Optimaliseer je customer journey en krijg nog meer leads, dankzij Artificial Intelligence

seo-ai-tunity

Artificial Intelligence wordt vandaag gretig ingezet om de customer journey te verbeteren, dankzij data analyse en uitgebreide inzichten over de ideale doelgroepen van bedrijven. Daarnaast kan AI het rendement op de investering (ROI) van marketingcampagnes vergroten. We leggen je in dit artikel graag uit hoe dit werkt.

Wat kan Artificial Intelligence betekenen voor je bedrijf?

Als we Artificial Intelligence (AI) zien als een medewerker in je bedrijf dan houd hij zich bezig met big data-analyse, machine learning en andere processen om zoveel mogelijk inzicht te krijgen in je doelgroep. Met deze inzichten kunnen we straks veel effectievere klantcontactpunten creëren. 

AI elimineert in feite veel van het ‘nattevingerwerk’ bij klantinteracties, of je nu bezig bent met e-mailmarketing of klantenondersteuning biedt.

Daarnaast kan AI zelfs op grote schaal ingezet worden om processen te automatiseren (die ooit afhankelijk waren van mensen). We hebben het hier over content creatie, PPC-advertenties en zelfs webdesign. The sky is the limit!

AI helpt marketeers bij het optimaliseren van marketingacties

Artificial Intelligence Tunity

In het tijdperk waar digitale marketing heerst, kan AI marketingcampagnes stroomlijnen en optimaliseren. Dit is een grote hulp voor marketeers, al mogen we niet vergeten dat écht en authentiek klantcontact enkel humaan te verkrijgen is. 

AI staat namelijk (nog) niet zover dat het ook empathie, medeleven en menselijke storytelling tot zich kan nemen. En maar goed ook voor de jobs van onze marketing experten. 🙂

Content creatie en goede copy hebben nood aan een menselijke touch! Vandaar dat wij eerder spraken over de absolute meerwaarde van EXPERT and machine working together.

AI en marketing experts vullen elkaar perfect aan bij:

  • Contentbeheer en -creatie 
  • Product en content aanbevelingen (spotify!)
  • Social listening en monitoring
  • Digital advertising
  • Zoekmachine marketing (SEO/SEA)
  • Gedragsanalyse en prognose
  • Chatbots

Hoe dit er nu concreet uitziet lichten we hieronder alvast toe voor digital advertising, chatbots en social listening. 

De meerwaarde van AI bij digital advertising:

Als marketing manager moet je vandaag verder kijken dan creativiteit als je wil dat je bedrijfsadvertenties effectief zijn. Het draait allemaal om het targeten en afleveren van de juiste boodschap, op de juiste moment en in de juiste context.

Jouw doelgroep – of die nu B2B is of B2C – wordt elke dag overspoeld met advertenties. De meeste zijn niet relevant, dus deze worden gewoon gesloten of zelfs geblokkeerd. De conversie die je zou willen blijft uit en dus verlies je geld.

Met behulp van AI kunnen we je ROI optimaliseren door alleen advertenties voor relevante doelgroepen te plaatsen. Deze advertenties kunnen automatisch worden gekocht en vervolgens op schaal worden gepersonaliseerd. Dat is hoe AI vandaag wordt gebruikt bij digital advertising.

De meerwaarde van AI bij Chat(bots):

Chatbots staan al op tal van websites, omdat ze uitblinken in het beantwoorden van veelgestelde vragen van klanten en simpelweg véél tijd besparen. Ze hebben impact op de klantervaring en klanten kunnen hierdoor ‘zichzelf helpen’. Naast voorgeprogrammeerde antwoorden zijn er vandaag ook slimmere chatbots die in real-time communiceren.

Maar, net zoals bij content- en copy creatie blijft de mens (expert) hier ook van grote waarde! Als een lead of klant liever met een medewerker wil praten dan moet dat gemakkelijk aan te klikken zijn. Vergeet die mogelijkheid dus zeker niet te realiseren!

De meerwaarde van AI bij Social listening:

Met specifieke AI-tools komen we als digital marketeers, precies te weten wat klanten en onze volgers op social media écht van ons bedrijf vinden (= social listening). 

Ze doorzoeken razendsnel het internet naar keywords en merknamen. Wanneer een bepaald woord op een social media kanaal wordt gevonden, analyseren de tools de tekst rondom dit woord. Hier gaan ze dan een ‘sentiment’ aan hangen:

  • Is de algemene toon positief?
  • Wordt er ook negatief gesproken?
  • Zo ja, waarover precies?

Je krijgt hierdoor in real-time inzicht in de directe mening van klanten over je product of dienst. Het spreekt voor zich dat dit enorm nuttig kan zijn om potentiële problemen (en successen) op te sporen! Je kan dan meteen actie ondernemen op bijvoorbeeld een bijna binnenkomende klacht. Tot slot ontdek je natuurlijk wat goed werkt en waar klanten nu precies positief over praten.

En wat met AI in je salesproces?

Ook in het salesproces kan AI een enorme meerwaarde betekenen. Vóór de tijd van de AI gedreven sales tools benaderden sales medewerkers hun leads op manieren die simpelweg logisch leken. Vragen als ‘welke lead heeft prioriteit?’ en ‘wanneer en hoe zal ik contact met m’n leads opnemen?’ waren lastig te beantwoorden en werden voornamelijk gebaseerd op persoonlijke inschatting.

Echter, met behulp van AI tools wordt het sluiten van deals een stuk makkelijker. 

Een algoritme kan namelijk alle historische data rondom een lead opslaan. Denk aan alle interactie met het bedrijf, eerdere aankopen of interactie op social media. AI-tools gaan data vergelijken met andere leads en aangeven welke leads prioriteit krijgen (leadscore). 

Het gaat zelfs zo ver dat onze marketeers hierdoor kunnen inschatten hoe en wanneer je een lead het beste kunt benaderen. Op deze manier wordt het stukken makkelijker om aandacht te schenken aan de meest kwalitatieve en warmste leads, waarmee de kans op verkoop aanzienlijk de hoogte in schiet!

De conclusie voor je customer journey en die beloofde leads?

Dankzij de capaciteit van AI om gigantisch veel data te verzamelen en zo de beste inzichten over je ideale doelgroep te bezorgen aan onze marketeers, kan er op elke fase in de customer journey ingezet worden op de meest relevant mogelijke content!

Prospects voelen zich veel persoonlijker aangesproken, zijn hierdoor meteen betrokken en krijgen directe voeling met je bedrijf, product of dienst. Het vertrouwen stijgt en leads krijgen nu ook de juiste antwoorden op de allerlaatste vragen (laatste twijfels)! Wat gaat hen nog tegenhouden om een bestelling te plaatsen of effectief klant te worden? Bij Tunity noemen we dit een oneerlijk concurrentievoordeel!