03 augustus 2018

3 ‘growth hacking’-succesverhalen waar jij als bedrijf uit kan leren

Growth hacking success stories heeft zichzelf in het verleden al meermaals bewezen. Benieuwd hoe? We vertellen jou graag enkele growth hacking success stories.

Post-it's glazen wand
Post-it's glazen wand

1 - Dropbox

De allereerste officiële growth hack werd toegepast door Sean Ellis bij Dropbox. Hij liet de start-up groeien tot een gigantisch miljardenbedrijf dankzij ‘s werelds allereerste online referralprogramma. Creëerde een vriend dankzij jou een Dropbox-account? Dan kreeg jij 500 megabyte opslagruimte in de plaats. Dat klinkt vandaag de dag vanzelfsprekend, maar in 2010 was het baanbrekend. Zó baanbrekend dat Dropbox op 15 maanden tijd met 3.900 procent groeide.

2 - Hotmail

PS. I love you” doet bij iedere growth hacker een belletje rinkelen. Midden jaren ’90, toen Hotmail -inmiddels omgedoopt tot Outlook – nog in z’n kinderschoenen stond, voegde Hotmail aan iedere mail de zin “PS. I love you. Get your free email at Hotmail” toe. Eigenlijk was dit een “Sent from my iPhone” avant la lettre.

Het resultaat? Hotmail groeide op 6 maanden tijd van 20.000 gebruikers naar 1 miljoen (!) gebruikers. Een van de meest legendarische growth hacks werd dus uitgevoerd in 1996, lang voor growth hacking uitgevonden was!

3 - Udemy

Udemy, waar 7 miljoen studenten kunnen grasduinen in 30.000 video’s, kampte in haar beginjaren met een groot kip-en-eiprobleem. Het platform trok geen studenten aan, waardoor docenten geen filmpjes wilden uploaden. Geen waardevolle content betekende op zijn beurt geen studenten.

Een vicieuze cirkel waar Udemy een pasklaar antwoord op verzon: ze kopieerden duizenden video’s van YouTube en plaatsten die op hun platform. Zo trokken ze bezoekers aan, wat het platform exponentieel deed groeien. Allemaal zonder spam of trucjes die honderden keren werden toegepast.

Vorige
Volgende