03 januari 2020
Jouw team is heilig. Om als onderneming te slagen steun je op de kracht van elke individuele werknemer. Je zorgt er dus maar best voor dat je medewerkers graag voor je bedrijf werken. Meer nog: in het beste geval creëer je een omgeving waarin respect overheerst, in combinatie met een vonkje liefde. Blije werknemers zijn gemotiveerde werknemers, en dat is wat jouw bedrijf nodig heeft. Allemaal goed en wel, maar hoe zorg je er dan voor dat je werknemers écht van je bedrijf houden?
Een goede balans, of harmonie, tussen je werk- en privéleven is mooi. Absoluut, maar is dat wel voldoende? Is het oké om je werk en privé in die mate van elkaar te scheiden? Probeer dus niet te spreken van een work-life balance, maar een work-life integration, en ga dus een stapje verder.
Je werknemers moeten iedere dag naar hun werkplek kunnen komen op dezelfde manier als ze dat in hun leven op zich doen: als zichzelf, in z’n totaliteit. Het gaat dus niet over het continu balanceren van de twee, maar over het vinden van de integratie.
Dat brengt ons naadloos tot het tweede punt: het is jouw taak als werkgever om je werknemers de ruimte en het respect te geven om zichzelf te zijn, en alles wat daarbij komt kijken. Creëer een cultuur waarin individualisme geapprecieerd wordt, en waar personeelsleden gewaardeerd worden om wie ze zijn en wat ze bijdragen in het team.
Het is dan ook maar logisch dat je moet weten wie je mensen zijn en wat ze belangrijk vinden. Ontdek hun noden en wensen, en luister. Dat is voor elke onderneming anders. Een creatief agency met jonge medewerkers onder 30 verlangt naar andere voordelen dan een gevestigde waarde waar vooral 40-plussers werken.
Laat je cultuur niet zomaar groeien, maar creëer bewust een bepaalde richting, met waarden en normen die voor jouw onderneming belangrijk zijn. Spreek het ook uit tegenover je medewerkers. Dat gaat niet alleen over compensaties en extralegale voordelen, maar ook over je drijfveren, en het merkarchetype van je bedrijf. Zo’n omgeving creëert mooie relaties en heel wat motivatie.
Draag die bedrijfscultuur ook echt uit, naar managers, medewerkers, nieuwe aanwinsten én partners. Dat is niet alleen goed voor je merkbekendheid en positionering, maar ook voor je authenticiteit. Althans, als je die cultuur ook effectief beleeft.
Dat betekent niet dat die cultuur één keer vastgelegd wordt en er geen mogelijkheid meer is voor evolutie. Stel jezelf verantwoordelijk om regelmatig onderzoek te doen naar de tevredenheid op de werkvloer, en durf jezelf de vraag te stellen of jij wel biedt wat je personeel nodig heeft.
Laat je cultuur evolueren, net zoals de samenleving dat doet. Doe hetzelfde voor je klanten. Zijn zij nog tevreden met je producten en diensten? Doet de concurrentie het beter? Streef naar een hoger niveau, en onderneem actie wanneer dat nodig is.
Naast het feit of je werknemers al dan niet gelukkig zijn, speelt er iets dat misschien nog wel belangrijker is: geloof in het bedrijf. Je mag dan wel de gelukkigste werknemers ooit hebben, als ze niet geloven in wat je doet, zullen ze niet blijven. Geef hen dus inspraak, motiveer hen en creëer een omgeving waar authenticiteit en transparantie centraal staan.
Vraag jij je nu nog af waarom wij altijd streven naar zo’n sterk team? Naar appreciatie, respect en meritocratie? Wij werken er elke dag aan, en dat werpt zijn vruchten af. We love what we do, and we can do it for you. Écht waar.
Interesse?
Contacteer ons
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.