januari 12, 2020

De beste manier om een contentplan te maken in 2020

In 2020 schrijf jij enkel nogĀ pillar en cluster content. Wat dat is? Het heeft alles te maken met structuur en een gerichte SEO-strategie.

Mockup smartphone sociale media
Mockup smartphone sociale media

Wat is het topic cluster-model?

Door de jaren heen is het Google-algoritme enorm veranderd. Wat vroeger goed werkte, is vandaag niet meer de standaard. Jouw doelpubliek zoekt anders dan vroeger waardoor het moeilijker wordt om ze naar jouw website te krijgen.

 

WelkomĀ topic cluster-model: dat is een SEO-strategie die focust opĀ topicsĀ in plaats vanĀ keywordsĀ om de architectuur van je site beter te laten begrijpen door Google.

Dit is nodig omdat de gebruiker vandaag de dag niet meer opĀ keywordsĀ zoekt, maar op langere zinnen of zelfs vragen stelt in Google. En als gebruiker verwacht je meteen dat Google jou de juiste informatie geeft.

 

Daarom is het belangrijk om hier als marketeer goed op in te spelen.

Een praktisch voorbeeld van topic clusters

Stel je voor: je wilt gevonden worden op ā€œDigitale marketingā€œ. Dat zal dus je ā€˜pillar contentā€™ zijn: de uitgebreide tekst die alle aspecten van jeĀ topicĀ bespreekt. Hierbij voorzie je nog een achttal artikels dieĀ cluster contentĀ bevatten, waarvan je met steeds hetzelfdeĀ long-tail keywordĀ linkt naar de pillar. Als dat allemaal Chinees klinkt, is hier een voorbeeld.

 

Voorbeelden van cluster content: ā€œWat is digitale marketing?ā€, ā€œHoe begin ik met digitale marketing?ā€

 

Je linkt dan steeds met hetĀ keywordĀ ā€œDigitale marketingā€ naar deĀ pillar. DeĀ pillarĀ linkt op zijn beurt weer naar elk stukje cluster content met hetĀ focus keywordĀ van deĀ cluster.

 

Op die manier hangen alleĀ clustersĀ samen aan deĀ pillarĀ en krijgen we een groot en duidelijk geheel. Zodra een van de paginaā€™s beter scoort in Google, zal heel deĀ topic clusterĀ geboost wordt. Zo rank je ook meteen beter in Google.

Het draait uiteraard allemaal om deĀ web crawlersĀ van Google te helpen door connecties te leggen, zodat jouw content beter gevonden wordt. Doordat je de juiste links legt van en naar deĀ cluster content, zorg je voor eenĀ semantische relatieĀ tussen de stukken content. Dit is waar het nieuwste Google-algoritme heel sterk op focust.

Vorige
Volgende