Diensten / Marketing / SEA-Marketing

SEA-marketing

Wat is SEA?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising ofwel adverteren op zoekmachines. Hierbij koop je advertentieruimte binnen de zoekresultaten van zoekmachines. Het is een vorm van betaalde marketing waarbij je jouw website, producten of diensten promoot in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines. 

Waarom is SEA noodzakelijk?

Hier is niet veel uitleg voor nodig. We laten hier liever de statistieken spreken:

  • 95% van de mensen klikt op de top 4 zoekresultaten.
  • 52% van de mensen die online shopt, verkiest klikken op advertenties boven op klikken op organische zoekresultaten (Google).
  • 75% van de mensen die klikken op advertenties geeft aan dat de ads het gemakkelijker maken om de informatie te vinden die ze zochten.
  • 66% van de klikken op zoekopdrachten met koopintenties zijn klikken op advertenties.
  • 40% van de aankopen in een winkel start online.
  • 33% van de mensen klikt op een advertentie omdat het direct antwoord geeft op hun vraag.¬†
  • Mensen die klikken op advertenties zijn 50% meer geneigd om iets te kopen dan organische bezoekers.¬†
  • Zoekadvertenties kunnen de¬†brand awareness¬†met 80% doen groeien.
  • Consumenten die klikken op zoekadvertenties voorafgaand aan een bezoek aan de winkel spenderen gemiddeld 10% meer.

Wat zijn de voordelen van SEA?

Onmiddellijke resultaten

Het opzetten van een SEA-campagne vereist weliswaar een zekere inspanning, maar zodra je de advertenties live zet met slechts één klik, zie je direct resultaten. Je hoeft dus niet maandenlang te wachten om de impact van je werk te ervaren, de effecten zijn meteen zichtbaar zodra je campagne actief is.

Op het juiste moment

De kracht van SEA is het bereiken van je doelgroep op het juiste moment. Je adverteert op het moment dat ze zelf op zoek zijn naar jouw product of dienst. Je biedt dus op de zoekintentie van de consument. Zoekt je consument iets anders op, dan krijgt hij of zij jouw product niet te zien. Vaarwel verkeerde boodschap op het verkeerde moment! Geen verloren budget meer.

Gerichte targeting

Enkel jij bepaalt op welke zoekwoorden jouw advertenties getoond mogen worden. Je biedt in SEA dus als het ware op de zoekintentie van de consument. Niet enkel de zoekwoorden kan je zelf instellen. Je kan nog veel verder gaan met targeting: locatie, uur van de dag, leeftijd, geslacht, specifieke doelgroepen, enzovoort.

Meetbaar

Alles is meetbaar. Google Ads en andere platformen¬†overladen je continue met statistieken over je prestaties. Aantal klikken, doorklikratio, kost per klik, aantal conversies, … Zo weet jij perfect hoe goed of hoe slecht jouw advertenties lopen. Je krijgt niet enkel data over je advertenties, maar ook data over onder andere welke dag, welk uur en op welke locatie je advertenties het beste converteren en welke doelgroepen het meeste klikken op je advertenties. Kortom, je hebt enorm veel statistieken ter beschikking waarmee je jouw advertenties kan optimaliseren.

Voor ieders budget

Je hoeft niet meteen duizenden euro’s uit te geven aan SEA om resultaten te zien. Je bepaalt zelf hoeveel geld je wilt uitgeven aan SEA. 

"You can spend every penny you have on a website, but it will all be for nothing if nobody knows your site is there."

MARC OSTOFSKY, ONDERNEMER EN DURFKAPITALIST

Wat zijn de nadelen van SEA?

Veel concurrentie

Test het zelf maar eens uit. Tik een zoekwoord in Google en kijk eens hoeveel advertenties er verschijnen. Voor zo goed als elke zoekopdracht toont Google tegenwoordig een advertentie. Veel bedrijven hebben de weg naar SEA-marketing al gevonden. Aangezien Google en andere platformen maar een beperkt aantal advertenties laat zien per zoekopdracht en er meerdere bedrijven op adverteren, zullen de zoekwoorden duurder worden.

Kennis en expertise nodig

Campagnes, zoekwoorden, gedeelde budgetten, conversies, advertentiegroepen, extensies, responsieve zoekadvertenties, dynamische zoekadvertenties… voor velen is het een hele uitdaging om een advertentieaccount op te zetten. Je hebt dan ook specifieke kennis en expertise nodig om je advertentieaccount zo op te zetten dat je een duidelijk overzicht hebt en waarmee je gericht kan bijsturen.

Tijdsintensief

Een goed gestructureerd advertentieaccount vergt tijd. Niet enkel in de opzet ervan, maar ook in de dagelijkse opvolging en optimalisatie. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat je niet nodeloos te veel betaalt of erger nog: dat je advertenties niet meer zichtbaar zijn.

Het kost geld

Adverteren kost geld, SEA dus ook. Je betaalt per klik op je advertenties. Hoeveel je per klik betaalt, hangt af van hoeveel je bereid bent om te betalen per zoekwoord. Jouw bod op jouw zoekwoord heeft invloed op de bieding. Gelukkig kan je zelf kiezen hoeveel budget je dagelijks wilt besteden. Maar op is op. Zonder budget, geen advertenties.

Geen blijvend resultaat

Investeer je niet meer in SEA, dan zal je ook niet meer bovenaan de zoekresultaten verschijnen en ben je quasi onzichtbaar. Want zoals eerder al aangegeven: geen budget, geen advertenties.

Hoe start je met een SEA-strategie?

Vlag logo

Bepaal je doelen‚Äč

Voor je start met SEA is het belangrijk om doelen te stellen. Wat zijn de KPI’s die je wilt behalen met SEA?

Grid logo

Denk na over je structuur

Denk op voorhand goed na over de structuur van je campagnes. Dit bespaart je later veel werk.

Search logo

Vind je zoekwoorden

Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw product of dienst? Welke zoekwoorden worden vaak opgezocht? Is er veel concurrentie op die zoekwoorden?

Database logo

Bepaal je budget

Hoe populairder een zoekterm is, hoe duurder het wordt. Bepaal dus je budget aan de hand van zoekwoorden waarop je getoond wilt worden.

Edit logo

Maak je advertenties

Schrijf aantrekkelijke titels en beschrijvingen die aanzetten tot actie. Zorg er ook voor dat de ad copy relevant is voor de zoekterm.

Bar chart logo

Meten is weten

Stel je conversies goed in en integreer het advertentieplatform in Google Analytics. Zo zorg je ervoor dat je alles correct meet.

Bekijk de statistieken van je campagnes, leg ze naast je KPI’s en optimaliseer waar nodig. 

Is jouw bedrijf klaar om bovenaan in de zoekresultaten te staan?