Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist. – Het Rebel Archetype, als mens en merk.

De rebel. Geen kwajongen, maar wel een creator van revolutie. Als rebel leef je
Blog > Digitale Transformatie > Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist. – Het Rebel Archetype, als mens en merk.

De rebel. Geen kwajongen, maar wel een creator van revolutie. Als rebel leef je liefst volgens je eigen regels. Zelf bepaalde normen, vanuit je eigen overtuiging. Niet omdat je moeilijk wilt doen, maar omdat je voelt dat het op een andere, niet-conforme manier misschien beter kan. De rebel stelt de status quo in vraag, om nieuwe groei en innovatie vrij spel te geven. Een verhaal waarin zij maar al te graag de hoofdrol in spelen. Speel jij mee?

Archetypes: de kern van je persoonlijkheid

Heb je onze vorige blogposts al gelezen? Dan ben je vast al helemaal mee met het principe van archetypes. Deze 12 types bevatten de kernkarakteristieken van je persoonlijkheid, die je maken tot wie je bent. Onbewust en universeel. Jij bent dus sowieso in een van die 12 hokjes te plaatsen. Een positief hokje, want zo leer je jezelf én anderen beter kennen.

LEES OOK: Archetypes: De kern van je strategische groei.

Het verklaart namelijk waarom je op een bepaalde manier denkt en handelt, waarom je bent wie je bent, en hoe het komt dat je met de ene persoon wél goed kunt samenwerken, en met anderen totaal niet. Zo’n archetype bevat dus enorm veel waardevolle informatie. Daarom willen wij iedereen kennis laten maken met deze strategische en psychologische schat aan kennis.

Deze maand gaan we verder met ons vierde archetype in de rij. Een gedurfd type, met veel zin in vernieuwing. Aangenaam, dit is ‘De Rebel’

cirkel archetype rebelDe Rebel: De revolutionaire game-changer

Als er één ding is dat je moet weten over de rebel, dan is dat wel dat hij niet echt houdt van vanzelfsprekendheid. Op eender welk vlak. Volgens dit archetype is het niet slim om dingen zomaar aan te nemen ‘zoals ze zijn’. Hij stelt in vraag waarom het is zoals het is, en waarom het niet anders kan. Dat is moedig, soms een beetje stout, maar een absolute noodzakelijkheid voor eender welke situatie die wel een frisse wind kan gebruiken.

Een rebel houdt er dus van om bestaande situaties en problemen uit te dagen met nieuwe en innovatieve oplossingen. Hij kleurt buiten de lijntjes, en doet wat anderen vaak niet durven. Dit archetype is het meest gelukkig wanneer ook anderen z’n pad volgen, en gemotiveerd raken door experimentele testen. Klinkt radicaal, maar hoeft dat zeker niet altijd te zijn.

tunity archetype rebel outlawZo probeert dit archetype z’n stempel te drukken op de wereld. “Weet je nog hoe het vroeger was? Weet je nog wie daar toen éindelijk verandering in bracht?” De rebel wilt radicale ideeën ontwikkelen, vernieuwende producten en diensten uitvinden en de stem vormen van een nieuwe generatie. Op welk vlak dan ook.

Zijn grootste angst? Machteloos zijn. Een probleem zien evolueren tot een onhoudbare situatie, en er gewoon niets aan kunnen doen. Omdat anderen het hem niet toelaten, of omdat de processen en structuren het niet toelaten. Machteloosheid is dus een enorme boosdoener in zijn omgeving.

De rebel op een goede dag

Het lijkt bijna alsof zo’n rebel vooral de boel wat wilt opjagen, maar dat is niet helemaal correct. Een rebel streeft namelijk naar verbetering, nieuwe mogelijkheden en een spannende toekomst. Het zijn de mensen die taboes doorbreken. Degene die onrechtmatige wetten in twijfel stellen, en alles geven om te streven naar een betere samenleving. Dat is soms de enige manier om jezelf en anderen te bevrijden van benauwde situaties.

Op een goede dag is zo’n rebel dan ook erg moedig, nét omdat ze weten dat ze eigenlijk iets doen dat niet wordt verwacht of geapprecieerd. Dit archetype trekt zelf z’n stoute schoenen aan om het voor anderen beter te maken. Zo streeft hij naar groei, innovatie en ultieme oplossingen om zich te differentiëren van anderen.

tunity archetype rebel kenmerkenDe rebel op een slechte dag

Het is dan ook geen verrassing dat dit archetype op een slechte dag wel eens voor een probleem kan komen te staan. Zijn enthousiasme slaat soms over in roekeloos gedrag. Gedrag dat hem eigenlijk niet dichter bij z’n doel brengt. Integendeel.

In het slechtste geval zorgt zijn gedrag voor conflicten. Net omdat het geloof in z’n eigen waarden zo sterk is kan hij soms opvliegend reageren. Trap hem dus niet op z’n tenen! Een rebel kan roekeloos overkomen. Onstabiel, misschien. Doordat hij zo sterk vecht voor z’n idealen verliest hij al eens het zicht op zijn echte prioriteiten. Dat kan hem kwaad maken, waardoor z’n emoties het overnemen van reden.

Nog iets waar hij niet van houdt? Genegeerd worden. De rebel wilt veranderen, uitvinden, bedenken en ontdekken. Ze helpen ons menselijk ras vooruit, en willen daarvoor ook de nodige erkenning krijgen.

Levenslessen van Che Guevara

We kennen hem allemaal. Van z’n afbeelding op talloze t-shirts, tote bags en koffiemokken. Het maakt niet uit waar je gaat of staat: bijna overal zul je ‘m zien. Che Guevara werd geboren in Argentinië in 1928, en is een van de meeste bekende revolutionairen ooit.

Hij was de oudste van vijf kinderen in z’n gezin. En hij had het goed. Zijn vader is architect en heeft een mooi inkomen. Naast zijn dagelijks onderwijs leidt hij ook zichzelf op, met stevige literatuur. Denk aan de radicale gedachten van Karl Marx, en kronkels van Sigmund Freud. Het verwondert je dan ook niet dat hij slim was. Een sterke denker, die besloot om geneeskunde te studeren. Vooral omdat hij z’n eigen krachten wou gebruiken om iets goed te doen voor de wereld. Dat stimuleerde hem om als vrijwilliger aan de slag te gaan in de leprakolonie aan de Amazone in Peru. Het is daar waar hij het onrecht in de wereld echt leert kennen.

Hij vertrekt op een lange, intensieve rondreis in Latijns-Amerika. Tijdens die reis leert hij z’n toekomstige eerste vrouw kennen, maar legt hij ook z’n eerste politieke connecties. De start van een leven vol rebellie. Zijn avonturen leiden hem naar de Cubaanse bannelingen, waardoor hij uiteindelijk lid wordt van Fidel Castro’s revolutionaire beweging. Hij zet de revolutie in gang in Cuba, en wordt na de machtsovername een prominent lid in de socialistische regering.

Hij betreedt heel wat belangrijke posities gedurende z’n verdere leven. Niet allemaal even mooi, en zeker niet allemaal even vredelievend. Zo was hij lange tijd verantwoordelijk voor militaire executies, en werd hij commandant van het gevangenisfort La Cabana.

rebel archetype tunity quote

Che Guevara gaf richting aan Castro regime, en verspreidt het ook in andere landen, zoals Congo en Bolivia. Dat betekent uiteindelijk ook z’n neergang. Hij was een strijder tot het eind, en net dat maakt van hem zo’n icoon. Hij geloofde zo sterk in z’n eigen idealen dat hij het waard vond om ervoor te sterven. Uiteindelijk werd hij door de CIA opgepakt tijdens een georganiseerde militaire operatie van het Boliviaanse leger, en werd bijna meteen geëxecuteerd.

Hij heeft dus heel wat mooie dingen gedaan in het oog van revolutie, en de strijd tegen onrecht. Dat betekent niet dat hij een heilig boontje was. Om zijn idealen waar te maken kwam hij in posities terecht waarin hij écht de regels moest breken. Situaties waarin hij slechte dingen moest doen om zijn streefdoel waar te kunnen maken. De grens is dus vaag, maar cruciaal om te slagen in je doel. 

De rebel op de werkvloer

archetype rebel beleving

Een rebel valt onder de categorie ‘Beleving’, net zoals de visionair en de vechter. Dat wilt zeggen dat hij vooral handelt vanuit een nood aan ervaringen. Aan vooruitgang en beweging. Stilzitten? Dat is niets voor een belever. Actie ondernemen om te groeien, dat wel. De rebel creëert een betere ervaring, voor zichzelf en voor anderen.

Het is dan ook vaak erg aangenaam om met een rebel samen te werken. Ken je van die situaties waarin iedereen hetzelfde denkt, maar niemand actie onderneemt? Dit archetype zet de eerste stap, en neemt de verantwoordelijkheid op zich. Dat creëert vertrouwen, motivatie en een uitdagende sfeer die elk bedrijf nodig heeft om echte stappen te zetten.

De rebel werkt dan ook het liefst samen met een creator en teamplayer, omdat ze allemaal kenmerken vertonen van ‘Transformatie’. Deze groep staat voor revolutie en innovatie, en wordt vooral gekenmerkt door de passie waarmee ze daarnaar streeft. De durf en moed van een rebel is binnen die groep z’n grootste kracht.

rebel archetype transformatieHoe je niét met een rebel moet samenwerken

Werk jij met een rebel? Dan weet je intussen misschien ook al hoe je niét met dit archetype moet samenwerken. Om te beginnen probeer je best niet te vaak in discussie te treden. Discussies winden hem op, en niet altijd op een positieve manier. Net omdat de rebel zo passioneel is, kunnen discussies hem al snel in overdrive duwen.

Aan de andere kant houdt de rebel er ook niet van als je verdedigend overkomt. Waarom zou je die waarden verdedigen, of jezelf, als je niet eens actie onderneemt om te ontdekken of de gras aan de andere kant groener is? Excuses zijn voor hem niets waard. Die hou je dan ook beter voor jezelf.

En tot slot houdt zijn omgeving er best ook rekening mee dat hij niet houdt van perfectionisme. De rebel wordt nerveus als anderen rondom hem zich verliezen in details, terwijl ze zich eigenlijk zouden moeten focussen op wat écht belangrijk is. Gewoon doen! Forceer hem dus niet in een afwachtende houding, maar laat hem vrij zijn.

Hoe je wél met een rebel moet samenwerken

Om met die sterke passie om te gaan stelt de omgeving van de rebel zich dus best zo empathisch mogelijk op. De rebel houdt ervan als z’n visie wordt erkend. Dat geeft hem ademruimte, en de dosis bevestiging die hij nodig heeft. Hij wilt namelijk niet alleen groeien om er zelf beter van te worden, maar ook om anderen te laten genieten van een betere wereld.

In een team waar hij wordt ontzorgd werkt hij dan ook het allerbest. Daarin kan de rebel zich namelijk goed focussen op het creëren van een sterke visie van de revolutie die hij voor ogen heeft. Teamleden die hem ontzorgen van alle rompslomp die erbij komt kijken zijn voor hem goud waard.  

De karakteristieken van een rebellerende brand

En als merk? Dit is hét archetype voor bedrijven die traditionele producten of diensten overstijgen. De ‘mainstream’ oplossingen, die enkel bieden wat de consument al kent. Een rebellerend merk creëert disruptie wanneer het huidige niet meer werkt. Als dat nu een product, dienst, proces of tool is.

Dit type merk komt dan ook radicaal over. Bevrijdend en transformatief. Meestal gebruikt dit archetype een choquerend effect. Dat hoeft niet altijd extreem te zijn, maar wel verrassend. De tone of voice eerlijk, zelfzeker en gedurfd.

 

rebel archetype karakteristiekenOok in de interne cultuur van een rebellerend brand komt die durf sterk naar boven. Medewerkers worden gemotiveerd om groei na te streven. Om zich niet af te laten schrikken door de bestaande regels of verwachtingen. En dat creëert heel veel mogelijkheden!

Rebellerende merken  

HARLEY-DAVIDSON

Pure rebellie, dat is Harley-Davidson. Dit merk straalt het archetype uit als geen ander. Het merk belichaamt vrijheid in de vaste structuren van ‘t dagelijkse leven. Het verrast, spoort je aan om actie te ondernemen.

DIESEL

Denk je aan Diesel, dan denk je aan gewaagde campagnes. Geen typische high-end branding advertenties, maar innovatieve communicatie. Die aanpak doet het merk al jaren groeien tot een alternatief in de markt van luxe kledij. Zoals Diesel het zelf zegt: “We decode the world around us, take it apart and unlock what we thought we knew. We see differently and unite with those who see it too. Draw your own path.”

VIRGIN COLA

Een van de gekende voorbeelden blijft absoluut de stunt van Virgin Cola. Na groot succes in Groot-Brittannië besloot Richard Branson z’n markt te verbreden. Met een stevige stunt probeerde hij letterlijk Pepsi en Coca-Cola neer te halen. Dat deed hij met tanks en ‘explosieven’. Hij reed met een tank over Times Square en verpletterde zo drie ton Coca-Cola blikjes. Een écht rebelse actie, die niet veel merken hem nog hebben nagedaan.

 

If you’re going to rebel, do it with purpose.

Je hoorde het hier dus eerst: het is dik oké om af en toe te de regels te breken. Zonder een rebels karakter in je team die de status quo in twijfel trekt roest je namelijk al snel vast in oude gewoontes. En dat staat die groei grandioos in de weg. Voel jij die rebelse kriebels al komen? Laat ze gaan, maar doe het met een doel. 

Aan de slag met archetypes

Verdiep jezelf in je eigen bedrijf. Creëer een sterke strategie voor de toekomst, en een optimale werkomgeving voor je medewerkers. Ontdek er alles over, met een strategische analyse van jouw onderneming.

Similar Posts