30 oktober 2018
Drama in influencerland? Vroeger was het makkelijker voor influencers, en voor de bedrijven die de samenwerking met hen aangingen. Er leefde een vorm van harmonie. Influencers schreven maar al te graag reviews, en vroegen er niet eens écht veel voor terug.
Het mag dus niet verbazen dat influencermarketing de afgelopen jaren zo’n enorme boost gekend heeft. Honderden merken, van klein tot groot, zien het potentieel en springen mee op de kar. Te pas en te onpas. Dat heeft tot gevolg dat influencermarketing vaak te overhaast is. Snel en voorgekauwd. De harmonie is ver zoek, en dat vormt een probleem. Het vertrouwen van de consument valt weg, waardoor ook de kracht van influencermarketing afzwakt.
Daarom is het nu tijd voor verandering. Tijd om een stapje terug te nemen. Onderzoek toont aan dat de consumenten nu al moe worden van te veel gesponsorde content, te veel advertenties, en te veel geforceerde meningen. Ze kijken anders naar influencermarketing op zich, en zijn daardoor moeilijk te overtuigen.
Moeten we dan nog wel investeren in influencermarketing, vraag je? Absoluut. Influencermarketing is nog lang niet dood. Integendeel, want hoewel het duidelijk is dat er iets moet veranderen, blijft mond-tot-mondreclame nog steeds een enorme overtuigingskracht behouden. Het is de nonchalante aanpak ervan die roet in het eten gooit.
De boodschap is duidelijk. Bedrijven moeten strategisch en duurzaam omgaan met influencermarketing. Omdat er grote budgetten mee gemoeid zijn, omwille van nieuwe wetgeving én omwille van de onrust die heerst in de influencercommunity. Ze moeten beseffen dat waardevolle resultaten op de lange termijn ook een duurzame aanpak vereisen. Snel scoren met een harde knal is niet altijd de beste oplossing.
Vaak blijft er zo niet voldoende ruimte over om te groeien, om een idee te laten ontwikkelen tot iets dat écht goed zit. En dat zorgt op de lange termijn voor problemen. Tijd is geld, maar die vlieger gaat niet altijd op.
De allerbelangrijkste boodschap die jij hier dus mee moet nemen: als je te snel wilt gaan, komt je creativiteit en kwaliteit in het gedrang. Je kan dus maar beter bewust en slim werken, in de plaats van snel en hard. Doe het slow, en profiteer er later des te meer van.
Doe je aan influencermarketing? Dan laat je je ego best thuis. Het is namelijk absoluut niet de bedoeling dat je enkel aan jezelf denkt. Jij moet ervoor werken, maar voor de mensen die met je samenwerken, geldt dat ook. Denk dus niet: ‘Hoe haal ik er het meest uit?’, maar denk wel: ‘Hoe kunnen we samen voor een mooi resultaat zorgen? Waarom zijn we waardevol voor elkaar, en kunnen we die waarde maximaliseren?’
Als die eerste vorm van connectie er al niet is, mist je samenwerking authenticiteit. En dat voelt de consument meteen. Uiteindelijk blijft elke partij zo op zijn honger zitten. In het slechtste geval zorgt dit zelfs voor negatieve publiciteit, waardoor een langetermijnrelatie meteen is uitgesloten. Dat kan niet de bedoeling zijn!
Influencer marketing als onderdeel van je inboundmarketingstrategie?Â
Ontdek een gedeelde passie. Het puzzelstukje dat je merk en influencer met elkaar verbindt. Dat wekt vertrouwen op tussen jullie, en bij de consument. Uiteindelijk is het net datgene dat impact heeft op jouw resultaten. Natuurlijk, want influencermarketing draait om vertrouwen.
Dit geldt zelfs voor startende influencers. Zij hebben nog een enorm potentieel om te groeien. Er is niets sterker dan een team dat samen naar de top reikt, en daar ook samen geraakt. Al komt dat traject maar stapje voor stapje tot stand: met een sterke relatie kom je mijlenver.
Data zijn enorm belangrijk. Natuurlijk wil je weten wie de doelgroep van de influencer is en of die wel matcht met die van jou. Je werkt dus niet samen met startende influencers en klein bereik. Dat blijft zo. Maar de gedachte dat alleen data key zijn, is een beetje overrated.
Veel belangrijker is of de persoonlijkheid en visie wel matcht. Uiteindelijk zegt dat nog meer dan die data. Bovendien: iedereen is influencer. Zo zijn er ook influencers die groot geworden zijn door het kopen van volgers en likes, zonder die eigenlijk te verdienen op basis van content. Dat wil je niet. Die doelgroep is toch niet relevant. Let daar dus voor op.
We gaan er geen doekjes om winden. Data blijven enorm belangrijk. Daarom is het zo belangrijk om elkaar goed te leren kennen. Niet op basis van een analytics sheet, maar op basis van een videogesprek, een paar berichtjes, een gezellige, maar productieve lunch… Dat zegt veel meer dan enkel een paar cijfers, toch?
You can be much more influential if people are not aware of your influence.
Werk je al samen met een of meerdere influencers? Onderhoud die relaties dan! Met kleine bedankjes, interessante informatie over resultaten, nieuwe concepten… Dat werkt enorm stimulerend.
Voor wat hoort wat. Door unieke ervaringen te bieden, maak je influencers blij, én creëer je meteen heel veel contentmogelijkheden. Online uitstraling die start vanuit een offline ervaring. Spannende verhalen, mooie settings en unieke activiteiten: die momenten zijn het écht waard.
Voorbeeld: lanceringsevent ‘Take Time’ door de Boxy’s, in samenwerking met Serax.
Enerzijds creëren ze waarde voor de influencers. Ze voelen zich gewaardeerd, als een lid van het team, en zien meteen nieuwe kansen voor de toekomst. Anderzijds heeft dat ook invloed op jouw succes. Uiteraard heb je al een mooie deal binnen, maar je ontwikkelt zo ook nieuwe contactpunten waardoor zo’n influencer nog nét iets meer moeite wilt doen. Een extra foto hier, een uitgebreidere review, meer persoonlijkheid… De extra mile, zoals ze dat wel eens noemen. Opnieuw: want voor wat hoort wat.
En natuurlijk zorgt dat voor een hechtere band op de lange termijn, met sterke connecties. Zo’n relatie is moeilijker om te verbreken, omdat je gewoon meer voor elkaar betekent. Op naar een mooie toekomst!
De eerste keer slagen in alles wat je doet, is nooit gemakkelijk. Met een beetje geluk is dat voor al je samenwerkingen natuurlijk wel het geval. Heb je een goed buikgevoel? Dan heb je al een stapje voor. Jammer genoeg is dit meestal niet genoeg en heb je iets meer geluk nodig. Zeker wanneer je pas start met influencermarketing, moet je de kneepjes van het vak nog leren kennen.
Het is dus zeker geen overbodige luxe om wat speelruimte te voorzien. Geef elkaar de ruimte om fouten te maken en hieruit te leren, en bespreek wat er de volgende keren beter kan. Alleen zo kunnen jullie samen groeien.
In het beste geval is de samenwerking tussen jou en een influencer gebaseerd op een soort commissie. Verdien jij geld door toedoen van een van je influencers? Dan verdient die persoon ook een pluim. Maak afspraken over hoe dat juist zit. De meest logische optie is om te werken met conversies, en een percentage berekend op basis van de waarde van die conversies.
Dat is op puur contractueel gebied het meest duidelijk om te onderhouden én is bovendien ook nog eens gewoon leuk. Jullie zetten samen je beste beentje voor om de meeste Return On Investment (ROI) te behalen, en plukken daar dan ook samen de vruchten van. Een laatste voordeel? Gemotiveerde influencers doen maar al te graag hun best om de beste resultaten te behalen. Dat geldt zeker wanneer ze er dan zelf iets meer aan verdienen.
Voor de pro’s onder ons, die al een tijdje nauw samenwerken met een uitgebreid netwerk van influencers, mag het soms al iets meer zijn. Wat dacht je van een paar ambassadeurs? Go-to personen die altijd voor jou klaarstaan en écht uitstralen waar jouw merk voor staat.
Voorbeeld: Estée Lalonde, Lancôme
Ook dit werkt in twee richtingen: je ambassadeurs kunnen rekenen op een vaste partner die voor een relatief stabiel inkomen zorgt, terwijl ze voor jouw merk een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op bestaande én nieuwe klanten. Dat is een psychologisch effect, want ‘als hij of zij zo’n grote fan is van dit merk, dan zal ik er vast ook van houden.’
En misschien wel de allerbelangrijkste tip: denk niet alleen aan vandaag. Meer nog. Denk niet alleen aan morgen, of de week nadien. Brainstorm samen over de komende maanden, of zelfs het volledige jaar. Bespreek toekomstplannen, en buig je hoofd over een gezamenlijk doel. Des te meer voldoening, motivatie en kansen je creëert.
Influencermarketing is geen snelle oplossing. Het is geen leuke test om er eens bij te nemen. Voorzie een plekje in je strategie voor influencermarketing, en laat de mensen waarmee je samenwerkt ook weten dat ze een belangrijke rol spelen. Zo beseffen ze de waarde die zij potentieel kunnen hebben, en de mooie toekomst die hen nog te wachten staat. Go slow and with the flow!
Interesse?
Contacteer ons
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.