Tunity
Zita's gedacht
Ein-de-lijk! Ook Pinterest heeft de tofste social feature toegevoegd: stories. Eigenlijk nog niet helemaal beschikbaar in België, maar wel al in de handen van onze Tunitees beland. Wij testten het uit en geven je vandaag een woordje uitleg!
Pinterest in primeur
Een beetje achtergrondinformatie
Je leest het goed: net als Instagram, Facebook en LinkedIn volgt nu ook Pinterest met stories. Goed nieuws! We maakten de afgelopen jaren gretig gebruik van deze 24-uur verhalen. Het mag dan ook niet verbazen dat ook Pinterest nu mee op de kar springt.
Het is eigenlijk een kleine primeur! Hoewel al een aantal landen gebruik kunnen maken van Pinterest Stories is het in principe nog niet beschikbaar in ons land, maar met een beetje geluk kan jij er wel al van genieten.
“Verhaalpins zijn nog niet voor iedereen beschikbaar. Als je in de VS gevestigd bent, kan je toegang tot verhaalpins aanvragen door in je accountinstellingen de optie Toegang tot verhaalpins vragen te selecteren. Als je je niet in de VS bevindt, kan je toegang vragen door dit formulier in te vullen.”
Via een formulier kan je al toegang vragen tot de feature. Een aantal van onze Tunitees kreeg al eerder toegang en kon al een tijdje testen hoe dit nu eigenlijk allemaal in elkaar zit. Om alvast wat inspiratie op te doen, geven we je graag dit nog mee: The Best of Story Pins, van Pinterest zelf.
Wat zijn Pinterest Story Pins?
Een nieuwe manier om te groeien
Pinterest is dé plek bij uitstek om nieuwe ideeën op te doen en je hoofd te vullen met inspiratie. Met Pinterest Stories wordt het nog makkelijker voor creators om daar perfect op in te spelen. Het is een makkelijke manier om snel leuke verhalen direct te posten op Pinterest om gebruikers op een interactieve manier te helpen in hun zoektocht. Zoals Pinterest het zelf zegt:
"We’re making it easier for creators who are eager to share their talent, passions and creativity to flow back directly into Pinterest without the need for a website. For Pinners, this means the ideas within a Pin will be more engaging and actionable."
Net zoals bij Instagram Stories bijvoorbeeld, kan je jouw camera gebruiken om video’s op te nemen, maar je kan ook gebruikmaken van visuals en tekst. Het werkt snel en eenvoudig. Just the way we like it. Bovendien kunnen Pinners ook reageren op de stories! Dit opent de mogelijkheid voor een persoonlijk gesprek. En daarmee gaat Pinterest een hele stap verder dan wat we van hen gewend zijn.
En om het verhaal af te maken zorgt het socialmediaplatform ook voor een nieuwe analytics tool. Nice!
Het verschil met Instagram en Facebook Stories
Het allergrootste verschil met de stories van Facebook en Instagram is dat die van Pinterest niet verdwijnen na 24 uur, maar gewoon zichtbaar blijven. Net zoals alle andere pins kunnen deze zogenaamde Story Pins gewoon bewaard worden op een bord, waardoor ze altijd toegankelijk blijven. Het voordeel? Highlights hoef je niet meer te maken omdat deze vluchtige creaties automatisch zichtbaar blijven!
Ook zullen ze mee in de home feed verschijnen, net als in de zoekresultaten. Je kan namelijk bepaalde tags toevoegen aan je story waardoor ze automatisch in bepaalde categorieën terechtkomen. Ook worden ze door de ‘visual discovery engine‘ nog altijd gematcht aan gebruikers met vergelijkbare interesses.
Wat Tunity hierover denkt...
Het grote verschil met de stories zoals we ze gewend zijn, is natuurlijk dat de pins niet zomaar verdwijnen na 24 uur, maar ook gepind kunnen worden. Dat is leuk, maar voelt vreemd. Gaat het effect van stories zo een beetje verloren? Niet direct. De story pins maken het platform wat dynamischer en interactiever. Altijd een plus voor de user experience (UX)!
Denk maar even aan de momenten waarop jij scrolt door Pinterest. De kans is heel groot dat je dat doet om inspiratie op te doen. Maar liefst 85 procent van de Pinners gebruikt het platform om nieuwe projecten te plannen.
Leuk weetje: tussen juni en december 2020 kende het socialmediakanaal een ongeziene stijging in het aantal baby-related borden. Babyboom? Een snelle story om je zoektocht te beginnen is dan een ideale manier om leuke, hapklare inspiratie op te doen!
Het beste van het verhaal? Pinterest stimuleert zijn gebruikers zo om nog meer videocontent te produceren en te delen. Het is al een tijdje mogelijk om korte video’s op te slaan, maar met deze feature springt het platform echt mee op de videotrein na Snapchat, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter en WhatsApp. En om bij te blijven met topfavoriet TikTok natuurlijk!
Tijd voor de test
En zo blijft Pinterest groeien. Het beeldenplatform toont zo nogmaals een grote effort naar creators toe om het platform blijvend te verbeteren. De ‘visuele Google’ komt niet snel achter te lopen op andere, sociale platformen. Integendeel: Pinterest zal nog jaren een sterke speler blijven en meegroeien met de noden van zijn gebruikers. Well done!
We zijn enorm benieuwd wanneer de nieuwigheden volledig uitgerold worden in België en kunnen niet wachten om het voor enkele klanten direct uit te proberen. Keep you posted!