03 april 2023
TikTok: je kent het al, je gebruikt het al. We gaan het dus niet meer uitleggen. De vijfde grootste social media app ter wereld heeft records gebroken en is in 2023 dus niet meer weg te denken in jouw marketingstrategie. Wat we dus wél gaan uitleggen, is het algoritme. Hoe het werkt. Hoe jij ermee kan aan de slag kan. En hoe je er optimaal van kan profiteren.
“TikTok, dat is toch iets voor de jonge generatie? Een app voor Gen Z.” Dat was misschien zo, of dat leek misschien zo, maar we kunnen het succes van TikTok niet meer ontkennen. Hoog tijd dus om ook met jouw merk voor de camera te springen. Nog niet overtuigd? Dan trekken deze cijfers je vast over de streep:
Het algoritme is een systeem dat bepaalt welke video’s op jouw ‘For You Page’ verschijnen. Dat is met andere woorden jouw unieke en intens gepersonaliseerde feed met video’s die jij waarschijnlijk leuk vindt. Dit zegt TikTok zelf:
“A stream of videos curated to your interests, making it easy to find content and creators you love … powered by a recommendation system that delivers content to each user that is likely to be of interest to that particular user.”
– NEWSROOM TIKTOK
Intens gepersonaliseerd betekent dat geen enkele andere gebruiker exact dezelfde feed te zien krijgt via de FYP. Die feed is trouwens variabel. Het algoritme past de FYP aan op basis van je interesses, je huidige gebruik en je ‘state of mind’. Het is een aanbevelingsalgoritme dat dus vooral bedoeld is om jou relevante inhoud te bieden. Ook Netflix en Instagram gebruiken algoritmes, maar TikTok tilt het naar een hoger niveau.
Waarom die For You Page zo belangrijk is? Het is de pagina waar je automatisch op terecht komt wanneer je de app opent. De pagina toont niet zomaar content van de accounts die je al volgt, maar inspireert je net met content van creators die je nog níet volgt. Het is de plek waar je nieuwe mensen en merken ontdekt. En meteen ook de plek waar de beste content te zien is. Het is dus eenvoudig: als jij wilt dat gebruikers jouw merk op TikTok vinden, moet je gewoon in die content mix op de FYP terechtkomen.
Zodra jij je plekje hebt veroverd, erkent TikTok je account en de kwaliteit van je content sneller. Het algoritme geeft je dan voorrang op andere video’s. En daar hangt een beloning aan vast:
Vroeger konden we je hier geen antwoord op geven. Socialmediaplatformen hielden hun geheimen liever, nu ja, geheim. Logisch, omdat het natuurlijk een bepaalde technologie gebruikt die je netwerk uniek maakt. Tegenwoordig hebben sociale netwerken geen andere keuze dan inzicht te geven in de manier waarop hun technologie werkt. Die geheimhouding maakt gebruikers kritischer en sceptischer. Sociale netwerken voelden zich dus verplicht om wat inzicht te geven. En dat doen ze ook.
TikTok maakt gebruik van gebruikersinteracties, informatie over video’s, instellingen van het toestel en de informatie uit je persoonlijke account, om te bepalen welke video’s je waarschijnlijk leuk vindt om te zien. En dus om je langer op de app te houden. Hoezo, ineens al 2 uur aan ‘t swipen en scrollen? How did that happen…
TikTok gebruikt jouw eerdere interacties met content op de app om te bepalen wat je leuk vindt en wat niet. Dat gaat niet enkel over de posts die je leuk vindt, maar over een heleboel factoren:
Al jouw acties op het platform worden geregistreerd en geanalyseerd. Zo bepaalt het algoritme welk type content je leuk vindt, en wat je helemaal niet leuk vindt. Je FYP stelt zichzelf constant scherp.
‘Succesvolle’ video’s worden daardoor sneller getoond. Dat zijn video’s met: veel comments, plays, likes en een lange afspeeltijd. Video’s met veel interacties bereiken zo sneller een breder publiek.
Video-informatie is gebaseerd op de inhoud die je bekijkt via ‘Discover’ of opzoekt via ‘Zoeken’. Dat gaat bijvoorbeeld over hashtags, geluiden, ondertitels en effecten. Ook trending topics maken daar deel van uit.
Tot slot zijn ook je eigen instellingen belangrijk voor TikTok, hoewel deze normaal gezien niet echt wijzigen naargelang je de app gebruikt. Het is dus van minder belang dan de vorige factoren, maar toch de moeite om even te bekijken.
Het gaat natuurlijk over een aantal standaard instellingen, zoals je taal, land, het type toestel je gebruikt en de categorieën die je selecteerde toen je de app voor de eerste keer gebruikte.
Met die factoren wordt géén rekening gehouden bij bepaalde types content, omdat dit niet relevant is. Het gaat dan over content die gekopieerd is, content die je al een keer eerder gezien hebt, content die gerapporteerd staat als ‘spam’ content, content die mogelijks aanstootgevend of schokkend is. Daarnaast houdt TikTok ook geen rekening met het aantal volgers dat je hebt of eventuele ‘viral video’s’ uit het verleden.
Dat betekent niet dat accounts met veel volgers niet vaker getoond worden. Bepaalde accounts en video’s worden bewust actief opgezocht, waardoor ze in waardering stijgen. Maar ook video’s of creators met weinig volgers kunnen verschijnen op je FYP als ze in overeenstemming zijn met jouw gedrag. Dat is goed nieuws voor nieuwe creators die willen opvallen.
Bij TikTok komt het er eigenlijk op neer dat je geen tijd hebt om voorzichtig je video te starten. Je hebt geen tijd ‘om het gesprek op gang te brengen’ of jezelf kort voor te stellen. Je wilt meteen door naar ‘the juice’ van het verhaal. De reden waarom je de video maakt. In de eerste twee seconden moeten je kijkers al mee zijn met je verhaal. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat gebruikers snel verder swipen. Kans gemist!
Wil je scoren bij een bepaalde doelgroep? Dan is het belangrijk dat je ook ‘lid’ wordt van die groep mensen. TikTok krijgt karakter door de communities die er gevormd worden. Gebruikers spenderen het meeste tijd op de FYP om accounts en content te ontdekken. Daar ontstaat al snel een community gevoel, op basis van dat algoritme.
Als je content creëert die past binnen een community zal je waarschijnlijk sneller aan de juiste doelgroep getoond worden. Door hashtags te gebruiken wordt je content gekoppeld aan zo’n community. Een paar absolute toppers uit 2022 zijn:
TikTok SEO is een ding. Als je het wilt maken op TikTok, creëer je dus best content rond keywords en hashtags waarnaar je doelgroep op zoek gaat. Zo verschijn je wanneer mensen actief op zoek gaan naar een bepaald type content. Zo bereik je niet alleen de FYP-scrollers, maar vooral ook de actievere doelgroep. Dat kan heel waardevol zijn.
Gebruik je captions dus verstandig door een kort onderzoek te doen op het TikTok Creative Center naar de favoriete keywords van je doelgroep. Je hebt op dit moment plaats voor 2.200 karakters. Wees kort, gebruik relevante hashtags en moedig engagement aan. Gebruik daarnaast ook je voice-over en text overlay om keywords in te verwerken.
Heb je al geprobeerd om er met je captions of text overlays voor te zorgen dat mensen zo lang mogelijk naar je video te kijken? Gebruik zinnen als: ‘once you see it’ of ‘wait until the end’. Of probeer eens een vraag te stellen. Dat prikkelt de drang om een reactie te plaatsen. Andere ‘hooks’ die kijkers kunnen overtuigen:
Dat hashtags belangrijk zijn, weet je vast al. Maar hoe gebruik je ze als een wapen? Vroeger werd al eens gedacht dat de hashtags #fyp of #foryou ervoor zouden zorgen dat content sneller naar de FYP gepusht zou worden. Dat is echter nooit bevestigd door TikTok zelf. Je gaat dus beter op zoek naar hashtags die echt relevant zijn voor jouw kanaal. Een paar tips:
Goede SEO en een indrukwekkende eerste indruk zijn natuurlijk belangrijk, maar enkel als je ook waardevolle en relevante content aanbiedt die je doelgroep nergens anders vindt. Ook de kwaliteit van je video is belangrijk. Dat is tegenwoordig geen probleem: de meeste smartphones zijn perfect om een TikTok video op te nemen. Wat je nog nodig hebt?
En ohja, vertical video is dus wel degelijk ‘the next big thing’. Weet je nog, die tijd waarin iedereen zei dat dit nóóit zou doorbreken? What were we thinking… De optimale afmetingen zijn 1080 x 1920 met een 9:16 aspect ratio. Met gratis apps (zoals Veed) kun je je video’s eenvoudig in het juiste formaat zetten.
Hoe lang je video best is? Je kan maximum 10 minuten invullen. Soms interessant, maar zeker niet altijd. Probeer het niet langer te trekken dan nodig. TikTok is snel, gebruikers nog sneller. Het platform raadt wel aan om zeker een video van minimum 10 seconden te delen.
En wat betreft het geluid: dat is op dit platform eigenlijk bijna essentieel om te genieten van de content. Hetzelfde geldt voor effecten: test de mogelijkheden uit en maak gretig gebruik van al het moois dat het platform te bieden heeft. Ook dat zorgt ervoor dat je sneller op de FYP getoond wordt.
Vroeger was het op Instagram en Facebook heel belangrijk op welk tijdstip je een post plaatste. En hoewel dat nu nog steeds het geval is, zorgt het algoritme er op deze platformen voor dat er andere factoren zijn die veel zwaarder doorwegen. Op TikTok daarentegen is het tijdstip nog iets belangrijker. Via je TikTok analytics (en een gratis TikTok Pro Account) ontdek je wanneer je doelgroep het meest actief is op het platform. Wat je daar nog ontdekt?
Je kan niet verwachten van je doelgroep dat ze heel actief met jou in interactie gaan als je dat zelf ook niet doet. Of je nu als persoon of als merk aanwezig bent op het platform, het is altijd belangrijk dat je zelf comments plaatst, video’s leuk vindt, reageert op vragen en opmerkingen, … 76% van de gebruikers zegt dat ze bedrijven op TikTok ook als lid van een community zien wanneer ze actief in interactie treden met hun doelgroep.
Een leuke manier om dit te doen is met Duets en Stitch. Met Duets kun je een duet opnemen met een andere gebruiker. Jouw video en die van de andere creator worden naast elkaar geplaatst, waardoor het lijkt alsof jullie samen een video hebben gemaakt. Sommige video’s worden zelfs speciaal gecreëerd om Duets mee op te nemen. Met Stitch kun je video’s of deeltjes van video’s van andere creators gebruiken om je eigen content mee vorm te geven, altijd gelinkt aan die andere creator.
Deze tip is cruciaal. TikTok leeft door de gebruikte muziek. Hitlijsten van Spotify en radio worden beïnvloed door de gebruikte muziek op TikTok en andersom. Oude hits van jaren geleden staan plots weer hoog in de ranking, puur omdat ze trending zijn op TikTok. Van een krachtig platform gesproken.
Welke geluiden trending zijn? Dat ontdek je vanzelf door regelmatig op je FYP te scrollen. Je TikTok Creative Center geeft je ook inzichten. Je kan zelfs per regio ontdekken welke geluiden het best presteren. Je kan ook populaire muziek ontdekken door zelf aan de slag te gaan:
En misschien wel de allerbelangrijkste tip? Wees jezelf. Keep it natural. Creëer wat je leuk vindt en waarvan je weet dat je doelgroep hetzelfde gevoel krijgt. TikTok is geen plaats voor prachtig kwaliteitsvolle content met een uitgedacht script. Het gaat vooral om plezier, en dat scoort. Het bewijs? Hierzo:
Hoewel meedoen aan de bekende TikTok trends en challenges een goed idee is, blijft het altijd het best om unieke content te creëren. Gebruik daarbij geluiden en effecten die trending zijn, maar geef je eigen twist aan wat je ermee doet.
Ga jij aan de slag met deze tips? Om echt te slagen op TikTok is het belangrijk om rekening te houden met het algoritme in je social strategie, maar verwacht geen mirakels. Dit is het begin van je TikTok succes waar je aan zal moeten werken. Soms moet je een beetje geluk hebben, maar vooral durf en creativiteit om unieke video’s te maken die je doelgroep blijven verbluffen.
Is jouw bedrijf al actief op TikTok? Geloof ons als we zeggen dat dit bijna een must is voor bepaalde sectoren. Wij weten hoe je het aanpakt en ontdekken graag samen met jou hoe jouw social strategie op dit platform eruit ziet.
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.