Customer Data Platform

Moderne marketing en goede moderne marketing vertrouwt op gegevens, daar kunnen we het allemaal mee eens zijn. Het is dus niet vreemd dat het customer data platform (CDP) snel aan kracht wint, ook al zijn veel marketeers nog niet bekend met deze technologie. Een CDP belooft de sleutel te zijn tot uitgebreide datagestuurde marketing, een zeer aantrekkelijk marketingconcept waarbij al je klantgegevens worden gecombineerd voor marketing (en andere) doeleinden. Zonder deze gegevens kunnen slimmere campagnes eenvoudigweg niet bestaan. Het samenbrengen van de data is dus erg belangrijk.

Er zijn een aantal onderscheidende kenmerken van een CDP die verklaren waarom grote merken er naar kijken in plaats van te vertrouwen op andere soorten datasystemen zoals CRM (customer relationship management) of een DMP (data management platform).

Dus wat is een Customer Data Platform en wat is het verschil met andere systemen? Je komt het hieronder allemaal te weten.

Wat is een Customer Data Platform?

Het doel van het CDP is om alle klantgegevens samen te brengen en de gegevens samen te voegen tot uniforme klantprofielen. Zo kan je als marketeer er gemakkelijk mee werken.

David Raab, een gerespecteerd martech-analist, definieert Customer Data Platform als volgt:

Een Customer Data Platform is een door de marketeer beheerd systeem dat een persistente, uniforme klantendatabase creëert die toegankelijk is voor andere systemen.

In essentie is een CDP een klantendatabase die automatisch wordt bijgewerkt als er nieuwe gegevens beschikbaar zijn uit verschillende bronnen. CDP’s kunnen deze verzamelde gegevens vervolgens structureren in gecentraliseerde klantprofielen om je in staat te stellen jouw klanten te identificeren en gemakkelijk in contact met jouw bedrijf te brengen. Niet alleen dat, maar met een CDP ben je ook in staat om elke interactie met jouw klanten te personaliseren, wat leidt tot een hoge lifetime value.

Hoe werkt een Customer Data Platform?

Een CDP is een hulpmiddel dat je helpt om betrouwbare gegevens naar elk team in je bedrijf te brengen. Het proces van een CDP volgt deze drie stappen:

  1. Data collectie: het verzamelen van klantgegevens uit verschillende tools
  2. Data verwerking en -consolidatie: het combineren van die verzamelde gegevens om uniforme profielen van je klanten te maken.
  3. Data activatie en -uitvoering: gebruikt deze uniforme profielen in andere tools om de customer experience van je klant te optimaliseren.
Customer Data Platform

Data collectie

Met een CDP heb je één platform waarin je alle relevante klantgegevens kan vastleggen. Ongeacht waar je klanten met jouw merk communiceren. Dit kan gaan van jouw eigen, owned media zoals je website, blog, mobiele apps, tot al je reclamekanalen, je e-mail, je CRM, je betaalsystemen, enzovoort.

Data verwerking en -consolidatie

Eenmaal verzameld, zal een CDP al deze verschillende klantgegevens koppelen, ontdubbelen en valideren uit de verschillende databronnen tot uniforme 360-graden-klantprofielen. 

De mogelijkheid om nadien individuele klanten in gerelateerde groepen te plaatsen geeft een CDP zijn superkracht. Je kan alle activiteiten van een gebruiker, vanaf elk kanaal, online én offline, op één centrale plaat zien. Het stelt je in staat om elke klant individueel en persoonlijk aan te spreken en rekening te houden met hun individuele geschiedenis.  

Een goed CDP zal ook in staat zijn om ‘anonieme’ klantprofielen (website bezoekers die je nog niet kent) aan te maken. Nadat deze bezoekers “bekend” zijn – bijvoorbeeld door het invullen van een formulier – kan je ze dan samenvoegen tot één klantprofiel. Zo verlies je geen enkele data meer!

Data activatie en -uitvoering

De klantgegevens uit de uniforme klantprofielen kan je dan eenvoudig gebruiken in alle tools die je dagelijks gebruikt. Jouw CDP is de onmisbare schakel die je helpt om uniforme, opgeschoonde data te verkrijgen van al jouw data instromen en te sturen naar alle tools die je helpen om zowel de betrokkenheid, loyaliteit en de customer lifetime value te vergroten.

Waarom een CDP gebruiken?

Datasilo’s doorbreken

Verzamel je al een enorme hoeveelheden data van je klanten? Super. Voor een sublieme customer experience te kunnen bieden heb je immers veel en correcte data nodig. Maar als deze data verdeeld is over verschillende tools en kanalen, is het moeilijk om deze data op een vlotte manier te gebruiken. Met een CDP verbindt je alle databronnen en kan je simpel en vlot je marketingacties personaliseren

Datakwaliteit verhogen

Kan je jouw data uit de verschillende tools en kanalen wel vertrouwen? Wat als de gegevens van een klant in jouw e-mail tool niet overeenkomen met zijn gegevens in jouw CRM-systeem? Hierdoor kan je foute en onvolledige personalisaties gebruiken in jouw marketing en dat is net iets dat we kunnen missen als kiespijn! Een CDP garandeert de hoogst haalbare datakwaliteit. Het verwerkt alle data uit de verschillende databronnen op een centraal platform, koppelt en ontdubbelt de gegevens, schoont ze op en verrijkt ze met nieuwe data

Ter vervanging van je gedateerd CRM-systeem

Een verouderd CRM-systeem heeft soms moeite met het versturen van al je klantgegevens naar bijvoorbeeld je e-mail tool. Hierdoor is het niet makkelijk om je klant een persoonlijke customer experience te bieden en het is al helemaal niet simpel om uit de kanalen daarna terug te sturen aan je CRM-systeem. Een CDP verhelpt deze problemen door probleemloos gegevens te sturen naar je dagelijkse tools en de terugkerende data daarna terug aan te vullen bij je uniforme klantprofielen.

Onafhankelijk worden van je IT-organisatie

Vaak staan IT-afdelingen niet te springen om een eigen systeem op te zetten om een alle klantgegevens te centraliseren. Ze denken, onterecht, dat dit veel tijd en investeringen met zich meebrengt. Met een CDP dien je geen grote aanpassingen te doen. Het is immers eenvoudig snel te koppelen met bestaande systemen.

Wanneer is een CDP niets voor jou?

Ondanks de enorme voordelen en toegevoegde waarde, is een CDP niet voor elk bedrijf even geschikt.

Een (te) kleine klantendatabase

Een CDP is een superpower die vooral zijn waarde heeft bij een grote klantendatabases. Beschik je over een relatief kleine database met een klein aantal touch points, dan is een CDP voor jouw waarschijnlijk een stap te ver.

Een eigen systeem

Heb je zelf al een systeem ontwikkeld om alle klantgegevens op te slaan? Zolang dit jouw voldoende overzicht en inzicht geeft, gemakkelijk in gebruik is en voldoende datakwaliteit levert, zal een CDP jouw niet veel meerwaarde geven.

Data wordt al gecentraliseerd

Beschik je al een systeem dat alle data verzameld, opslaat en op een correcte manier terugstuurt naar jouw dagelijks gebruikte tools? Kan je dit ook nog in real-time gebruiken, dan is een CDP voorlopig overbodig in jouw organisatie.

Geen personalisatiestrategie

Bezit je een voldoende groot klantenbestand en heb je nog geen (eigen) gecentraliseerd systeem? Dan kan een CDP wel eens de oplossing voor je zijn. Heb je nog geen strategisch plan uitgewerkt om een data driven customer experience te voeren? Dan is het nog iets te vroeg om meteen een CDP aan te schaffen. Zorg er eerst voor dat je een stevige basis en een doordacht plan hebt voordat je een Customer Data Platform gaat implementeren.

Verschil met wat we al kennen?

CDP versus CRM

Customer Relationship Management-systemen (CRM) zijn gebouwd om met klanten in contact te komen op basis van verkregen klantgegevens die opgeslagen zijn in een blijvend klantprofiel. Ze zijn niet gebouwd om enorme hoeveelheden data uit verschillende bronnen op te nemen. 

Een CDP daarentegen is in staat om alle soorten bronnen met elkaar te verbinden. Zowel interne als externe bronnen, gestructureerde als ongestructureerde bronnen, 

Het grote voordeel hiervan is dat je een uitgebreider beeld kunt vormen van je klanten, je ze beter begrijpt en het zelfs in real-time kunt opvolgen.

CDP versus custom integraties

Een CDP wordt steeds gebouwd met een sterke marketingfunctie in het achterhoofd. In theorie zou je zelf een CDP kunnen bouwen en veel custom IT-projecten proberen te bereiken wat een CDP doet. CDP’s zijn niet alleen maar databases. Ze standaardiseren en verpakken ook verborgen functies. Deze functies bevatten een vooraf gebouwde marketingdatabase en tools om de creatie en werking van databases te vergemakkelijken. Sommige CDP’s hebben zelfs extra functionaliteiten ingebouwd, zoals BI, analyse, rapportage of tracking.

CDP versus delivery platform

Een systeem dat touchpoints van verschillende kanalen met elkaar verbindt wordt in de CDP-wereld een delivery platform genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld jouw e-mailmarketing of marketingautomatisering software, website, social media management platform, apps,… 

Deze delivery platformen interageren met het CDP om berichten te versturen, maar verzamelen ook engagement- en campagne gegevens om deze terug te koppelen naar het CDP. Ze maken echter geen deel uit van het CDP, maar sommige CDP’s hebben een nauwe integratie met de delivery platformen en maken het mogelijk om campagnes te plannen en zelfs om berichten rechtstreeks vanuit een CDP te versturen.

CDP versus data management platform

Het is gemakkelijk om een Data Management Platform (DMP) te verwarren met een CDP. DMP’s zijn ontworpen om advertenties te bedienen en met behulp van cookies retargeting mogelijk te maken. Ze richten zich meer op anonieme segmenten en categorieën dan op afzonderlijke klanten. In een DMP is veel van informatie anoniem en vervalt deze meestal na 90 dagen (de levensduur van een cookie).

Een CDP daarentegen creëert een blijvend klantprofiel. Het slaat alle gegevens op, bewaart de geschiedenis en combineert alle gegevens van elke klant tot één uniform klantprofiel.

DMP’s zijn ontworpen om anonieme gebruikers te (re)targeten voor reclame, terwijl CDP’s een database van al jouw geïdentificeerde klanten creëert om te gebruiken voor meer dan alleen reclame.

CDP versus data warehouse

Traditionele data warehouses worden gebouwd en gerund door IT-teams met weinig marketinggevoel. Het doel van het data warehouse is om data samen te brengen, maar de marketeer is sterk afhankelijk van de IT-afdeling, waardoor de overgang van ideevorming naar uitvoering vaak een langzame weg die leidt naar frustraties. De realiteit is dat de meeste waardevolle klantgegevens snel toegankelijk en ‘handelbaar’ moeten zijn.

Bij een CDP is enige technische betrokkenheid nog steeds vereist, maar leveranciers kunnen dit vaak in samenwerking met uw IT-afdeling afhandelen. Marketeers krijgen dankzij een CDP wel meer controle over de marketingdatabase en extra functionaliteiten.

Customer Data Platform Vergelijking

De beste CDP aanbieders in 2020

Uitdagingen van CDP in 2020

Evenwicht vinden tussen privacy en personalisatie

Privacy is een bijzonder aandachtspunt voor de komende jaren voor de CDP aanbieders. En dan in het bijzonder de privacy-personalisatie-paradox: hoe de wens voor een datagedreven personalisatie samen te brengen met de wens voor een betere dataprivacy. Op het eerste zicht lijken CDP, dat klantgegevens opslaat, het probleem van dataprivacy te vergroten. Maar in werkelijk is het al snel een onmisbaar onderdeel van de oplossing.

Van adoptie overgaan naar automatisering

In 2019 was er een consolidatie over de kerncompetenties van CDP’s. In 2020 zien we dat er steeds vaker nieuwe competenties worden toegevoegd aan CDP’s. Gezien de efficiëntie die CDP’s hebben om klantengegevens samen te voegen en de uniformiseren, zal de volgende stap bestaan uit geautomatiseerde workflows die direct binnen het platform worden opgezet voor specifieke use cases.

Tunity. Jouw partner in 
bedrijfsstrategie
development
digitale strategie
design
digitale marketing

Relevante blogberichten