Waarom Blockchain niet zomaar een buzzword is in 2019

Klaar om een revolutie te ontketenen?
Blog > Digitale Transformatie > Waarom Blockchain niet zomaar een buzzword is in 2019

2019, het jaar van blockchain? Het is in ieder geval geen trendy buzzword dat je zomaar mag vergeten. Integendeel. Blockchain geeft een nieuwe wending aan influencer marketing, de interacties met je klanten en de manier waarop advertentiebudgetten worden gespendeerd. Enorm veel informatie die jij dit jaar moét leren kennen.

De boom van online advertising

Dat er heel veel geld gespendeerd wordt in de wereld van online advertising is geen geheim. Dat we er de komende jaren nog een schepje bovenop doen? Ook dat klinkt logisch, want de resultaten zijn er. Bovendien zijn die meetbaar en leveren ze heel wat data op over de doelgroep en hoe die interageert met die ads. Digitale marketing is duidelijk aan ‘t boomen, maar dat brengt ook de nodige problemen met zich mee.

Onderzoek van Forrester toont aan dat de mediabudgetten voor online ads in de VS tot maar liefst $120 miljard per jaar zullen stijgen. Als we niets veranderen aan de manier waarop we die online ads reguleren, zal een groot deel van dat budget jammer genoeg verspild worden aan fraude.

“Online advertising is  aan’t boomen, maar opent ook de deur voor fraude.”

Verontrustend? Best wel. Online advertising wordt minder veilig, en daardoor minder authentiek. Vertrouwen wordt verbroken, en langetermijnrelaties verpest. En laat het nu net dat laatste zijn dat je eigenlijk wilt bereiken. Dat is een probleem. Een probleem dat blockchain op zou kunnen lossen.

Direct-to-Customer (D2C) zet de wereld op z’n kop

Het advertentiesysteem werkt nu zo: als adverteerder betaal jij een bepaald bedrag aan een tussenpersoon, zodat jouw ideale doelgroep je advertenties te zien krijgt én hopelijk interageert met jouw merk. Zowel de adverteerder als de consument moeten dus via een tussenpersoon. Meestal is dat Google, of Facebook. Met blockchain zouden die intermediairen er niet meer zijn, of op z’n minst heel wat minder machtig worden. Jij behoudt de controle, waardoor fraude wordt uitgesloten, en de data gewoon in jouw bezit blijft.

blockchain marketing 2019 tunity advent

Betalen voor interactie met BAT

Dat gebeurt nu al, met een broertje van de bitcoin: BAT (Basic Attention Token). Met deze digitale munt betalen adverteerders een bepaald bedrag uit aan de consumenten die de moeite doen om de advertentie te bekijken. Zo sluit dit betaalsysteem de tussenpartij uit, én profiteren ze van de voordelen die directe relaties met zich meebrengen.  Als dit proces zich verspreidt worden consumenten in de toekomst betaald om te communiceren, en dus ook om hun data te gebruiken. En dat zet de hele reclamewereld op z’n kop.

Dat betekent dus ook dat de ads op zich automatisch veel relevanter worden, en elke gespendeerde cent aan online advertising de moeite waard wordt. Vooral als je dat combineert met een browser zoals Brave. Een browser met een soort ingebouwde ad blocker, die je toelaat om te kiezen welk type ads je wilt zien door aan te geven in welke content je geïnteresseerd bent. Dat is pas kwaliteit!

Een nieuwe manier van afspraken

Blockchain opent ook de weg naar complete transparantie. Dat resulteert ook in slimme contracten. Dit zijn geprogrammeerde overeenkomsten, vastgelegd zijn in blockchain. Op deze manier kan geen enkele partij een overeenkomst beïnvloeden of veranderen. Ook niet bij transacties.

Dat heeft bijvoorbeeld gevolgen voor influencer marketing. Een van de grootste problemen met dit type marketing is wantrouwen. Komt mijn influencer zijn/haar beloftes wel na? Krijg ik als influencer wel de beloofde commissie? Hoe kan ik dat zelf controleren? Ga je een professionele influencer relatie aan? Met smart contracts zou je die relaties veel beter kunnen opvolgen. Is er aan alle voorwaarden voldaan, langs beide kanten van het verhaal? Pas dan vindt een transactie plaats.

blockchain marketing 2019 tunity adventLEES OOK: Influencer Marketing op lange termijn 

Het beloofde blockchain-land in 1, 2, …

Heel mooie verhalen, maar er zijn natuurlijk nog heel wat critici. Er wordt geroepen dat blockchain echt voor alles een toepassing heeft met enorme mogelijkheden, maar tegelijk lijkt het alsof het systeem nog te ingewikkeld is om écht te gebruiken. Eerst een standaard vinden, dan pas verder met uitrollen. We shall see!

Hulp nodig bij jouw digitale strategie?

Ook interessant: