Augmented Reality

Wat is augmented reality?

Augmented reality, wat is dat eigenlijk? Velen zegt het waarschijnlijk niets, andere kennen het dan weer door en door. In principe is het niet meer dan een aangevulde realiteit, klinkt mooi niet waar? Bij augmented reality worden er elementen, in lagen als het ware, toegevoegd aan de werkelijkheid met behulp van een computer.

De bedoeling van AR is dat er op een intuïtieve, interactieve manier kan worden omgegaan met die toegevoegde informatie door de gebruiker. Met AR kan je ervoor zorgen dat de realiteit mooier of beter wordt.

Een AR-systeem moet aan drie voorwaarden voldoen. Het moet:

  • de realiteit en het virtuele combineren
  • in real time interactief zijn
  • in drie dimensies functioneren

AR in het huidige digitale tijdperk

Het gebruik van AR is de laatste jaren steeds populairder geworden en daar zit de snelle technologische ontwikkeling voor iets tussen. Neem nu bijvoorbeeld smartphones, een geschikt medium voor AR. Vandaag de dag bestaan er honderden – als het er geen duizenden zijn – apps die gebruikmaken van AR. Het is dus allang geen thing of the future meer! 

Wist je dat… 70% van de 210 miljoen Snapchat gebruikers gemiddeld 3 minuten per dag AR-lenzen gebruikt?

0 %
van de
0
miljoen gebruikers
0
minuten per dag

AR in marketing?

Ja, dat kan! Tim Cook zei ooit “AR will be as important as eating three meals a day.” en we kunnen hem geen ongelijk geven. AR biedt heel wat kansen en mogelijkheden voor marketeers om doelgroepen in beweging te krijgen. 

Op vlak van marketing zijn bijna alle contactmomenten online, en steken er meer en meer chatbots de kop op. Om zo’n online contact meer beleving te geven en voor een blijvende herinnering bij de consument te zorgen kan je inspelen op AR. 

AR wordt nog niet massaal gebruikt in marketing, dat maakt het ideaal om aandacht mee te trekken. Een goede AR-campagne trekt gemiddeld 83 seconden de aandacht, behaald een interactieratio van 22% en een CTR van 33%, wat enorm veel is aangezien er altijd wordt gezegd dat de nieuwere generaties de aandacht van een goudvis hebben.

0
seconden aandacht
0 %
interactieratio
0 %
CTR

Zo zie je maar dat dat een mythe is. Anders zou Netflix al lang niet meer bestaan en zouden mensen niet naar podcasts luisteren, omdat we onze aandacht er toch niet kunnen bijhouden. Met AR vergroot je die aandachtsspanne enorm!

The perfect match met social media

AR matcht perfect met social media, denk maar aan de vele lenzen op Snapchat en Instagram. Merken zetten via 3D-objecten hun producten in de kijker aan de digitale generaties. En geef toe, we hebben allemaal wel de puppy filter op Snapchat geprobeerd.

Tunity Augmented reality

Maar het is niet alleen bruikbaar voor fun en games. Je kan zelfs je meubelen projecteren op je woon-, slaap- of eetkamer. Met een simpele filter kan je voor je iets koopt al eens kijken of het wel in je interieur past, en waar je het zou zetten. Of wat dacht je van een filter waar je verschillende kleuren lipstick kan testen? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Ook Facebook is mee in de boot gestapt. Daar kan je sinds kort via Messenger en op de tijdlijn AR-advertenties weergeven aan je doelgroep. Zo zette KLM bijvoorbeeld als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een AR-campagne – Try Before You Fly – op om hun minder bekende reisbestemmingen in de kijker te zetten. Ze lieten de reizigers op virtuele ontdekking gaan via AR filters.

Hoe gebruik je AR?

AR heeft tal van toepassingen waarvoor het gebruikt kan worden. Zo kan het bijvoorbeeld ingezet worden bij assemblage, onderhoud en zelfs medische operaties om te visualisatie van verborgen objecten te vergemakkelijken. Maar het kan ook voorkomen in navigatietoestellen. De nieuwste wagens hebben bijvoorbeeld een head-up display waarbij de navigatie wordt geprojecteerd op de voorruit. AR wordt ook gebruikt in het onderwijs en voor simulaties, maar vooral ook in marketing.

Een goede AR-toepassing is…

  • betaalbaar voor de consument
  • makkelijk in gebruik
  • autonoom in gebruik
  • combineerbaar met andere toepassingen
  • trackable in real time
  • innovatief
  • gestructureerd voor de gebruikers
I believe that augmented reality will be the biggest technological revolution that happens in our lifetimes.

Het succes van AR

Waarom AR zo succesvol is dezer dagen? Dat komt door de laagdrempeligheid en het gebruiksgemak. 

84% van de Belgische bevolking heeft een smartphone, die ze (bijna) altijd bij zich hebben. En laat dat nu net de kracht zijn van AR. In tegenstelling tot virtual reality, kan je al gebruik maken van AR met je smartphone. Je hebt er geen bril of dergelijke toestanden voor nodig.

Doordat je AR ook op je smartphone kan gebruiken, maakt het AR ook mobiel. Handig, want daardoor kan je echte locaties inzetten als marketingactie. Bye bye technologische drempels!

De ontwikkelingskosten van AR lagen in de begin jaren heel hoog. Nu zijn deze door verschillende tools van Apple en Google al fel verlaagd en vergemakkelijkt. Met deze tools kan je eenvoudig AR-toepassingen ontwikkelen om te gebruiken voor je marketing.

Augmented reality versus virtual reality

Het grootste verschil tussen AR en VR is dat je bij AR de echte wereld nog steeds kan zien. Er komt een laag of filter over je real life omgeving om extra informatie toe te voegen, maar je blijft wel in de echte wereld.

Bij VR duik je in een virtuele wereld en blijft er niets meer van de echte wereld om je heen zichtbaar. Je wordt als het ware volledig afgesloten van de werkelijkheid en krijgt een nieuwe digitale werkelijkheid te zien in de plaats.

Enkele mythes ontkracht..

AR is iets uit de toekomst...

Not! AR is helemaal hot en zeker niets nieuw in de digitale wereld. Een aantal jaar geleden was dit correct, en toen werkte het ook nog niet goed genoeg om 100% in te zetten in je marketing, maar dat is ondertussen wél zo!

De consument houdt er niet van…

Integendeel! Het aanbod voor de consument wordt met de dag groter, waardoor we meer keuze hebben en veel kritischer worden waaraan we onze aandacht besteden. Werken met AR-toepassingen zorgt ervoor dat de consumenten iets nieuw en interessant ervaren waardoor ze meer geneigd zijn aandacht aan het merk te besteden en dat heb je nodig. 

AR is iets waar de consument voor moet kiezen om het te gebruiken. Andere reclame komt vaak ongewenst op het scherm terecht terwijl je een artikel aan het lezen bent of een video kijkt. Bij AR is dat net iets anders. De intentie van de consument moet getriggerd worden om hem te overtuigen die specifieke filter of lens te gebruiken. Ze houden er dus wél van, maar het moet wel héél goed zijn.

Het is te moeilijk om te gebruiken…

Het is voor velen nog onbekend terrein, maar daarom niet té moeilijk om te gebruiken of te implementeren. De marketingregels werken hetzelfde als bij andere communicatietechnieken. Het belangrijkste is dat je weet wat je wil bereiken, hoe je dat wil doen en vooral ook wie je wil bereiken. 

AR kan niet gemeten worden…

Juist, AR kan je niet meten aan de hand van statistieken, likes of shares maar dat wil niet zeggen dat je het niet kan gebruiken? Bij AR draait het erom dat je publiek de vrijheid krijgt om samen met je merk een boodschap te formuleren en hen niet te dwingen in hoe je AR-toepassing gebruikt moet worden. Het geeft de consument de mogelijkheid om zelf creatief aan de slag te gaan en dit binnen hun eigen netwerk te verspreiden, wat de content stukken authentieker maakt!

Dit is vooral belangrijk bij Gen Z, die zich de les niet laat spellen over wat ze moeten doen, denken en voelen. Zij willen de vrijheid hebben om te bepalen wat ze met die communicatieprikkels doen.