juni 28, 2018

Wat is Inbound Marketing?

Wat is inbound marketing?

 

Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij je gebruik maakt van verschillende marketing touchpoints (sociale media, blog, video…) om je ideale klant te bereiken met een boodschap die perfect aansluit bij de interesse van die klant.

Laptop met scherm half open
Laptop met scherm half open

Waarom gebruik maken van inbound marketing?

Vandaag de dag worden er ongelofelijk veel online “boodschappen” de wereld ingestuurd. Dat moet allemaal verwerkt worden door de bezoeker. Het is dan ook niet onbegrijpelijk dat men daardoor meer dan 50% van de directe e-mails links laat liggen. Niemand zit te wachten op flyers, boekjes of andere zaken die dagelijks in onze brievenbus belanden. Het grote deel daarvan gaat rechtstreeks naar de vuilbak. Voor TV-reclame gaan we zelfs nog wat verder. Daarbij spoelt ongeveer 90% van de kijkers door, en wanneer dat niet kan, halen we onze smartphone boven om de tijd te doden terwijl de reclame op onze televisie afspeelt.

Verschil traditionele outbound marketing & inbound marketing

Het verschil met outbound marketing is dat bij die strategie de aanprijzing van het product gericht wordt op een grote groep mensen in de hoop dat velen zich aangesproken voelen. Bij inbound marketing zoek je daarentegen naar mensen die al geïnteresseerd zijn. Dit vergt dus in het voorportaal iets meer inspanning en het duurt iets langer voordat je een effect ziet, maar deze strategie is wel een stuk duurzamer. Bij outbound marketing is het namelijk een kwestie van schieten met hagel. Met inbound marketing ben je een scherpschutter en richt je op de juist mogelijke klanten.

De methodologie van inbound marketing

Wat maakt een inboundmarketingcampagne succesvol?

Er is geen enkele inkomende marketingtactiek die goed werkt op zichzelf. Dit is wat Bill Faeth met ons deelde over gezonde ecosystemen voor inkomende marketing:

Inbound marketing kan niet gesegmenteerd worden in afzonderlijke categorieën, waarbij elke sectie onafhankelijke macht heeft. Hoewel we vertrouwen op SEO om bezoekers van organisch zoeken aan te trekken, werkt die SEO niet als er geen inhoud is. Zonder sociale media bereiken blogs geen nieuwe, geïnteresseerde mensen. En SEO, content en sociale media zijn allemaal volkomen nutteloos zonder een proces voor het genereren van leads.”

De meeste succesvolle inboundmarketingcampagnes bevatten alle of delen van de volgende elementen:

Grondige SEO-analyse

Zoekmachineoptimalisatie is een integraal onderdeel van effectieve inbound marketing. Het gebruik van effectieve zoekwoordanalyse, goed gestructureerd site-ontwerp en andere best practices van Search Engine Optimization (SEO) om je bedrijf naar de top van de zoekresultaten te leiden, zullen ervoor zorgen dat jouw content door de juiste doelgroep bekeken wordt en je de juiste leads binnenkrijgt.

Content blijft king

Content blijft veruit de meest voorkomende vorm van inbound marketing. Bloggen kan een krachtige rol spelen in het genereren van verkeer en het koesteren van leads. Verder is het goed om regelmatig te bloggen over bijvoorbeeld de trends in jouw vakgebied. Op die manier gaan mensen zich aan jouw product binden. Zorg voor de nodige trackings zoals Facebook Pixel, Heatmaps, Analytics, formulieren en pop-ups in de juiste fase van de buyer’s journey en je inboundmarketingstrategie kan niet meer stuk.

Sociale media

67 procent van de online volwassenen die sociale media gebruiken om informatie te delen, kan het zich niet veroorloven om veelgebruikte online communities zoals Facebook, Twitter en Pinterest te negeren. Het spreekt voor zich dat je ook hier de juiste content moet voorzien ten voordele van je inbound marketing.

Live evenementen en webinars

Breng inbound marketing naar een hoger niveau met online webinars en live evenementen. Doe meer aan community building waarbij je specifieke vragen of problemen (gratis) oplost voor je doelpubliek.

Inbound marketing blijft groeien

En er is nog veel meer dan de zaken die hierboven vermeld zijn. Zo kan je van start gaan met ​​video’s, whitepapers, e-books, nieuwsbrieven, spreken in het openbaar… Elke mogelijkheid om waardevolle inhoud te delen, is een kans om inbound marketing te oefenen.

 

Zoals gezegd gaat het bij inbound marketing vooral om de aansluiting bij de interesse van de klant. Je zorgt ervoor dat je content aansluit bij de doelgroep die je wilt bereiken. Vervolgens is het verstandig om die doelgroep om te zetten in klanten en als je het goed doet, zullen zij tot slot als promotors voor je product optreden. Om dit te bereiken kan je gebruikmaken van verschillende tips voor inbound marketing.

Last but not least

Let er ook op dat bezoekers gemakkelijk met jou in contact kunnen komen. Controleer dus of er voldoende contactformulieren op je website te vinden zijn. Slechts één formulier is vrij weinig! Als het gaat om de inhoud van je website, is het verstandig om in te spelen op mogelijke problemen van de bezoeker.

 

Bied een oplossing of neem eventuele vertwijfeling weg. Ook kan het helpen om je klant iets te bieden op je website, bijvoorbeeld een e-learningmodule of een (paar hoofdstukken uit) een zelf ontwikkeld e-book. Om toegang te krijgen tot die extra’s, moeten klanten hun contactgegevens achterlaten, waardoor jij ze weer effectief, persoonlijk en gericht kan benaderen.

Inbound marketing en het gebruik van HubSpot

Om je te helpen bij de opzet van je inboundmarketingstrategie, raden wij ten zeerste aan om gebruik te maken van HubSpot. Als grondleggers van inbound marketing is hun marketing automation software de uitgelezen tool om te gebruiken bij je inboundmarketingcampagnes.

 

De software helpt je dus om jouw product zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de klant. Het biedt onder andere mogelijkheden om efficiënt een blog bij te houden, helpt je te achterhalen welke pagina’s van je website het best bezocht worden en beschikt over tools voor het versturen van gepersonaliseerde e-mails, bijvoorbeeld gericht op de interesse van de (potentiële) klanten. Je kan er geoptimaliseerde landingspagina’s mee bouwen, workflows en automations mee opzetten en nog veel meer!

Vorige