01 september 2021

Tunity Thoughts: Google Ads image extensions uitgetest

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Ook voor advertenties is dat het geval. Google heeft een tijdje geleden een extra functie gelanceerd voor Google Search Ads: Image Extensions. Wij testten het uit en dit is het verdict!

Computerscherm
Computerscherm

Google Ads Image Extensions: de achtergrond

Wat zijn image extensions?

De extensies binnen Google Ads vormen een feature die al geruime tijd bestaat. Structured snippets, callouts en sitelink extensions zijn vaste waarden voor het opbouwen van Search Ads. Meer nog: een echte musthave voor elke, goed opgebouwde SEA-campagne.

 

De image extension is de meest recente extensie die we op het Google Ads-platform kunnen gebruiken. In tegenstelling tot de meeste andere ad extensions, zijn die niet alleen opgebouwd met tekst om je Search Engine Results Page (SERP) uit te breiden.

 

Zoals de naam al doet vermoeden, kunnen adverteerders met image extensions relevante afbeeldingen toevoegen aan de tekstadvertenties. Hierdoor kan je het product of de dienst ook visueel onder de aandacht brengen en een breder publiek aanspreken door snel hun aandacht te trekken. Een geweldige manier dus om je advertenties bovenaan de pagina te laten opvallen én je te onderscheiden van de typische tekstadvertenties.

“Met beeldextensies kunnen adverteerders aantrekkelijk en relevant beeldmateriaal uploaden als aanvulling op hun bestaande tekstadvertenties. Beeldextensies kunnen de prestaties voor adverteerders verbeteren met pakkend beeldmateriaal van producten of services die de boodschap van hun tekstadvertenties beter over laten komen.”

 

Bron: Google

Waarom zou ik gebruik maken van image extensions?

Meer relevante kliks, minder waste

Image extensions in Google Ads kunnen om veel verschillende redenen nuttig zijn. Het draagt onder andere bij aan een betere kwaliteit van de advertentie en kan bijgevolg ook de kwaliteitsscore van je advertenties verhogen. Hoe meer informatie je aan je publiek kan geven, hoe beter! Een afbeelding is de perfecte manier om dit te doen omdat je advertentie op die manier nog meer opvalt.

 

Een van de belangrijkste voordelen is dat het de click-through rate (CTR) een boost geeft. De kans is groot dat er uit de image extensions meer kwalitatieve kliks voortvloeien. Hoe goed je tekstadvertentie ook opgesteld is, toch blijkt nog vaak dat gebruikers bij een pay per click (PPC)-advertentie met enkel tekst niet het resultaat verkrijgen dat ze verwacht hadden.

 

Een geschikte afbeelding kan tegenvallende resultaten vermijden en in andere gevallen eventuele twijfels wegnemen. Het toont de gebruiker nog duidelijker waar het eigenlijk om draait. Zo ben jij zekerder van relevante bezoekers, en is de gebruiker zeker van een relevant resultaat.

Hoe gebruik je image extensions?

Hou rekening met beperkingen

Hoewel image extensions veelbelovend zijn, zijn er nog een paar factoren waarmee we rekening moeten houden. Zo worden image extensions voorlopig uitsluitend weergegeven bij mobiele zoekopdrachten en alleen wanneer een advertentie bovenaan de pagina staat. 

 

Daarnaast hanteert Google een strikte policy omtrent het uploaden van kwaliteitsvolle foto’s. Zo mag de foto geen overlay met tekst of een logo bevatten. Google geeft je ook de mogelijkheid om afbeeldingen van je website te scannen en uit de kwalitatieve foto’s te kiezen. Daarnaast kan elke afbeeldingsextensie maximaal 20 afbeeldingen bevatten. De minimumvereiste is één vierkante en één liggende afbeelding.

Dynamische versus niet-dynamische image extensions

Een ander belangrijk element om rekening mee te houden, is het verschil tussen dynamische en niet-dynamische image extensions in Google Ads.

 

Met dynamische image extensions heb je geen directe controle. Waar je bij de niet-dynamische zelf je afbeeldingen selecteert en uploadt, is het bij de dynamische variant Google die de relevante afbeeldingen automatisch uitkiest voor je advertentie. Dynamische afbeeldingsextensies zijn dus een geautomatiseerde versie van de image extension. Dat werkt eenvoudiger, maar zorgt wel voor minder controle en harde meetbaarheid.

 

Opmerking: standaard zijn er dynamische image extensions ingesteld op het account. Bij specifieke advertentiegroepen of campagnes worden die vervangen door de niet-dynamische variant wanneer dat expliciet ingesteld is.

Getest en goedgekeurd

Uiteraard hebben we dit ook al grondig getest. Vanaf het moment dat het beschikbaar was in de eerste Google Ads-accounts van onze klanten zijn we direct gestart met de eerste tests. Eerste pluspunt: het is eenvoudig op te zetten, net zoals de meeste extensies. Rekening houdend met de beperkingen zet je al snel een paar goede opties klaar.

 

En de resultaten? Verbluffend! De extensies hebben een opvallend hoge CTR in vergelijking met andere extensies. Over het algemeen tonen onze resultaten dat ze gemiddeld dubbel zo hoog zijn. Dat is dus écht de moeite. Natuurlijk geldt dat niet voor elke campagne voor eender welk account. Je merk moet zich ertoe lenen en duidelijk voordeel hebben bij het visueel voorstellen van een product of dienst. Wij zijn in ieder geval grote fan en kunnen niet wachten op nieuwe ontwikkelingen. Thank you, Google!

Vorige
Volgende