Inbound Marketing

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing houdt in dat je bouwt aan waardevolle ervaringen die positief zijn voor je bedrijf en de mensen die je wilt aanspreken met je merk. Inbound marketing vormt zowaar de basis van lead generation. De bedoeling is dat potentiële klanten (leads) die op zoek zijn naar een oplossing voor hun problemen, noden of behoeften bij jouw merk uitkomen.

Je verleidt eigenlijk jouw potentiële kopers om naar jou te komen. Je leert hen kennen, je komt te weten waar ze zich bevinden op het web en gaat met hen in gesprek, maar dan op hun eigen voorwaarden.

Door aan inbound marketing te doen, wordt jouw communicatie beter, je verkoopproces verloopt efficiënter en je klanten worden effectief vooruit geholpen. Als de klant tevreden is, krijgt jouw business ook een boost. Het is dus effectief zo dat inbound marketing op lange termijn alleen maar voordelen heeft voor jouw bedrijf.

Waarschijnlijk doe je al aan inbound marketing

De meeste marketeers maken vandaag de dag al gebruik van een mix aan verschillende soorten content, verspreid over verschillende platformen, om in elke fase van de customer journey in contact te komen met hun potentiële klanten.

Hoe dat zich verhoudt tot inbound marketing? Het idee is dat het creëren van content zoals whitepapers, infographics, e-books en blogposts verspreid over verschillende socialmediaprofielen ervoor zullen zorgen dat jouw klanten de weg naar je merk vinden. Door al die subtiele marketingacties worden ze binnengetrokken, met al hun bijhorende noden en pijnpunten – in plaats van de traditionele ‘outbound’ marketing zoals advertenties en spammails die je naar je kopers stuurt.

Maak jij zoek-vriendelijke content, en promoot je die content daarna via sociale media, opt-in e-mailcampagnes of nog duizend andere manieren? Dan doe jij al aan – een beperkte vorm van – inbound marketing!

Dat je aan inbound marketing doet, is niet meer voldoende. Nee, marketeers die een sterke en langdurige relatie met hun doelgroep willen aangaan – en zo meer inkomsten willen genereren – moeten kunnen zeggen dat ze “de king of queen van inbound” zijn.

inbound-marketing

Wat maakt nu dat inbound marketing werkt?

De voornaamste reden waarom dit zo goed werkt, is omdat jouw potentiële kopers de dag van vandaag een meer gepersonaliseerde, op maat gemaakte relatie verwachten van de bedrijven waarmee ze in zee gaan. 

Dat je hun naam weet, is niet meer goed genoeg. Ze willen dat je weet wat ze nodig hebben, wat ze verlangen en met welke struggles ze zitten. Je potentiële klanten hebben steeds hogere verwachtingen van merkinteracties. Dat je aan inbound marketing doet, is niet meer voldoende. Nee, marketeers die een sterke en langdurige relatie met hun doelgroep willen aangaan – en zo meer inkomsten willen genereren – moeten kunnen zeggen dat ze “de king of queen van inbound zijn. 

Tekenen dat inbound marketing goed kan werken voor jouw bedrijf

  • Je website is er om iets te verkopen.
  • Jouw doelgroep is online actief op zoek naar onderwerpen waar jij als expert alles over weet.
  • Je bent op zoek naar nieuwe, inventieve manieren om in contact te komen met je doelgroep.
  • Je hebt tijd – én budget – om te investeren in het creëren van kwalitatieve content die jouw doelgroep nieuwe dingen leert.
  • Jij weet wie je doelgroep is. Je begrijpt dat door gepersonaliseerde, relevante content te maken, je bijdraagt aan een fantastische klantervaring en ervoor zorgt dat jouw merk top of mind wordt en blijft.

Inbound versus outbound marketing

Inbound marketing
Outbound marketing
Consumentgericht
Verkoopgericht
Informatief
Storend
Tweerichtingscommunicatie: de consument wordt betrokken
Eenrichtingscommunicatie: dringt zich op bij de consument
Marketeers voegen waarde toe
Marketeers verkopen
Focus op kwalitatieve content
Focus ligt op verkoopberichten

De vier stadia van inbound marketing

De vier stadia van inbound marketing zijn Attract, Convert, Close en Delight. Met die vier stappen worden consumenten echte promotors van jouw merk, in de plaats van wildvreemden die simpelweg jouw product kopen. In elke fase zijn er specifieke methoden om die conversie te bereiken.

vier-stadia-inbound-marketing

#1 Attract

Wanneer je begint te daten, is de aantrekkingskracht het eerste waar je rekening mee moet houden. Bij inbound marketing is dat niet anders. Als bedrijf is het jouw taak om mensen aan te trekken die potentieel klant kunnen worden. Die personen worden buyer personas genoemd, en zij zijn het middelpunt van jouw inspanningen voor inbound marketing.

Het aantrekken van jouw buyer personas vereist een gerichte strategie die begint met het creëren van kwalitatieve content. Die content moet niet enkel jouw buyer personas aantrekken, maar hen ook een duwtje in de juiste richting geven. En die richting is de volgende stap van het conversieproces.

#2 Convert

Je hebt je potentiële koper succesvol aangetrokken, goed gedaan! Nu is de volgende stap om die potentiële koper om te zetten naar een gekwalificeerde lead. Hiervoor heb je lead nurturing nodig. Om dit te kunnen doen, heb je de contactgegevens van de potentiële koper nodig. 

Hoe je dat doet? Heel simpel: voor wat, hoort wat. Je moet eerst iets van waarde aanbieden aan je potentiële koper, zodat die bereid is zijn contactgegevens achter te laten. Dit “iets van waarde” komt in de vorm van inhoud, zoals een e-book, whitepaper, blogpost, webinar, enzovoort. De keuze is oneindig.

#3 Close

De volgende stap in de inbound marketing-methodologie is het closen van je leads en ze omzetten in gelukkige klanten. Omdat dit doel consumentgericht is, is het proces typisch een gezamenlijke sales- en marketinginspanning. Je leads moeten aan het einde van deze stap sales qualified zijn en klaar om te kopen.

#4 Delight

Na het closen van je lead stopt het verhaal natuurlijk niet. Nee, met inbound marketing laat je jouw klanten niet in de steek als ze eenmaal een aankoop gedaan hebben. Het doel is het verzekeren van merkloyaliteit, en om dat te doen moet je jouw klanten steeds laten zien dat je hen nog steeds waardeert.

Je doet dit door online met je klanten in gesprek te blijven. Gerichte call-to-actions, interactie op sociale media en e-mail- en marketingautomatisering zijn enkele van de meest effectieve strategieën die je kan gebruiken om met hen in contact te blijven.

Door je klanten tevreden te houden creëer je meer verkoopkansen, niet alleen met je bestaande klanten, maar ook met degenen met wie zij hun positieve ervaringen delen! Hierdoor zal je bedrijf ongetwijfeld een blijvend concurrentievoordeel hebben.

Soorten content en kanalen die vaak gebruikt worden voor inbound marketing

  • Sociale media
  • Blog(posts)
  • E-books en whitepapers
  • Webinars
  • Gastbloggers en artikels
  • Research studies
  • Video’s
  • Slideshare

Het gebruik van inbound marketing-methodes samen met outbound marketing-methodes kan je helpen om je beter op bepaalde segmenten van je doelgroep te richten: van prospects tot bestaande klanten, tot specifieke industrieën en jobniveaus.

Hoe implementeer je een inbound marketing-strategie?

Creëer een strategie

Bij inbound marketing draait alles om de juiste strategie. Begin dus met het bekijken van je algemene marketingstrategie: maak je gebruik van geavanceerde tools en software, zoals marketing automatisation en data-analyse? Hoe goed spelen jouw marketing- en salesteam op elkaar in? Doe je aan omnichannel marketing? Dit speelt allemaal een grote rol in hoe goed je jouw inbound marketing-strategie zal kunnen integreren in je algemene marketing.

Zoals je nu al weet, is het ontwikkelen van klantenrelaties hier het belangrijkst. Het is dan ook essentieel om met je verkoopteam te praten over wat hen helpt om met potentiële kopers in contact te komen. Zo krijg je een goed inzicht in wat je kan doen om een nog sterkere relatie met je potentiële klanten op te bouwen, en zo ook een gestroomlijnde buyer cyclus op te zetten in samenspraak met je verkoopteam.

Verdiep je in technologie

Als je niet mee bent met marketingautomatisering en data-analyse, loop je niet enkel heel veel waardevolle informatie mis, maar zal de implementatie van jouw strategie een stuk moeizamer verlopen en veel ingewikkelder zijn om op te volgen. Marketingautomatisering bespaart je een hoop kopzorgen die komen kijken bij het beheren van de complexere, multichannel campagnes die voor inbound marketing nodig zijn. Inbound marketing heeft een sterk marketingautomatiseringsplatform nodig om marketeers te helpen bij het creëren van content, en natuurlijk ook om de campagne in zijn geheel te beheren. 

Zodra je hele systeem geautomatiseerd is, wordt data-analyse een must. Jouw inbound marketingstrategie hangt volledig af van welke content jij creëert om je doelgroep te bereiken, en welke content het beste bij die doelgroep past. Het wordt dan cruciaal om engagement na te gaan. Dan kan je perfect meten waar je prospects zich in de customer journey bevinden, welke content vervolgens verzonden moet worden en wanneer ze naar je sales funnel verplaatst moeten worden.

Let's go digital

Hoewel inbound marketing eigenlijk bedoeld is om prospects naar je toe te trekken, moet je in eerste instantie in staat zijn om je content te promoten. Het is belangrijk dat je echt aanwezig bent op het internet, en nog specifieker op sociale media. Je hoeft echter niet op elk socialmediaplatform te staan om goed te zijn in inbound marketing. Richt je op de socialemediakanalen waar je publiek het meest betrokken is bij de content die je hun voorschotelt

Ook je website is een belangrijke troef voor je inbound marketing-strategie. Je website is het gezicht van je merk. Bijna iedereen doet eerst online onderzoek vooraleer ze een aankoopbeslissing nemen. Meer dan waarschijnlijk zal de eerste kennismaking met je merk via je website zijn. Test daarom zeker je Call-To-Actions (CTA’s), experimenteer met de plaatsing van je content en maak waar mogelijk gebruik van interactieve of visuele media.

Tunity. Jouw partner in 
digitale marketing.
development.
bedrijfsstrategie.
design.
videomarketing.
smarketing.