If you can dream it, you can do it. – Het Visionair Archetype, als mens en merk.

De Visionair. Geen helderziende, maar wel een archetype dat gelooft in de kracht
Blog > Digitale Transformatie > If you can dream it, you can do it. – Het Visionair Archetype, als mens en merk.

De Visionair. Geen helderziende, maar wel een archetype dat gelooft in de kracht van een sterke geest en een ambitieuze visie. Een visionair hecht veel belang aan intuïtie, passie en hard werk om bepaalde doelen te bereiken. Een tovenaar, die altijd zorgt voor een snuifje magie. 

Archetypes: de kern van je persoonlijkheid

Heb je onze vorige blogposts al gelezen? Dan ben je vast al helemaal mee met het principe van archetypes. Deze 12 types bevatten de kernkarakteristieken van je persoonlijkheid, die je maken tot wie je bent. Onbewust en universeel. Jij bent dus sowieso in een van die 12 hokjes te plaatsen. Een positief hokje, want zo leer je jezelf én anderen beter kennen.

LEES OOK: Archetypes: De kern van je strategische groei.

Het verklaart namelijk waarom je op een bepaalde manier denkt en handelt, waarom je bent wie je bent, en hoe het komt dat je met de ene persoon wél goed kunt samenwerken, en met anderen totaal niet. Zo’n archetype bevat dus enorm veel waardevolle informatie. Daarom willen wij iedereen kennis laten maken met deze strategische en psychologische schat aan kennis.

Deze maand gaan we verder met ons vijfde archetype in de rij. De visionair. En de naam, die zegt het eigenlijk zelf al. Dit archetype heeft een visie, en niet zomaar eentje. Aangenaam!

cirkel archetypes visionairDe visionair: van droom tot realiteit

De visionair, die heeft een visie. Meer nog: dit archetype begrijpt hoe hij bestaande situaties kan transformeren tot een nieuwe realiteit. Door mensen te beïnvloeden, hernieuwde energie te creëren en anderen te motiveren om ideeën in actie om te toveren. Dat is wat sommigen magie noemen.

Geen wonder dat de visionair geïnspireerd wordt door mirakels. Hij gelooft in de kracht van de menselijke geest en verwondering. Alles is mogelijk, zolang je je verbeelding maar laat spreken. Visionairs zijn intuïtief, houden van verwondering en charisma.

archetype visionairHet is dan ook niet gek dat dit archetype een echte held is in ‘t inspireren van zijn sociale kringen. Ze slagen erin om hun visie te vertalen op een manier dat anderen enorm motiveert om samen de transformatie te dragen. Visionairs toveren problemen om in kansen, en creëren zo win-win situaties voor elke betrokken partij.

De visionair op een goede dag

De visionair z’n grootste doel? Dromen waarmaken. Op een goede dag zet hij dan ook alles in om dit te behalen. Dat doet hij met grote overtuigingskracht, dat hij automatisch verspreidt naar anderen. Hij is inspirerend, en creëert een gevoel van samenhorigheid.

Dat ontstaat doordat hij iedereen achter zijn doel kan verzamelen. Daardoor werkt hij bovendien mee aan een optimale situatie die het beste in iedereen naar bovenhaalt om een win-win situatie te creëren. Voor zijn visie wilt elk lid van de groep streven tot het uiterste. Dat maakt van de visionair een krachtig boegbeeld.

visionair archetype kenmerken

De visionair op een slechte dag

Dat is dan ook meteen de keerzijde van dit archetype: op een slechte dag gebeurt het wel eens dat die kracht omslaat in manipulatie. Net omdat hij zo overtuigend is verliezen anderen zichzelf in zijn visie, waardoor ze makkelijk te overtuigen zijn om eender welke actie te ondernemen. Ook als die eigenlijk niet strookt met wat ze zelf geloven.

Bovendien is de visionair geneigd om continu te streven naar transformatie, ook wanneer een bepaalde situatie eigenlijk helemaal geen verandering nodig heeft. Die constante druk voor verbetering maakt het leven niet makkelijker. Niet voor zichzelf, en al zeker niet voor anderen.

Dromen en innoveren met Steve Jobs

Pionier, ultieme inspirator en visionair pur sang: Steve Jobs. Eigenlijk heeft deze iconische man geen introductie nodig. Iedereen kent hem, en iedereen weet hoeveel waarde hij heeft bijgedragen aan de 20ste en 21ste eeuw.

24 februari 1955. Een nieuwe jonge knaap wordt geboren. Niemand die toen al had kunnen zeggen dat kleine Steve zo’n vloedgolf van verandering met zich mee zou brengen. Steve, of eigenlijk Steven Paul, werd geadopteerd toen hij nog een baby was, maar kwam terecht in een liefhebbend gezin. Hij groeit gelukkig op, en beslist na zijn middelbare school te gaan studeren. Een succes, zou je denken. Toch valt dat tegen. Steve is slim, maar niet buitengewoon intelligent. Na een semester stopt hij met zijn opleiding en gaat hij aan de slag in een technische functie bij Atari, in 1974.

Apple: hoe het allemaal begon

Eerder, tijdens z’n jeugdjaren als scholier deed hij een studentenjob bij Hewlett-Packard. Daar leerde hij ook Steve Wozniak kennen. Een jonge hacker, die net als hem erg ambitieus was. Ze ontmoeten elkaar opnieuw, en beslissen in 1976 om een eigen onderneming op te richten: Apple Computers Inc., samen met Ronald Wayne (iemand die hij bij Atari leerde kennen). En dat bedrijf kent al snel een boost in business.

 

 

visionair archetype quote

In 1984 beslissen ze dus om een manager aan te nemen, die Jobs toelaat om de eerste Macintosch ooit te bouwen. Een groot succes. Toch loopt niet alles op wieltjes. Zijn passioneel en opvliegend karakter zorgt voor conflicten met de directie. In 1985 beslist CEO Sculley om hem te ontslaan, zonder pardon. Nog ambitieuzer als voorheen start Jobs NeXT Computer op, en koopt hij de grafische afdeling van het latere Pixar over. Uiteindelijk verkoopt hij dit aan Disney, waardoor hij een positie in nam in de raad van bestuur door z’n aandelen. Een enorme bron van inkomsten, die hem later goed van pas bleken te komen.

CEO 2.0

Hoe komt hij dan terug bij Apple terecht? In de jaren ‘90 dreigt het fout af te lopen met het bedrijf. Volgens Jobs vergat Apple hoe te innoveren, waardoor andere bedrijven als Microsoft hen snel konden inhalen. Rivalen namen zijn vroegere ideeën over, terwijl er geen nieuwe spektakels werden opgeleverd. Door de overname van NeXT kreeg Apple een nieuwe kans. in 1997 werd Steve Jobs zo interim CEO van Apple, en waaide hij meteen een hele nieuwe wind door ‘t bedrijf.

Het gevolg? De revolutionaire producten volgen elkaar in sneltempo op. de iMac in ‘98, de iPod in 2001 en iPhone in 2007. in 2010 volgde ook de iPad het rijtje aan. Steve Jobs was een ware pionier in de computerindustrie, en de drijvende kracht achter de ontwikkeling van OS X. Lijkt vandaag soms vanzelfsprekend, maar is dat zeker niet.

Als visionair ging hij sterk op in details, net omdat hij weet dat elk detail telt. Van het design van de verpakking tot de kleinste onderdelen in zijn producten. Met zijn opvallende persoonlijkheid maakte hij het merk nog sterker: z’n aparte kledingstijl, manier van spreken en verrassende aanpak.

Pionier pur sang

Waar hij nog z’n succes aan had te danken? Steve volgde z’n intuïtie, en weigerde om compromissen te sluiten waar hij zelf niet in geloofde. Hij nam de nodige risico’s om te kunnen groeien, en werkte hard om te realiseren wat hij wou bereiken. Deze visionair geloofde in zichzelf, én in anderen rondom hem. Hij was onconventioneel, creatief en perfectionistisch, en slaagde er zo in om revolutionaire producten te ontwikkelen die écht in zijn visie pasten. Gedurende zijn mooiste jaren slaagde hij erin om functionele apparaten een emotie mee te geven. Z’n passie creëerde puur design en optimaal gebruiksgemak.

En of wij daar vandaag nog steeds heel blij mee zijn! Steve Jobs was geniaal. Zijn ideeën waren instinctief, onverwacht en magisch. Dat maakte van hem een echte tovenaar.

De visionair op de werkvloer

archetype rebel beleving

Een visionair valt onder de categorie ‘Beleving’, net zoals de vechter en de rebel. Dat betekent dat hij vooral handelt vanuit zijn drang naar beleving. De visionair wilt de wereld ervaren. Niet stilzitten, maar vooruit gaan, om zo een betere ervaring te creëren voor zichzelf én voor anderen rondom zich.

Werk je in een team met een visionair? Dan mag je rekenen op heel wat creativiteit en progressie. Een gevoel van samenhorigheid hoort daarbij. Vergis je niet: met een visionair als groepstrekker is het inspirerend werken, maar ook hard werken. Dat maakt het succes nadien nog mooier.

Dit archetype werkt graag samen met een expert en ontzorger, omdat ze allemaal deel uitmaken van de groep ‘Progressie’. Deze groep streeft naar optimalisatie en constante verbetering, waarin de visionair z’n strategisch inzicht erg goed van pas komt.

De expert verleent zijn kennis, en geeft de visie van een visionair nog meer kracht. De ontzorger creëert een optimale situatie door werk van de visionair weg te nemen zodat ‘ie zich kan focussen op één ding: het waarmaken van zijn droom.

visionair archetype progressieHoe je niét met een visionair moet samenwerken

Zijn visie is alles. Geloof je er niet in? Dat valt bij de visionair niet in goede aarde. Vooral niet als je ongeïnteresseerd overkomt. Hij houdt er niet van wanneer anderen doen alsof zijn dromen niet belangrijk zijn, of wanneer anderen details verwaarloosbaar vinden.

Wat misschien nog vervelender is voor een visionair? Als je hem probeert te manipuleren. Zelf een geboren manipulator zijnde, moet je hem niet proberen om de tuin te leiden. Of om hem concrete, uitvoerende taken geven. Hij beheert ideeën, en heeft voldoende ruimte nodig om die ten volle uit te kunnen werken.

Hoe je wél met een visionair moet samenwerken

Geef hem dus de ruimte die hij nodig heeft. Met zijn ideeën kom je als team mijlenver. Althans, als dat team zelf resultaatgericht en progressief meedenkt met zijn visie. Zelf is een visionair erg gepassioneerd door z’n dromen voor de wereld. Hij wordt dan ook enorm gecharmeerd wanneer anderen in z’n team dezelfde passie tonen.

Daarom houdt hij van hardwerkende mensen. Teamleden die duidelijk moeite willen doen om bepaalde dromen te realiseren. Om iets te bereiken wat niet niet eerder werd gedaan.

De karakteristieken van een visionair brand

Een visionair merk is gericht op één doel: de ultieme verandering teweegbrengen met haar producten. Dat past vooral bij revolutionaire producten (de ‘een gat in de markt’ producten), modern, met een expliciete belofte om een situatie te transformeren. En dat neemt een visionair merk vaak héél serieus.

Organisaties met de visionair als archetype streven naar magische momenten, met een grandioze visie die veel anderen als onmogelijk beschouwen. De oplossingen van deze bedrijven maken orde uit chaos, transformeren inefficiëntie naar productiviteit, onbruikbare ideeën naar gebruiksvriendelijke toepassingen. Een droomsituatie? Het kan.

visionair archetype karakteristiekenVaak zijn deze producten of diensten dan ook redelijk hoog geprijsd. Kwaliteit en innovatie kosten nu eenmaal wat. En dan hebben we het nog niet gehad over dat magisch stof. Je herkent ze aan het inspirerend taalgebruik, de sterke dynamiek en charismatische karakters.

Merken met een sterke visie

TOMORROWLAND

“Live Today, Love Tomorrow, Unite Forever.” De leuze van Tomorrowland. Ooit geweest? Dan heb je eigenlijk geen uitleg nodig. Door één keer over de unieke weide van het Belgisch festival te lopen waan je je in een andere wereld. Een wereld vol magie, muziek, en heel veel samenhorigheid. En dat concept wordt doorgetrokken tot in het kleinste detail.

DISNEY

Ook Disney heeft eigenlijk geen uitleg meer nodig. Disney ademt magie, en dat heeft het merk te danken aan haar archetype. Een héél mooi voorbeeld? Dumbo. Voor sommigen pure nostalgie, maar voor iedereen een wereld vol verwondering.



MAC COSTMETICS

En ook make-up merk MAC Cosmetics kan er wat van. Dit merk is een voorstander van make-up als een vorm van kunst. Hun unieke collecties creëren subtiele veranderingen of net een wonderbaarlijke transformatie. Dat doen ze bijvoorbeeld met speciale Halloween collecties, Kerstcollecties en zelfs (jawel) Disney geïnspireerde collecties.

Bovendien is MAC een voorloper op het gebied van trendsetting in make-up land. Ze werken dan ook samen met vooraanstaande talenten uit de mode, kunst en popcultuur. Zo creëren ze een vooruitstrevende cultuur en opvallende producten.

 

 

Have the courage to follow your heart and intuition

En daar heb je het: een nieuwe levensles. Ben jij een visionair? Spreek het uit! Deel het, vertel je visie en vindt de juiste mensen die jou ondersteunen om je dromen waar te maken. Je intuïtie en buikgevoel zou maar eens volledig juist kunnen zitten.

Aan de slag met archetypes

Verdiep jezelf in je eigen bedrijf. Creëer een sterke strategie voor de toekomst, en een optimale werkomgeving voor je medewerkers. Ontdek er alles over, met een strategische analyse van jouw onderneming.

Similar Posts