Social Media Marketing

Wat is social media marketing?

Social media marketing heeft alles te maken met het opzetten en optimaliseren van socialmediaprocessen die de doelstellingen van jouw bedrijf ondersteunen. Of dat nu gaat over pure brand awareness, lead generation of webshop sales. Elke like, tweet, repin, hashtag en story kan het verschil maken. Althans, als je het juist aanpakt! Tunity is jouw strategische, digitale partner. En wij weten van aanpakken. Let’s get social!

Waarom social media marketing zo belangrijk is?

Je mag er zeker van zijn: jouw doelgroep is aanwezig op sociale media. Er is dus geen enkele reden waarom jij dat ook niet zou moeten zijn. Meer nog! Sociale media zijn onmisbaar geworden in het dagelijkse leven van de consument én in het bedrijfsleven. Ook in België! Maar liefst 65 procent van de Belgische bevolking is een actieve socialite. Dat zijn 7.5 miljoen mensen! Die cijfers stijgen trouwens jaar na jaar. Gemiddeld zitten we met z’n allen elke dag 1.31 uur op sociale media. Die tijd verdelen we onder gemiddeld 6.7 accounts.

7.5

MILJOEN

actieve, Belgische socialmediagebruikers

65%

BELGEN

gebruikt actief
sociale media

1.31

ACTIEVE UREN

gespendeerd op
social media

6.7

ACCOUNTS

gemiddeld per
actieve gebruiker

De meest gebruikte socialmediakanalen

whatsapp logo
messenger logo
youtube logo
linkedin logo
whatsapp logo
facebook logo
pinterest logo
twitter logo
instagram logo

Social media marketing versus traditionele marketing

Er is enorm veel veranderd tijdens de laatste decennia in de sector van marketing en reclame. Vooral de komst van internet en social media bracht een hele nieuwe trend met zich mee. Mensen denken anders, handelen anders, communiceren anders én kopen anders. Dat betekent niet dat je al jouw eerdere kennis zomaar in de vuilbak kan smijten. Hoe pak je het dan het best aan? Dat is altijd een strategisch vraagstuk, en dus niet eenduidig te beantwoorden.

Traditionele media worden vaak gezien als een vorm van one-way communicatie. Je verspreidt jouw boodschap naar zoveel mogelijk mensen. Dat is niet altijd even meetbaar en niet gericht naar de juiste doelgroep. Social media, daarentegen, laten je toe om heel gericht te communiceren met een super relevante doelgroep. Je verstuurt gepersonaliseerde boodschappen en creëert interactie. Dat biedt dus een heleboel cruciale voordelen!

Jouw investering in sociale media wordt daardoor heel erg waardevol. Bovendien moet je het eigenlijk bekijken als een enorme bron van kennis. Je staat nog dichter bij je doelgroep, waardoor je hen ook beter leert kennen, op een plek waar ze zich thuis voelen. Je leert je ideale klanten beter begrijpen zodat je jouw boodschap, product of dienst nog waardevoller kan maken. Het resultaat? Meer business! 

Social media marketing voor bedrijven

Het is dus duidelijk: jouw groeistrategie kan niet zonder social media. Dat betekent echter niet dat je altijd en overal aanwezig moet zijn. Integendeel: het is beter om je aandacht te vestigen op het kanaal (of de kanalen) die het beste werken om jouw doelgroep efficiënt te bereiken. Afhankelijk van jouw doelstelling, je ideale klant, en jouw aanbod gaan we op zoek naar een socialmediastrategie op maat van jouw bedrijf.

Waarom je er als bedrijf nu gebruik van moet maken?

Precieze targeting

Je bereikt precies de doelgroep die je wilt bereiken. Enkel relevante personen!

Merkbekendheid

Je vergroot het bereik van je merk bij een nieuwe groep potentiële klanten. 

Interactie met je klant

Je komt direct in contact met je klant en prospect, en leert zo wat écht belangrijk is.

Merkpersoonlijkheid

Je geeft je merk een naam, een gezicht en dus nog meer karakter.

Kostenefficiënt

Je beheert en controleert je kosten, en weet perfect welke input jou het meeste oplevert. 

Meetbare resultaten

Je bent in staat om alles te meten. Dat levert je automatisch de nodige groei op.

Remarketing

Je kan bezoekers van je webite aanspreken met aangepaste content. 

User generated content

Je hebt rechtstreeks toegang tot foto’s, reacties en reviews van je klanten.

Customer touchpoints

Je spreekt je klanten op nieuwe, relevante en persoonlijke kanalen aan.

Hoe start je met social media marketing?

De grootste fout die je kan maken? Zomaar starten met een idee, zonder te weten waar je aan toe bent, wat je doelstelling is of waar jouw klant nu eigenlijk echt op zit te wachten. Om social media marketing écht goed aan te pakken heb je een soort kick-offpakket nodig, waarmee je jouw kans op succes verzekert. Het allerbelangrijkste? Je klant leren kennen, van links naar rechts, vanbinnen en vanbuiten. Zonder de noden van je klant te begrijpen, kan je hen nooit de waarde bieden waar ze naar op zoek zijn.

“In a world of algorithms, hashtags and followers, know the true importance of human connection.”

De overkoepelende strategie

Alles start met de juiste strategie. Onze businessstrateeg onderzoekt de trends in de markt, de noden van je doelgroep en de kracht van jouw onderneming. Op basis van die pijlers creëren we jouw strategie voor social media marketing.

Een doelgericht plan

We vertalen die strategie naar een concreet plan, waarmee we direct aan de slag kunnen. Tussentijds analyseren we de resultaten, en houden we je op de hoogte over je groeitraject. Zo weet ook jij waar nog kansen liggen, waar we kunnen optimaliseren en waaruit jij nu eigenlijk de beste resultaten of hoogste ROI behaalt.

De beste tools

En tot slot is het tijd om je plan om te zetten naar realiteit. Echte posts, video’s, tweets, Pinterest-borden, pre-rolls en story ads. Wij werken met een team dat over de nodige skills en de beste tools beschikt om jouw social goals waar te maken. Uiteraard altijd met je bedrijfsdoelstellingen en bijhorende strategie in het achterhoofd!

Is social media marketing het waard?

Absoluut! Mits je het op de juiste manier aanpakt, natuurlijk. Heel veel bedrijven en agency’s voorzien toffe content en hebben leuke ideeën, maar kunnen dat niet omzetten in groei voor je bedrijf. Die investering in tijd en geld mag dus vooral niet verloren gaan. Het is dus cruciaal om de kneepjes van het vak te kennen. 

Onze experten volgen jaarlijks opleidingen, experimenteren met real life cases en zijn continu op zoek naar de nieuwste trends in socialmedialand. Bovendien heeft ons team marketeers toegang tot de allerbeste tools die nodig zijn om jouw bedrijf de boost te geven die het verdient. Zo nemen we al jouw zorgen weg. Op eender welk vlak. 

copywriting

Socialmediastrategie

We onderzoeken de markt, de concurrentie en de trends, en ontdekken zo de beste strategie om je ideale klant te benaderen. We bekijken waar én wanneer we dat best doen, en welke assets jij nodig hebt om te scoren. 

social media marketing campagnes tunity

Social campaigns

Een 360° socialmediaplan? Dan richten we ons op unieke social campagnes, die jouw merk een instant online boost bezorgen. Met onze omnichannel aanpak bereiken we je doelgroep sneller en beter dan ooit!

email marketing content creatie tunity

Contentcreatie

In je strategie bepalen we de tone of voice. Op basis daarvan creëren we de assets die gegarandeerd aanslaan bij jouw doelpubliek. Carrousel, gif, story, quote, video… you name it, we make it!

contentplanning tunity

Contentplanning

Om altijd top of mind te blijven bij je ideale klant, en je merk op de juiste manier de wereld in te sturen, maken we een contentplan op. Volledig in lijn met je strategie, maar ook met de nodige aandacht voor actualiteit en verschuivingen op de markt.

community management tunity

Community management

Jouw doelgroep heeft heel wat te vertellen. Daarom treden we in interactie met je volgers, lovers én haters. We starten het gesprek en sturen het in de juiste richting. 

social media marketing advertising tunity

Social advertising

We zorgen voor de creatie van overtuigende advertentiecopy en -designs, en onderzoeken je doelgroep tot in detail. Van geslacht tot functie, en van locatie tot interesses. Zo zetten we jouw budget op de juiste plek en het juiste moment in.

Tunity. Jouw partner in 
social media marketing.
digitale marketing.
development.
bedrijfsstrategie.
design.
videomarketing.