augustus 3, 2018

3 ‘growth hacking’-succesverhalen waar jij als bedrijf uit kan leren

Growth hacking success stories heeft zichzelf in het verleden al meermaals bewezen. Benieuwd hoe? We vertellen jou graag enkeleĀ growth hacking success stories.

Post-it's glazen wand
Post-it's glazen wand

1 - Dropbox

De allereerste officiĆ«leĀ growth hackĀ werd toegepast door Sean Ellis bijĀ Dropbox. Hij liet de start-up groeien tot een gigantisch miljardenbedrijf dankzij ā€˜s werelds allereerste online referralprogramma. CreĆ«erde een vriend dankzij jou een Dropbox-account? Dan kreeg jij 500 megabyte opslagruimte in de plaats. Dat klinkt vandaag de dag vanzelfsprekend, maar in 2010 was het baanbrekend. ZĆ³ baanbrekend dat Dropbox op 15 maanden tijd met 3.900 procent groeide.

2 - Hotmail

ā€œPS. I love youā€ doet bij iedereĀ growth hackerĀ een belletje rinkelen. Midden jaren ā€™90, toenĀ HotmailĀ -inmiddels omgedoopt tot Outlook ā€“ nog in zā€™n kinderschoenen stond, voegde Hotmail aan iedere mail de zin ā€œPS. I love you. Get your free email at Hotmailā€ toe. Eigenlijk was dit een ā€œSent from my iPhoneā€Ā avant la lettre.

Het resultaat? Hotmail groeide op 6 maanden tijd van 20.000 gebruikers naar 1 miljoen (!) gebruikers. Een van de meest legendarischeĀ growth hacksĀ werd dus uitgevoerd in 1996, lang voorĀ growth hackingĀ uitgevonden was!

3 - Udemy

Udemy, waar 7 miljoen studenten kunnen grasduinen in 30.000 videoā€™s, kampte in haar beginjaren met een groot kip-en-eiprobleem. Het platform trok geen studenten aan, waardoor docenten geen filmpjes wilden uploaden. Geen waardevolle content betekende op zijn beurt geen studenten.

Een vicieuze cirkel waar Udemy een pasklaar antwoord op verzon: ze kopieerden duizenden videoā€™s van YouTube en plaatsten die op hun platform. Zo trokken ze bezoekers aan, wat het platform exponentieel deed groeien. Allemaal zonder spam of trucjes die honderden keren werden toegepast.

Vorige
Volgende