Marketing Tip 2/10 Waarom jij in 2019 gaat werken met chatbots

Heb je als bedrijf nog niet geïnvesteerd in een propere chatbot? Shame on you!
Blog > Advent > Marketing Tip 2/10 Waarom jij in 2019 gaat werken met chatbots

Heb je als bedrijf nog niet geïnvesteerd in een propere chatbot? Shame on you! 2019 is hét jaar van RPA (Robotic Process Automation)  en een geoptimaliseerde chatbot is daar een ideaal voorbeeld van. Tegen 2020 zal 85% van je klanteninteractie waarschijnlijk via zo’n chatbot verlopen. De moeite waard.

Chatbots 101

Een chatbot is een soort virtuele medewerker die je klanten snel en accuraat te woord kan staan. Vaak zie je ze verschijnen onderaan een pagina. Om je als bezoeker hulp te bieden, op eender welke manier. Een chatbot kan volledig automatisch werken (zoals die van Bol.com) of semi-automatisch. Een automatische chatbot antwoord direct op de meest gestelde vragen. Weet de chatbot echt geen antwoord? Dan pas stuurt het de vraag door naar een medewerker. Van een tijdsuitsparing gesproken!

RPA Tunity

Voor leads, sales of engagement

Je zet natuurlijk niet zomaar zo’n chatbot op je website. Da’s een verloren zaak. Als je er iets mee wilt winnen, moet je een doel voor ogen hebben, én weten hoe je er mee aan de slag moet. Voor elk doel zet je een ander type bot in, met een heel verschillende denkwijze. Een paar voorbeelden:

  • Lead Generation: Bezoekers aantrekken als een soort magneet om ze te overtuigen hun persoonsgegevens door te geven.
  • De klantenservice: De chatbot inzetten als eerste hulp voor je bezoekers, waar ze makkelijk met hun vragen en opmerkingen terecht kunnen.
  • De directe verkoop: Via Artificiële Intelligentie bezoekers stimuleren om producten te kopen of diensten af te nemen.
  • Engagement: Bezoekers direct verwelkomen, vertrouwen garanderen, of zelfs belonen, met een fijne korting bijvoorbeeld.
  • Content marketing: Interessante blogposts of producten delen, op basis van eerder zoek- of koopgedrag.
  • Klantenbinding: Je klanten beter leren kennen door hen vragen te stellen, of een review te stimuleren.

Heb je een webshop? Ook dan kan een webshop jou misschien wel een paar stevige stappen vooruit helpen. Zo’n bot helpt jou bij ‘t creëren van een bepaalde urgentie. Het resultaat? Meer conversies in minder tijd.

De beste chatbot tools voor ‘t nieuwe jaar

Welke bot je het best gebruikt? Er zijn er duizend en één. Slechts een handvol daarvan bewijzen dat ze bezoekers op een efficiënte manier kunnen helpen, en jou dus meer business opleveren. Wij hebben voor jou een top samengesteld.

Watermelon

Beginnen doen we met een chatbot van Nederlandse bodem. Watermelon is een krachtig exemplaar met heel wat interessante functies. Zo kun je direct veelgestelde vragen opladen met een antwoord per vraag. De chatbot stuurt de conversatie automatisch door naar een medewerker wanneer hij niet meteen een gepast antwoord voorhanden heeft. Je kiest zelf waar en wanneer je Watermelon wilt inzetten op jouw website. Koppel de bot automatisch met de tools of software die je veel gebruikt en bekijk statistieken van conversaties. Het enige nadeel van deze tool? De prijs. Je zet de chatbot in vanaf €250 per maand. Prijzig, maar wél efficiënt.

Flow XO

Een minder bekende chatbot is Flow XO. De bot heeft praktisch dezelfde voordelen als Watermelon, maar met één unieke feature: workflows. Zo stel je bijvoorbeeld in dat bij elke bestelling die een klant maakt, de chatbot een aangepast berichtje gestuurd. Het gaat zelfs zo ver dat je betalingen afhandelt via de chatbot. En dat vanaf $19 per maand!

Intercom

Een van de bekendere chatbots is Intercom. Met Intercom chat je met bezoekers en hou je automatisch bij welke leads interessant zijn om op te volgen. Engageer bezoekers en maak gebruik van video’s op maat. Of werk samen met medewerkers om elke bezoekers en klant gelukkig te maken. Prijzen starten vanaf $49 per maand. Afhankelijk welke functies je gebruikt, betaal je extra.

Bonus: It’s Alive

Als je liever klanten via Facebook laat chatten, dan is It’s Alive de ideale chatbot. De tool vergemakkelijkt de opzet en verspreiding van conversaties. Zo hou jij al je Facebook fans gemakkelijk op de hoogte en zorg je dat ze snel met jou in contact komen. De tool is volledig gratis om mee aan de slag te gaan.

Meer interactie, minder kosten

Chatbots worden dus steeds belangrijker in je bedrijf. Van een betere klantenservice tot geoptimaliseerde lead generation. Meer dan een mooie aanvulling op je marketing strategie van 2018, maar een echte must in 2019. Met een chatbot win je tijd, meer waarde en geld. Ahja, want welke bot je ook kiest: je betaalt maar een fractie van wat een fysieke werknemer je kost. Zo hou je meer middelen over die je kunt inzetten op wat écht telt.

Test jij zo’n chatbot uit? Laat ons weten wat je ervan denkt.

Ook interessant: