05 december 2018
Webshops zijn er in alle vormen en maten, en je hoeft niet eens moeite te doen om daar achter te komen. Tijdens de dagen rond Black Friday word je overstelpt met acties en kortingen vanuit elke mogelijke richting. Te veel om te bezoeken in zo weinig tijd. Uniek zijn is dus de boodschap. Op zo’n manier opvallen dat je bezoekers niet anders kunnen dan converteren.
Maar hoe zorg je voor meer aankopen, zonder er zelf massa’s extra geld tegenaan te gooien? Eén woord: psychologie. Trigger bezoekers door prikkels te creëren.
Hoe? Ontdek 15 verschillende manieren om bezoekers te overtuigen met urgentie.
Webshopbezoekers houden niet van onverwachte kosten. Velen haken zelfs af wanneer ze 3 tot 5 euro (extra) moeten betalen voor een levering. Jammer, want die winkelmandjes zijn al gevuld. Dit type bezoeker is bijna klaar om te bestellen, maar moet net nog die ene drempel overstappen.
Geef de kosten dus duidelijk weer op je webshop, en vermijd volle karretjes zonder af te rekenen. Je kan zelfs nog een stapje verder gaan, door er letterlijk een bepaalde urgentie aan vast te hangen. Wat als je enkel binnen een beperkte periode gratis levert? Bezoekers zien dit als een kans die ze niet mogen laten liggen. Kit Out My Office geeft bezoekers 2 uren de tijd om te bestellen en aan de verzendkosten te ontsnappen.
Geef een beperkt aantal kopers de mogelijkheid op een gratis levering. Dit triggert bezoekers om sneller een bestelling te plaatsen. Het is bovendien de ideale overtuigingskracht om in te zetten op social media. Richt je op likers van je pagina, of een doelgroep die je website al eerder bezocht, en je zal gegarandeerd scoren.
Vergeet zeker niet om een tijdsaanduiding mee te geven. Als bezoekers weten dat ze nog maar een bepaalde tijd hebben om te profiteren van de actie, dan gaan ze sneller over tot aankoop. Zo speel je vooral in op het oerinstinct van de mens: als je niet genoeg tijd krijgt om alles even op een rijtje te zetten, reageren we impulsiever. Je moet nu beslissen, en je kan maar beter wél handelen dan dat niet te doen.
Schaarse producten aanbieden, werkt altijd. Als je weet dat er nog maar twee producten op voorraad zijn, neem je veel sneller een uiteindelijke aankoopbeslissing. Je wilt namelijk niet dat jouw favoriete product uit voorraad gaat, zonder dat jij de kans hebt gehad om het te ervaren.
Let hier wel op dat je producten aanbiedt die differentiëren of goedkoper zijn dan die van de concurrent. Anders kopen consumenten hun producten natuurlijk gewoon ergens anders. Kijk bijvoorbeeld uit naar exclusieve voorwaarden met een leverancier en probeer als enige in België een bepaald product aan te bieden.
Het winkelmandje is voor veel bezoekers dé plaats om producten te stockeren. Ze gebruiken het vaak als een verlanglijstje. Een ‘bookmark‘ van producten die ze in de gaten moeten houden. Misschien omdat ze nog twijfelen, of omdat ze nog niet zeker zijn of ze nog iets anders willen bijbestellen. Dat is dus ideale plek om je bezoekers te overtuigen!
Loopt er een tijdelijke aanbieding, of zijn er nog maar een paar producten op voorraad? Geef dit duidelijk weer in het winkelmandje. Door een effectieve aanduiding te geven, of ‘beperkte voorraad/aanbieding’ te vermelden, vermijd je dat jouw doelgroep de producten te lang in zijn winkelmandje laat liggen, en stimuleer je een snellere aankoop.
Iedereen houdt wel van een cadeautje, toch? Beloon de eerste kopers van een bepaald product met een kleinigheid. Verkoop je broeken? Geef dan een gratis riem cadeau. Juwelen? Dan is een kleine waardebon vanaf een bepaald aankoopbedrag een mooie incentive.
Dat zijn geen grote investeringen, maar bieden wel een enorme mogelijkheid voor extra verkoop. De moeite waard om eens te proberen! In sommige gevallen kan je misschien zelfs samenwerken met een partner die de cadeaus voor jouw webshop voorziet, op basis van een commissiesysteem. Dat is een win-winsituatie waar je alleen maar beter van wordt.
Wanneer je net start met je kersverse webshop of wanneer je een gloednieuw product lanceert, is het in sommige gevallen een goed idee om te werken met een introductieprijs. Een prijs voor de vroege vogels, die voor hun vertrouwen in jouw product genieten van een extra lage prijs.
Of voor nieuwkomers, die voor een eerste keer kennis maken met je product. Het enige dat ze moeten doen? Simpel: nu al de aankoop doen. Vermeld duidelijk wat de huidige prijs is en hoeveel hoger die zal zijn na een bepaalde datum.
Denk aan de kortingen van Hello Fresh, bijvoorbeeld. Zij geven regelmatig stevige kortingen voor mensen die nog nooit eerder een lidmaatschap aangegaan zijn, en overtuigen op die manier veel nieuwkomers om een proefbox te bestellen.
Een gevuld winkelkarretje zonder een aankoop is altijd verloren omzet. Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de gevulde winkelkarretjes nooit resulteert in een aankoop. Dat cijfer breng je snel naar beneden door een snelle e-mailopvolging of een pop-upnotificatie op de website. Al dan niet met een korting. Vergeet zeker niet te vermelden dat die korting enkel geldig is tijdens een beperkte periode.
Feestdagen zorgen in heel veel online shops voor een boost in de verkoop. Het speelt dan ook in je voordeel als je die feestelijke sfeer tot in je webshop zichtbaar maakt. Creëer feestelijke designs, maar zorg vooral voor een klein presentje bij elke aankoop. Van een klein cadeautje, om samen te vieren, tot een gratis feestverpakking. Meteen klaar voor onder de kerstboom!
Mensen zijn zich steeds meer bewust van het belang van een harmonieuze en duurzame wereld. Je hebt dus een beentje voor als je hierop kunt inspelen. Dat kan door een percentage van de omzet aan een goed doel over te dragen. Bovendien creëer je zo een lichte druk: “Ja, maar als ik hier iets koop dan steun ik meteen ook een goed doel, dus moet ik wel iets kopen.”
Volgens onderzoek is 9 op 10 bezoekers bereid een product sneller te kopen wanneer er geld naar een goed doel gaat. Zo zorg je voor meer omzet, maar draag je ook nog eens je steentje bij aan een betere wereld.
Niet alleen gelimiteerde voorraden doen het goed, maar ook aanbiedingen beperkt in tijd geven je online verkoop een enorme boost. Dat geldt althans wanneer je die tijdsbeperking duidelijk in de kijker zet. Zalando spreekt over ‘Laatste kans op een deal’, en geeft 20% extra korting, enkel en alleen op Cyber Monday. Wil je nog iets bestellen? Dan moet je dat wel echt nu doen.
Aanbiedingen die slechts één dag online staan wekken op termijn een bepaalde nieuwsgierigheid op. Als je bezoekers al weten dat je werkt met dagaanbiedingen, zijn ze des te benieuwder naar welke aanbiedingen ze elke dag mogen verwachten. De kans is groter dat mensen vaak terugkeren om de aanbieding van hun leven te scoren. In de tussentijd scrollen ze nog wat door andere producten, waar jij alleen maar de voordelen van plukt.
Een heel goed voorbeeld hiervan is iBood. Deze website geeft elke dag een nieuwe aanbieding een prominente plek op de homepagina. En dat voor elke productcategorie. Wedden dat je terugkeert?
Nog zo’n psychologische trigger om je bezoekers te overtuigen is verheldering. Hoe duidelijker ze een bepaald onderscheid kunnen maken tussen producten of categorieën, hoe makkelijker het beslissingsproces wordt.
Dat kan je bijvoorbeeld toepassen door producten te categoriseren aan de hand van prijzen. Bezoekers hebben vaak een bepaald budget voor ogen. Door direct een paar duidelijke groepen te tonen, moeten ze minder moeite én tijd spenderen om te kiezen.
Let op! Zeker niet elke webshop heeft hier behoefte aan. Wees dus voorzichtig wanneer je dit toepast. Vooral wanneer de prijs echt belangrijk is, kan het wel een doorslaggevende factor zijn. Bol.com doet dit bijvoorbeeld bij het aanprijzen van cadeautips.
Aanbiedingen zorgen voor een snellere aankoopbeslissing. Maak daarom handig gebruik van pop-ups. Zo missen je bezoekers zeker geen enkele aanbieding. Zet bezoekers aan om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, bepaalde acties of iets anders. Hang aan die acties een korting of andere incentive en zie het aantal snelle kopers stijgen. Onze klant PURE Wood Design doet dit uitstekend!
Een andere psychologische trigger heeft alles te maken met bevestiging. Dat is dus ook iets sociaals. Bijvoorbeeld: als je weet dat al 50 mensen je zijn voorgegaan in de aankoop van een product, vertrouw je erop dat die mensen niet zomaar een ondoordachte beslissing hebben genomen.
Dat overtuigt jou om sneller te open. ‘Social proof’, dat is het eigenlijk: “Als zij dat goed vinden, zal ik het ook wel goed vinden.” Dat gevoel is nog sterker als je weet dat die mensen vergelijkbaar zijn met jouw profiel.
Kijk bijvoorbeeld naar Booking.com, een absoluut voorbeeld als we het hebben over urgentie creëren. Onder bijna elke verblijfplaats staat hoeveel personen het al geboekt hebben.
E-mail is en blijft een krachtig medium. Nog steeds is de Return On Investment (ROI) voor een verstuurde e-mail hoger dan die van de meeste andere media. Door handig gebruik te maken van dit kanaal zie je jouw omzet tot wel 25 procent stijgen.
Herinneringmails zijn een eenvoudige manier om lezers te overtuigen om toch een product te kopen. Automatiseer je dit proces? Dan profiteer je er dubbel en dik van.
Zo kan je e-mails versturen bij een vol winkelkarretje dat nog niet afgerekend werd, wanneer een klant tevreden is van zijn of haar aankoop, maar misschien ook een ander product moet bekijken, wanneer je al lang niets meer gehoord hebt van een bepaalde klant, en het eigenlijk tijd is voor een herhalingsaankoop… De mogelijkheden zijn er. Het is aan jou om de kansen te grijpen.
Een webshop hebben is één ding. Meer verkopen realiseren? Dat is nog iets helemaal anders. Een beetje psychologie converteert bezoekers sneller dan ooit. Het is dus de moeite waard om je erin te verdiepen. Nog meer tips? In ons e-book ‘Webshop Marketing 2.0‘ vind je een paar stevige tips en tools voor een consistente verkoop.
Interesse?
Contacteer ons
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.