Een jaar geleden nog in z’n kinderschoenen en nu een platform dat een revolutie ontketende in de markt van antiek, in de meest positieve zin van het woord. We ontwikkelden een platform voor antiquairs door antiquairs. Een plek waar professionele handelaars hun parels openstellen voor verkoop. Een plek waar communicatie en onderlinge relaties centraal staan in een commissieloos systeem. Dit is het verhaal van Transferantique. 

DE NODEN

Een digitale ervaring voor de antiekmarkt

“Allemaal dezelfde liefde voor het product. Wij moeten toch met elkaar kunnen handelen, maar hoe?” Een eenvoudige vraag op zich, zonder concrete oplossing. Tot nu. Professionele antiquairs samenbrengen op één plek, digitaal. Onze antiquairs leefden al een tijd met dit idee in hun hoofd, maar bleven broeden op een oplossing. 

De wereld van antiek is zo’n mooie wereld vol waardevolle schatten en toch blijft handelen vaak een intensief traject. Je wilt communiceren, elkaar leren kennen, producten bekijken en mooie deals sluiten. Van beurs tot markt, van Oost naar West. Dat moet toch makkelijker kunnen? 

Met Transferantique brengen we de offline beleving naar een digitale ervaring. We bouwden een platform waar professionele handelaars elkaar ontmoeten, in combinatie met een native app. Een verhaal waarin vertrouwen, snelheid en user experience de cruciale bouwstenen vormen. De voorwaarde? Een correcte vertaalslag maken van deze specifieke markt. Wat offline niet werkt, zal dat online ook niet doen. And so it begins!

platform antiek case transferantique
ONS TRAJECT

Doorgedreven MVP van onschatbare waarde

Een start-up met een lang verleden

Al vanaf het eerste gesprek zagen we de groeimogelijkheden van het concept. Daarom stelden we een krachtig start-up team samen, met een interne taakverdeling gebaseerd op eigen sterktes. Allemaal cruciale schakels in het succes van dit project. 

  • Sales: een team business developers die de markt verkennen en handelaars overtuigen. 
  • Field: kenners van antiek, met een duidelijke blik op de wensen en noden die leven in de markt. 
  • R&D: onderzoekers en testers, die samen met sales en field nog dieper in de benodigde features duiken. 
  • Strategy: denkers en doeners, die het platform bouwen vanuit een sterke strategische visie. 
  • Development: technische experten die het neusje van de zalm van gebruiksvriendelijkheid ontwikkelen.
  • Marketing: een team ervaren marketeers die perfect weten hoe de doelgroep denkt en handelt.
transferantique case

Door alle kennis samen te brengen in één kernteam deden we een slimme zet. Het zorgde er namelijk voor dat we heel snel aan de slag konden met de juiste tools om deze MVP (minimum viable product) te doen slagen. Ons doel was nooit een direct afgewerkt project, maar wel een user-first oplossing die stap voor stap wordt aangevuld met features die er echt toe doen. 

Daarom gebruikten we doorheen het volledige proces één overzichtelijke planning tool. We volgen elke milestone nauwgezet op, communiceren direct met de eindgebruiker en zorgen voor een uitgebreide rapportage. De basis van een sterke start en foutloze opvolging. 

Een user-first MVP

Tijdens dat proces schreven we complete user stories uit. Een to be voor de gebruikers van het platform. Het allerbelangrijkste in dat verhaal? Het platform moet handelaars toelaten om elkaar online te leren kennen, los van een commissiesysteem. We moedigen relaties onderling aan, waardoor we automatisch enkel toegang bieden voor professionals. Voor antiquairs die de waarde van antiek begrijpen en denken vanuit de liefde voor het product en niet vanuit techniciteit. Voor antiquairs, door antiquairs. 

Die user stories zetten we om in een paar top notch designs met een sprekende look & feel en de nodige wireframes om de structuur te tonen. Met die items in de hand gingen we direct de baan op, richting antiquairs in hun habitat: de handelaarsmarkten. 

Dat proces van het eerste gesprek tot de eerste designs duurde slechts drie weken. Wat zo’n team van experten en doorgedreven planning niet kan doen! In totaal bouwden we drie maanden aan het basis product. Die MVP bouwden we uit met extra features waarvan we de nood ontdekten in het netwerk van antiquairs. Zo creëerden we een moduleerbaar geheel van features die allemaal een meerwaarde zijn voor de gebruiker. 

mvp case tunity transferantique

We zorgden voor een slideshow van foto’s, zodat je meerdere producten makkelijk en snel kunt bekijken. Zo krijg je als handelaar snel een gevoel van het aanbod en de stijl van de beschikbare producten. We zetten een dashboard op waarin je alles kunt opvolgen. Met een BI tool verzamelen we alle data over transacties, product overview, populaire categorieën, … Als gebruiker volg je bovendien enkel datgene dat je wilt volgen, door bepaalde gebruikers die voor jou niet interessant zijn uit te vinken van je feed. Die feed pas je bovendien ook in de app naar jouw wensen aan. Product per product bekijken of in een breder overzicht. Wel iets interessant gezien? Je start direct een one-on-one gesprek op met een collega-handelaar. 

Het geheim: een strategische ziel gevormd door vertrouwen.

Veel ondernemers vragen ons naar het geheim achter het succes van Transferantique. De waarheid? Dat is er niet. We just practice what we preach: bedenken en ontwikkelen op basis van wat de gebruiker écht nodig heeft, volgens een strategisch plan dat klaar is voor impact. 

Onze klant kiest niet hoe het product eruit zal zien. Wij bepalen het design en de features, want wij weten wat werkt en waar de gebruiker naar op zoek is. De strategische ziel speelt een cruciale rol in dit verhaal. Het gaat allemaal over vertrouwen, op basis van data van de markt. Of dat een geheim is? Niet meteen, al lijkt het voor veel bedrijven een utopie.
Luca Cardella (business strateeg en CEO bij Tunity)

Dat Luca de ‘dokter van bedrijven’ of ‘Steve Jobs van Limburg’ wordt genoemd is dan ook niet vreemd. Ons team onderzoekt symptomen, stelt een diagnose en schrijft de voorschriften uit. Veranderen die symptomen? Dan verandert het behandelingsproces. Dat betekent ook dat je bereid moet zijn om schijnbaar grandioze ideeën te laten varen als die niet passen in het totale profiel. ‘Kill your darlings’ heet dat. Een onvermijdelijk scenario bij de creatie van een MVP. 

Ken je dat verhaal van de auto? Daar komt het op aan. Durf te schrappen tijdens het ontwikkelingsproces, en kijk kritisch naar de oplossing die je aanbiedt: welke features worden vanaf dag één gebruikt? Welke noden leven er bij de de gebruiker? Wat is overbodig? Doordat een team van experten zich hier strategisch over buigt, hoeft de klant dit niet te doen. Zo bouw je vertrouwen, en net dat is een enorme succes-booster.

DE TOEKOMST

Transferantique, klaar voor de wereld.

En nu? De wegen liggen open voor Transferantique. In vergelijking met bestaande concurrentie zijn we, ondanks de enorme uitdagingen van de markt, er toch in geslaagd om een schaalbaar platform te kunnen bouwen met grote toekomstperspectieven. We breiden het platform uit met nieuwe features en evalueren elke milestone vanuit een strategisch oogpunt. Zo houden we het product schaalbaar op zich en ontdekken we de opportuniteiten in nieuwe markten. 

Elk antiek stuk is een uniek stuk. Andersom gaat die regel echter niet op. Zo ontstaan er nieuwe ideeën voor platformen met een nog grotere impact. En dan hebben we het nog niet over de geplande internationalisering gehad. Antiquairs zijn er namelijk overal. En zegt nu zelf: het zou zonde zijn om zo’n parel voor eeuwig te verschuilen in ons kleine landje.