide Netflix als eerste de 9-to-5 werkdag buiten. Je stelt namelijk dat je de verplichte kwantitatieve uren werk verzet, in plaats van je werkdag vult met kwaliteit en resultaat. Onder de filosofie ‘Hard Work – Not Relevant’, laten ze de keerzijde van de standaard 40-uren week zien: goed werk leveren door slim én snel te presteren. 

GERELATEERD

ZES ONMISBARE TIME MANAGEMENT TIPS VOOR DE CEO DIE NOOIT TIJD HEEFT


Dit uit zich trouwens ook naar de consument. In plaats van – al een hele poos geleden – de grote oversteek naar de videotheek te maken, speelt Netflix in op jouw noden van ‘t moment. Goesting in een filmpje? Dat kan. Nu meteen!

Doorgedreven automation

‘Ben je nog aan ’t kijken?’, bij Netflix zit er niemand met een stopwatch achter zijn laptop te timen hoe lang je die topserie al aan het bingewatchen bent. ‘Aangeraden voor jou!’, bij Netflix doet ook niemand research naar jouw favoriete horror-series. De ingewikkelde processen achter deze pop-ups, e-mails en recommendations zijn volledig geautomatiseerde algoritmes.
Ze gelden voor jou, voor je buurman én voor de 125 miljoen andere Netflix-kijkers.

Feedback flows en constructieve tips

Feedback – in welke zin dan ook – wordt bij Netflix hoog in het vaandel gedragen. Hun unieke cultuur staat toe om als individu je beste ‘ik’ naar boven te halen, bij te leren en persoonlijke uitdagingen aan te gaan. Ze sporen aan om elkaar professionele en constructieve feedback te geven. Vragen zoals “Wat zou ik beter kunnen?” of “Welke feedback heb ik nog niet gedeeld?” zijn vragen die regelmatig de revue passeren.

Ze doorbreken het negatieve-invloed-taboe: enkel door gericht feedback te geven én te ontvangen kan er beter en sneller geleerd worden. Door dit een onderdeel van het werkleven te maken valt de stress hier rond weg. Zo kan het échte ‘Dream Team’ gecreëerd worden, waar je van elkaar leert, je beste werk levert, snel vooruitgang boekt én plezier maakt.

Ultra schaalbaar concept

De toekomst voorspellen door in een glazen bol te kijken, da’s onwerkelijk. Een serie aanraden, helemaal in jouw persoonlijke stijl? Da’s wetenschap! Netflix produceert al jaren eigen series, gebaseerd op de noden van hun publiek. En dat is geld goed gespendeerd, want door hun schaalbaar business model, verzamelen ze meer data over onze kijkgewoontes en voorkeuren dan eender wie.

En daar stopt het niet. Schaalbaarheid heeft er ook voor gezorgd dat Netflix vliegensvlug kon uitbreiden naar internationale markten, ondanks alle nuances van de afzonderlijke landen. Last but not least, door slim te schalen werken er bij Netflix half zoveel medewerkers die dubbel zoveel verdienen dan hun rechtstreekse concurrenten.

Data driven tot in de kern

Jep, Netflix weet wat jij graag kijkt. En ook wanneer je ‘t graag kijkt. En zelfs met wie je ‘t graag kijkt. Netflix creëerde zijn eigen ecosysteem: de creatie en verdeling van zelfgemaakte content via een eigen platform. Het resultaat? Ze hebben toegang tot alle consumentendata en gebruiken deze data om succesvol te blijven: de juiste content voor de juiste consument, via een ‘recommendation engine’.

Netflix nam de proef op de som en deed een onderzoek aan de hand van de serie ‘House of Cards’ bij hun meer dan 125 miljoen gebruikers. Als zo bijvoorbeeld bleek uit data dat tussen 33 en 35 minuten vaak een pauze werd ingelast, introduceerde ‘House of Cards’ net op dat ogenblik een spannend moment. Mindblown?