Schraap je keel: zo optimaliseer jij jouw SEO strategie in 2019 voor voice search

Versta je me nu?
Blog > Technische SEO > Schraap je keel: zo optimaliseer jij jouw SEO strategie in 2019 voor voice search

Tegen 2020 zullen 50% van alle zoekopdrachten uit voice searches bestaan. Niet zomaar een trend dus, maar een must om mee op te nemen in je SEO strategie. Optimaliseer je website en marketing strategie op tijd, zodat je blijvend gevonden wordt in de zoekmachines. Als je dus nog twijfelde aan de kracht van voice search in’t nieuwe jaar: hier is je antwoord. Het fenomeen wordt sterker en sterker, en belooft nog heel wat mooie dingen met zich mee te brengen. Voorlopig betekent dat niet dat gewone search niet meer relevant blijft, maar wel dat dit niet meer het enige is waar je je SEO strategie op moet focussen.

Amazon Echo, Siri, Google Home … Allemaal tools die tegenwoordig in ‘t dagelijks leven worden gebruikt. Dat gaat niet enkel over het opvragen van random weetjes, maar ook over concrete informatie over lokale bedrijven, bijvoorbeeld. Een onderzoek van BrightLocal in de Verenigde Staten toont aan dat 46% van alle voice searchers dagelijks op deze manier op zoek gaan naar een lokale onderneming. 27% bezoeken een lokale website na zo’n zoekopdracht. Nog meer cijfers? Tegen 2020 zal 30% van alle zoekopdrachten niet meer verlopen via een scherm. Spannend!

En toch blijft de vraag: wat moet jij daar nu mee als onderneming? Het is vooral belangrijk dat jij er rekening mee houdt dat jouw klanten ook gebruik maken van voice search, of dat in de nabije toekomst zeker zullen doen. Je zal je dus moeten aanpassen om blijvend gevonden te worden door je doelgroep, met een plan voor ‘voice search optimization’. De bestaande SEO ranking factoren blijven over het algemeen belangrijk. Zo is de veiligheid van je website cruciaal, net als de site speed en je domain authority. Wat er wel verandert? Dat lees je hier.

Een nieuwe manier van zoeken

Om te beginnen iets dat eigenlijk heel logisch is. Als je spreekt gebruik je automatisch andere woorden dan wanneer je een zoekterm in een zoekmachine typt. Je gebruikt automatisch spreektaal. Dat is natuurlijker, en merk je meteen in de zoektermen waar jij vanaf nu beter de focus op legt.

Zoektermen zijn langer

Als je op zoek gaat naar de beste series van 2018 zul je al snel typen: ‘beste serie 2018’, of ‘top 10 series 2018’. Stel je die vraag met voice search, dan stel je waarschijnlijk letterlijk die vraag: ‘Wat zijn de beste series van 2018’? Zoektermen via voice search zijn gemiddeld 75% langer. Een groot verschil.

Zoektermen = zoekvragen

Dat brengt ons naadloos bij ‘t volgende: via voice search gebruik je veel meer vragen, en veel minder statements. Je zal dus minder bij elkaar geraapte woorden vormen, maar eerder letterlijke vragen stellen.

voice search answer the publicHoe je daarmee aan de slag gaat? Doe eens een bevraging bij je huidige klanten, over wat zij eigenlijk allemaal over je product of dienst willen of wilden weten. Doe een keyword research, en denk daarbij aan natuurlijk taalgebruik en vragende zinnen, alsof je een conversatie aangaat. Formuleer op basis daarvan een aantal vragen, en vat ze samen in een FAQ-pagina. Ook blogposts op basis van die vragen zijn een top-idee! Wil je weten welke bevragingen jij kan doen voor jouw business om bruikbare informatie te ontdekken zoals de foto hierboven? Neem contact op met ons!

Word gevonden met Structured Data

Om er zeker van te zijn dat Siri en andere virtuele voice assistenten je website kunnen lezen maak je best gebruik van structured data of markup. Dat zijn stukjes code of markeringen die je toevoegt aan de inhoud van je website om de content op zo’n manier te structureren dat ze leesbaar wordt voor zoekmachines.

Hoe beter je hier gebruik van maakt, hoe groter de kans dat je content in de Answer Box van Google terecht komt. Dat is de zogenaamde featured snippet die bovenaan de zoekresultaten tevoorschijn komt. Deze content wordt nog beter opgepakt door jouw virtuele assistent.

voice search featured snippet

Optimaliseer je content voor lokale zoekopdrachten

Als je weet dat veel voice search gebruikers op zoek gaan naar lokale bedrijven, dan zorg je er maar beter voor dat je Google My Business account tip-top in orde is. Denk maar aan al die keren dat jij op zoek ging naar een ‘restaurant in Antwerpen’, of ‘tapas bar in Brussel’. Op basis van die zoekopdracht word je waarschijnlijk al gevonden als jij gebruik maakt van die termen op je website. Maar wat als iemand via voice search op zoek gaat naar ‘een pizzeria in mijn buurt’?

Bij woorden als ‘in mijn buurt’, ‘dichtbij’, ‘in de buurt’ trackt Google meteen je locatie op, om relevante voorstellen te doen voor plaatsen in je buurt. Daarvoor heeft Google dus ook je effectieve locatie nodig. Die haalt de zoekmachine uit je ‘My Business’ account. Zorg er dus voor dat je je bedrijfsnaam, e-mailadres, adres en telefoonnummer hebt ingevuld, maar dat je ook openingsuren en andere relevante informatie meegeeft over je bedrijf. Zo help je Google een handje.

voice search my business

Optimaliseer voor mobile

We weten al dat meer dan de helft van alle zoekopdrachten van mobiele apparaten afkomstig zijn. 20% van mobiele zoekopdrachten zijn voice searches. Je zal dus ook een stevig plan van aanpak moeten opzetten voor je mobile strategie. Een paar tips:

  • Alle url’s op je website moeten crawlbaar zijn
  • Focus op lokale content, omdat deze zoektermen drie keer zo vaak op mobile verschijnen als op desktop.
  • Zorg voor een mobile friendly ( én user friendly) design.
  • Veiligheid en snelheid zijn cruciaal.
  • Stimuleer je klanten om een review achter te laten, omdat deze je ranking beïnvloeden.

 

Je stem als SEO wapen

Versta je me nu? Voice search is er, en je kan het niet meer ontkennen. Die optimalisaties zijn dus meer dan welkom! Hulp nodig, of zin in meer tips? Kom eens bij ons langs.

Similar Posts
chat
close

Paast Gei in ons team? Ontdek het hier!